Slagter Media

Mijn eerste eigen infographic

Infographics, ik heb er al vaak over geschreven. Hoe ze bijvoorbeeld kunnen helpen bij je ranking. Maar ook, omdat ik vind dat infographics op een mooie manier interessante data kunnen laten zien. Mede daarom plaats ik elke vrijdag een infographic op mijn website en help ik bedrijven middels infographic marketing.

Daarnaast deel ik via social media regelmatig interessante infographics die ik tegen kom. Iemand die dit ook succesvol doet is Bianca van de Ketterij van iBianca. Iedere week plaatst zij een infographic op Frankwatching.

Er was echter één probleem…

Hoe gaaf ik infographics ook vind, zelf heb ik nog nooit een infographic gemaakt. Allereerst omdat ik niet goed in design ben. Natuurlijk heb je inmiddels mooie applicaties als Visual.ly en Picktochart, maar het probleem is vaak dat je daar meestal uit slechts een paar standaard templates kunt kiezen.

Als ik een eigen infographic zou maken, dan moest dat er een zijn die origineel was en gemaakt door een echte designer. Maar hoe vind je iemand die allereerst een goede designer is, maar daarnaast ook ervaring heeft met het maken van infographics?

Gezocht, een infographic designer!

Om dit probleem op lossen schakelde ik mijn netwerk in. Via social media stelde ik de vraag of iemand een bedrijf of designer wist die infographics kon maken. Zodoende kwam ik uiteindelijk uit bij Renée Vrijman van Sans Serif. Na een persoonlijk gesprek merkte ik direct dat er een klik was en werden we beide nog enthousiaster over het idee!

Nu ik mijn designer had voor het ontwerpen van mijn eerste eigen infographic, doemde het volgende probleem op; Waar ga ik in vredesnaam een infographic over maken?!

Infographic over content marketing?

Logisch zou zijn geweest om een infographic te maken over content marketing. Aangezien daar echter al diverse infographics over zijn gemaakt (behoor jij bijvoorbeeld tot de 62%?), leek mij dat een beetje achterhaald.

Het moest iets origineels zijn, dat echter wel aansloot bij mijn persoon. Maar wat staat er naast content marketing en online publishing dicht bij mij…

Boerenverstand!

Het antwoord liet niet lang op zich wachten. Als boerenzoon kon het natuurlijk niet uitblijven of het zou een infographic over de agrarische sector worden.

Toevallig was ik vorig jaar al een interessant onderzoek tegengekomen over het gebruik van social media in de agrarische sector. In het onderzoek, gemaakt door AgriDirect, bleek dat social media aan een opmars bezig was onder de Nederlandse boer.

Omdat dit onderzoek alweer een jaar oud was, leek het mij logisch dat AgriDirect hier een vervolg aan zou geven. En (gelukkig voor mij) kwam deze er ook. Eind november bracht AgriDirect het nieuwe onderzoek naar buiten over social media binnen de agrarische sector. Onder meer Richard van der Blom van Just Connecting schreef er een artikel over op Marketingfacts.

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar andere rapporten en onderzoeken om de infographic nog meer waarde te geven.

Mijn eerste eigen infographic

En nu is het dan eindelijk zo ver. Met gepaste trots presenteer ik mijn eerste infographic!

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Uit de infographic komt onder meer naar voren dat 33% van de boeren in 2012 gebruikt heeft gemaakt van social media, tegenover 80% van de totale Nederlandse bevolking. Wel geeft 50% van de boeren aan in 2013 social media te gaan (of blijven) gebruiken, wat laat ziet er nog voldoende potentie aanwezig is.

Van de social media is Facebook onder boeren het populairst, gevolgd door YouTube. Verder blijkt dat boeren social media vooral gebruiken om:

Om ook enige vernieuwing te maken heeft Sans Serif dezelfde infographic ook liggend gemaakt, zie hieronder. Dit omdat je beeldscherm ook liggend is, logisch eigenlijk toch?!

(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Ook je eigen infographic?

Wil jij ook je eigen infographic maken? Waar loop je tegenaan?  En natuurlijk hoor ik ook graag wat jullie van de infographic vinden!

Laat hieronder een reactie achter of neem contact op.