Vrijdag de 13e brengt jou met deze tips geen ongeluk!

Christian Slagter-Koster

On 13 januari 2012

Een aantal keer paar jaar is het vrijdag de 13e, voor velen een ongeluksdag en voor sommigen juist een geluksdag.

Vrijdag de 13ePech op het werk

Dat het onderwerp leeft blijkt wel uit de trending topics bij Twitter, zowel in Nederland als wereldwijd. Ook online vacaturebank Monsterboard besteedt aandacht aan het onderwerp met een top-13 van grootste pechvogels op het werk. Onder meer met een Lottowinnaar die de hoofdprijs toch niet had gewonnen, maar wel zijn baas al had beledigd. Erg leuk en origineel gedaan.

Dat sommige mensen ook daadwerkelijk ongeluk hebben vandaag blijkt ook wel. Maar dit had natuurlijk ook op elke andere willekeurige dag van het jaar kunnen gebeuren, alleen leggen mensen er vandaag meer de nadruk op. En juist daardoor wordt de kans vergroot dat je nog meer ongelukkige dingen overkomt.

13 tips voor content marketing succes!

Om uit deze negatieve spiraal te komen geef ik je 13 tips hoe je kunt voorkomen dat je een grote misser begaat met content marketing.

Weet wie je publiek is!

Veel mensen beginnen met content marketing zonder te weten op wie zij hun content gaan richten. Stel daarom vooraf was wie je van dienst wilt zijn en focus je daarop. Wat zijn hun problemen en hoe kun jij deze oplossen door middel van waardevolle content.

Deel geen waardeloze content!

Dit is eigenlijk de grootste misser van allemaal. Zorg ervoor dat je content altijd waardevol is voor je publiek. Maar wat is dan goede content? Artikelen waar mensen naar op zoek zijn om hun problemen mee op te lossen of een behoefte vervuld. Luister daarom goed

Zorg voor bezoekers op je blog!

Om je content marketing tot een succes te maken is het natuurlijk belangrijk dat je bezoekers op je website en je blog krijgt. Hoe goed je artikelen ook kunnen zijn, als niemand ze leest wordt het nooit een succes! Maar hoe doe je dat?
Start met het opbouwen van relaties. Dit kost veel tijd en energie, maar heeft op de langere termijn vele positieve effecten. Ga naar bekende fora en geef reacties op artikelen die daarop staan. Zodoende komen bezoekers van deze fora met jouw in aanraking en bezoeken zij jouw website. Zo krijg ik regelmatig bezoekers via de websites Internetmarktinguniversiteit.nl en Internetmiljonair.nl. Maar ga ook mensen volgen op Twitter en Google+.

Toon je expertise daadwerkelijk aan!

Zeggen dat je kennis over iets hebt wil niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk begrijpt. Creëer content en breng deze onder de aandacht. Zorg dat mensen over je gaan praten en naar je verwijzen. Mond tot mondreclame is nog altijd de meest krachtige vorm van marketing en draagt bij aan je content marketing. Wanneer mensen jouw content waardevol vinden zullen zij dit willen delen met hun netwerk. Zorg er dan ook voor dat je content makkelijk deelbaar is.

Deel je kennis!

Wees niet bang dat je teveel kennis weggeeft. Toon vertrouwen in je eigen kunnen aan en laat zien dat je een expert bent in je vakgebied. Als je een dienstverlener bent (zoals ik) is het belangrijk om zoveel mogelijk te laten zien dat je over kennis beschikt. Potentiële relaties zullen na het consumeren van jouw content begrijpen dat ze een expert nodig hebben voor het oplossen van hun problemen. En jij wilt natuurlijk die expert zijn!

Wees een uitgever!

