Recent ontving ik een vraag van iemand via Twitter over de lengte van content en in hoeverre dit belangrijk is voor je content marketing strategie. Dergelijke vragen krijg ik vaker gesteld over allerlei soorten content. Hoe lang moet een artikel zijn? Hoe lang moet een gastblog zijn?
Wanneer het neerkomt op de lengte zijn er veel opinies over wat goed zou zijn voor je content marketing strategie. Aangezien er geen harde regels bekend zijn wordt door veel mensen aangenomen dat hoe meer content je hebt des beter dit zou zijn voor je zoekresultaten. Maar is dit wel zo?
Fuck 300 woorden per pagina
Op Google zijn er genoeg artikelen over het effect van de lengte van je content terug te vinden. Een die mij is bijgebleven is die van Ruben Bunskoeke, die zegt dat je de stelregel ‘minimaal 300 woorden per pagina’ beter kunt vergeten.
In het artikel geeft Ruben twee voorbeelden waaruit naar voren komt dat de lengte niet zou moeten uitmaken. Zo bestaat het artikel ’10 Steps to Becoming a Better Writer’ van Brian Clark op Copyblogger weliswaar slechts uit 50 woorden, het artikel behoort wel tot een van de populairste artikelen op Coypblogger.
Hier tegenover staat het artikel ‘The future of blogging: I had to tell you this’ dat bestaat uit maar liefst 11.715 woorden. Ook dit artikel is enorm populair (en een van mijn favorieten).
Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat de lengte van je content niet uit maakt voor je ranking, conversie of content marketing strategie. Ruben stelt dat je over het algemeen gerichter en gemakkelijker rankt wanneer je meer informatie deelt, mits deze gericht is op je doelgroep. Hij wil vooral aangeven dat het focussen op een specifiek aantal woorden niet ideaal is.
Lengte doet er toch toe voor content marketing?
Zoals je wellicht hebt gelezen heb ik in mijn doelen voor 2013 neergezet om nog beter te ranken op woorden als ‘content marketing’. Mede daarom dat ik op zoek ben gegaan naar meer informatie om mijn content marketing strategie mee te kunnen onderbouwen.
In het verlengde hiervan stuitte ik laatst op een artikel van Neil Patel (iemand die ik hoog heb zitten) over hoe de lengte van content invloed heeft op je rankings en conversie. Neil heeft dit onderbouwd met een aantal onderzoeken die ik graag wil delen.
Met behulp van harde data heeft hij onderzocht hoeveel content geïndexeerde pagina’s hebben en op basis daarvan deze grafiek gemaakt. Daaruit blijkt dat de pagina’s met de beste positie diegene zijn met de meeste woorden. Er is sprake van een significante daling van de eerste naar de tiende positie in de zoekresultaten naarmate er minder woorden worden gebruikt. Uit het onderzoek wordt geconcludeerd dat recente algoritme updates ervoor hebben gezorgd dat Google websites met veel kwalitatieve content meer waardeert.
Contentrijke websites krijgen meer links
Maar waarom zou Google pagina’s met meer content hoger waarderen? Volgens Neil komt dit doordat contentrijke websites meer links krijgen. Mensen zullen eerder geneigd zijn om een link er naartoe te plaatsen dan naar content die relatief kort is.
SEOmoz analyseerde in 2011 al hun eigen blog om te zien of er een correlatie was tussen het aantal woorden en links naar de artikelen toe. Uit de data kan geconcludeerd worden dat er een direct verband is tussen de lengte van de content en hoeveel keer er naar deze content een link werd geplaatst. En zoals de meeste mensen weten, des te meer links een pagina krijgt, des te groter is de kans dat deze een hogere ranking krijgt in de zoekmachines.
Neil merkt dan ook terecht op dat hiermee wordt bevestigd waarom een gemiddelde webpagina die op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google staat meer dan 2000 woorden heeft.
Mijn ervaring is dat artikelen die langer zijn dan 1000 woorden al snel meer tijd hebben gekost. Niet alleen omdat het meer woorden zijn, maar ook omdat er meer tijd in is gestoken om het onderwerp dat erin wordt behandeld te onderbouwen. Alleen al daarom zou ik graag zien dat dergelijke artikelen hoger gewaardeerd worden.
The Long Tail
Uit diverse onderzoeken is inmiddels al naar voren gekomen dat in de zoekmachines steeds vaker zoekopdrachten van meerdere woorden worden ingevoerd. Zij blijkt uit een onderzoek van Hitwise dat mensen steeds vaker (+3400%) een zoekopdracht invoeren die uit 8 woorden bestaat.
Om op deze langere zoekwoorden te scoren is het dus ook aan te raden om langere artikelen te schrijven. Uiteraard wordt er minder gezocht op deze langere zoekwoorden dan bijvoorbeeld op zoekopdrachten die bestaan uit twee of drie woorden, maar het is bewezen dat je hiermee op termijn veel meer traffic kunt genereren die tevens relevant is.
Een voordeel daarbij is dat er op deze Long Tail zoekwoorden minder concurrentie is, waardoor het gemakkelijker wordt om een goede positie te verkrijgen.
Maar hoe lang moet een artikel zijn?
De lengte van je content is afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. Dit werd nog eens bevestigd door een onderzoek op MarketingExperiments, uitgevoerd door Bob Kemper van MECLABS.
Content marketing heeft als belangrijkste doel om je doelgroep te helpen. Door je (potentiële) klanten te helpen om hun problemen op te lossen zullen zij uiteindelijk helpen om je eigen doelstellingen te realiseren.
Korte artikelen presteren beter wanneer…
Uit het onderzoek van MECLABS komt naar voren dat korte artikelen beter presteren wanneer het risico, de kosten en toewijding laag zijn. Daarnaast werken korte artikelen beter wanneer je klanten een emotionele, impulsieve of hebberige motivatie hebben.
Samengevat zouden kortere artikelen volgens het onderzoek goed werken voor bedrijven die concertkaarten, designschoenen of tablets verkopen.
Lange artikelen presteren beter wanneer…
MarketingExperiments stelt dat langere artikelen beter presteren wanneer de motivatie van je klant rationeel, analytisch of gebaseerd is op een behoefte.
Denk hierbij vooral aan bedrijven die bijvoorbeeld zorgverzekeringen aanbieden of producten voor de B2B-sector.
Naar aanleiding van deze bevindingen heeft MECLABS een matrix gemaakt.
Conclusie
Een conclusie die ik trek is dat hoe meer content je schrijft, hoe beter je zoekresultaten op langere termijn worden. Of dit nu een artikel, pagina of gastblog is. Wel is het belangrijk om te onthouden dat je niet content moet schrijven om het content schrijven. Probeer je verhaal niet uit te smeren door meer woorden te gebruiken, daar prikken mensen al snel doorheen. Las je iets bondiger kunt schrijven doe dit dan ook.
Ik ben ervan overtuigd dat je op langere termijn alleen hogere posities in de zoekresultaten krijgt met waardevolle content. Deze wordt namelijk eerder gedeeld via social media, een factor die steeds zwaarder meeweegt in de algoritmes.
Denk er wel aan dat korte artikelen soms beter zijn. Dit is afhankelijk van je doelgroep. De enige manier om erachter te komen of korte artikelen voor jou werken is door dit te testen.
Wat denk jij dat het beste is om het maximale uit je content marketing strategie te halen? Lange of korte artikelen?