Nog altijd maken bedrijven te weinig gebruik van ‘nieuwe’ online marketing technieken. Waar steeds meer bedrijven nadenken over de inzet van content marketing, ontbreekt het nogal eens aan een goed uitgewerkte content marketing strategie.

Velen zullen zich nu al afvragen waarom een content marketing strategie eigenlijk van belang is? De voordelen zijn echter legio. Bedrijven die een content marketing strategie goed inzetten zien over een langere termijn de volgende voordelen:

  • Naamsbekendheid; content die wordt gedeeld zorgt ervoor dat je merk/bedrijf meer onder de aandacht komt, ook wel ‘brand awareness’ genoemd
  • Samen met een goede zoekwoordenanalyse zorgt content ervoor dat je hoog scoort in de zoekmachines
  • Waardevolle content leidt ertoe dat mensen eerder aankopen doen
  • Content kan in diverse vormen worden aangeboden via diverse kanalen

Hieronder een mooi overzicht over hoe de digitale radar van contentkanalen er tegenwoordig uitziet.

(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Via de blog van QueroMedia werd ik recent gewezen op een paper van Dave Chaffey en Dan Bosomoworth, waarin zij uitleggen hoe ondernemingen content kunnen inzetten als een middel naar online succes. Zij geven de volgende definitie aan content marketing: “Managing content as an asset to achieve marketing goals of reaching, converting and engaging target audiences”.

Stap 1 – Content als middelpunt

Binnen je marketing strategie mag content naar mijn mening niet ontbreken en hoort het eigenlijk zelfs in het middelpunt te staan. Het heeft namelijk veel van doen met je SEO-inspanningen en je social media. Aantrekkelijke content zal sneller gedeeld worden via deze kanalen en scoor je hoger mee in zoekmachines.

Stap 2 – Wie is je publiek en welke content willen zij

Binnen een content marketing strategie is het belangrijk om na te denken wie je publiek is en aan welke content zij behoefte hebben. Als je weet hoe jouw publiek reageert op bepaalde situaties kan dat zeker in zijn voordeel werken en nieuwe inzichten geven.

Probeer daarnaast verschillende type content te creëren, afhankelijk ook van wie je publiek is. Maak niet alleen een blog aan (en houdt deze regelmatig bij!), maar schrijf ook een white paper of e-book. Hoe je dit het beste kunt doen legt Mitchel van Internetmiljonair.nl in dit artikel prima uit.

Verspreidt vervolgens je content via de verschillende social media kanalen om deze zo onder de aandacht te krijgen van je gewenste publiek.

Stap 3 – Zet je content marketing strategie op

Zoals gezegd hoort een content marketing strategie volgens mij tot de algehele marketing strategie van je onderneming. Zet een kalender op waardoor duidelijk wordt wanneer bepaalde content wordt geplaatst en op welk platform, zowel online als offline. Zorg ervoor dat in de content marketing strategie duidelijk is opgenomen wat je doel is.

Stap 4 – Creëer continu unieke content

Het publiceren van een aantal artikelen is niet voldoende om je doelen te realiseren. Je zal continu verse content moeten publiceren voor diverse kanalen. Hierdoor ben je namelijk interessant voor zowel bezoekers als zoekmachines.

Daarnaast zorgt dit ervoor dat bezoekers de content eerder gaan delen omdat deze actueler is. Probeer ook verschillende soorten content te produceren om zo meer mensen aan te spreken. Een ideale balans tussen het produceren van content en het waarderen hiervan is dan ook zeer belangrijk om te zien wat de resultaten zijn.

Stap 5 – Maak een verzamelplaats voor je content

Chaffey heeft het in zijn paper over een zogenaamde content hub, hij verstaat daaronder: Esentially it’s a place around which you can grow a network of interested individuals, a place where interaction or engagement with you content and your brand can take place.

Het is dus een centrale plaats voor bedrijven om hun content beschikbaar te stellen. Als je dit nog niet hebt kun je kiezen voor een blog, een online magazine of een aparte nieuwssectie op de website. Dit is afhankelijk van het soort publiek dat je wilt aantrekken.

Stap 6– Optimalisatie social media

Content marketing is pas echt geslaagd wanneer ook de social media kanalen zijn geoptimaliseerd. Door je content op je website makkelijk deelbaar te laten maken zijn mensen eerder geneigd om deze te delen. Dit zorgt voor meer bekendheid van je website en je bedrijf.

Stap 7 – Meten is weten

Uiteraard is het hartstikke leuk om alle voorgaande punten uit te voeren, maar je wilt natuurlijk dat het iets oplevert. Ga daarom na of je content marketing strategie het gewenste effect heeft gehad. Heb je meer omzet gerealiseerd? Zijn de bezoekersaantallen van je website verbeterd? Uiteraard zijn deze vragen afhankelijk van je vooraf gestelde doelen.

Paper

Wil je meer weten over content marketing? Lees dan de uitgebreide paper ‘Content Marketing Strategy’ van Dave Chaffey en Dan Bosomoworth. Deze is tijdelijk te downloaden. Voor meer informatie over content marketing kun je natuurlijk ook altijd vrijblijvend contact opnemen!