Zodra je online bent met je website en je bezighoudt met content marketing moet je jezelf gaan zien als een uitgever. Gebruik je website als platform voor het verspreiden van je boodschap. Dit betekent ook dat je website het medium is waar de content op staat gepubliceerd, wordt beheerd en in jouw eigen bezit is. Social media zijn uitstekende platformen om als mediakanaal te gebruiken en dat moet je dan ook zeker doen, maar onthoudt dat deze niet in jouw bezit zijn. Als de mannen van Google zouden besluiten om te stoppen met Google+ is er niets wat jij ertegen kunt doen. Zorg er dan ook voor dat je eigen website in het middelpunt staat.

Wees sociaal!

Mensen zoeken steeds vaker eerst online naar een oplossing voor hun probleem. Bij deze zoektocht wordt social media steeds meer ingezet, waarbij je ook waarde hecht aan wat je vrienden vinden. Google speelt hier sinds kort op in door zoekresultaten te personaliseren. Hierdoor heeft Google+ een grote impact op zoekresultaten en komt content eerder naar voren die wordt aanbevolen door je vrienden. Speel hierop in binnen je content marketing strategie. Elk social media platform is uniek en heeft zijn plus- en minpunten. Let hier goed op voordat je ze gaat inzetten.

Nodig mensen uit!

Wees naast sociaal ook uitnodigend. Vraag mensen via social media om je website te bezoeken, zonder hen direct te vragen om je producten aan te schaffen. Die overtuiging moet je realiseren door middel van de content op je website. Wanneer mensen op je website zijn, biedt hen dan waardevolle content als een white paper waarvoor zij hun e-mail adres dienen achter te laten. Zodoende bouw je een mailinglijst waarmee je bezoekers kunt trekken naar je website of hen te wijzen op je nieuwe product, dienst of actie.

Probeer mensen te helpen!

Content marketing komt alleen echt tot zijn recht wanneer je primaire doel is om andere te mensen te helpen. Luister dan ook vooral naar je relaties en stel open vragen. Voorkom altijd dat je content marketing overkomt als een ‘verkooppraatje.

Promoot andermans producten!

Het promoten van andermans diensten via content is natuurlijk prima, althans wanneer het waardevol kan zijn voor jouw bezoekers. Je toont hiermee aan dat  je jouw bezoekers van dienst wilt zijn. Wanneer je werkt met affiliates, oftewel producten van anderen onder de aandacht brengt en daarvoor via de aanbieder een vergoeding krijgt, maak dit dan ook duidelijk bij je bezoeker. Dit zorgt voor begrip.

Dit klinkt wellicht tegenstrijdig, maar vermijdt juist het verkopen van producten of diensten van iemand anders via bijvoorbeeld banners. Dit kan wel wanneer je een informatieve website hebt met duizenden bezoekers per maand, maar is inflatie voor een website die het juist moet hebben van zijn eigen diensten.

Wees geoptimaliseerd!

Google bepaalt nog altijd voor een groot deel het online verkeer, zorg er daarom voor dat je gevonden wordt. Verwerk in je content bepaalde zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Maar hoe weet je op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden? Dit kan bijvoorbeeld door het uitvoeren van een zoekwoorden analyse. Wees daarnaast geduldig, het duurt enige tijd voordat je website wordt opgepakt door zoekmachines. Zorg tot slot voor relevante content waardoor zoekmachines je beter kunnen indexeren.

Meten is weten!

Gebruik statistiekenprogramma’s zoals Google Analytics om erachter te komen wat bezoekers van jouw website vinden. Je kunt gemakkelijk inzien waar je bezoekers vandaan komen, op welke woorden zij terecht zijn gekomen op je website en in hoeverre social media platforms bijdragen aan je bezoekersaantallen.

Call-to-action!

Mensen moeten gemotiveerd worden om tot actie over te gaan. Wanneer je een nieuw artikel hebt geplaatst op bijvoorbeeld Twitter, vraag dan aan mensen om deze te ‘retweeten’. Leg uit wat de meerwaarde is van jouw dienstverlening en wijs hen erop hoe zij hier meer informatie over kunnen aanvragen.

Ik hoop dat ik je hiermee enkele content marketing ongelukken bespaar. Heb je nog vragen? Laat dan hieronder een reactie achter!

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *