Verse content of verse spam?
Laatste update: 10 november 2011

Als je je website niet regelmatig van verse content voorziet zou de nieuwe update van Google je wel eens op andere gedachten kunnen brengen.

Een kleine acht maanden na het aankondigen van de Panda update kondigde Google vorige week de Freshness update aan. Waar Panda er nog voor zorgde dat er door de zoekmachine meer waarde werd gegeven aan waardevolle content, voorziet Freshness de zoekresultaten van de meest recente content.

Volgens Google gaat de laatste update van invloed zijn op 35% van alle zoekopdrachten op de zoekmachine. Panda zou van invloed zijn op ‘slechts’ 12% van de zoekopdrachten. Specifiek heeft de laatste update gevolgen voor zoekopdrachten naar recente evenementen of ‘hot topics’, regelmatig terugkerende evenementen en zoekopdrachten naar informatie die regelmatig wijzigt.

Verse spam

Ondanks dat Google zegt dat het ´verse spam´ uit de zoekresultaten gaat filteren, stelt Barry Schwartz van Search Engine Land dat dit nog behoorlijk lastig gaat worden. Want wat is verse content? Als iemand bijvoorbeeld kleine aanpassingen verricht voor een pagina is dat dan vers? Als iemand precies dezelfde content op een nieuwe pagina plaatst na een dag of twee, is dat dan vers? Google zelf zegt dat de versheid wordt bepaald door de eerste keer dat de ‘crawler’ de pagina bezoekt. Als je dus een pagina naderhand verandert is dit niet opeens verse content.

Onthoudt in ieder geval dat de eerder genoemde 35% niet betekent dat de zoekresultaten met 35% zijn verbeterd. Omdat de zoekresultaten van de zoekmachines niet daadwerkelijk worden gemeten kan ook niet gesteld worden of deze zijn verbeterd met een bepaald percentage, en Google claimt dit ook helemaal niet.

Verse content

Zeker is dat bedrijven die de content van hun website niet regelmatig verversen sowieso gedoemd zijn om lager in de zoekresultaten terecht te komen. Volgens Matt McGee van Search Engine Land gaan kleine bedrijven de gevolgen van de update het meest merken. Het resultaat is volgens McGee dat in sommige sectoren waar regelmatig nieuws te vinden is, het bijna onmogelijk wordt om gevonden te worden met een kleine, bijna niet ververste website.

Een effectieve manier voor bedrijven om verse content voor hun website te maken is om een blog op te zetten en deze regelmatig bij te houden. Je kan bijvoorbeeld korte, informatieve artikelen schrijven over diverse onderwerpen zoals nieuws uit de branche of over nieuwe producten/diensten. Wil je meer tips? Laat dan een reactie achter of neem contact op!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *