Waarom gastbloggen werkt

Christian Slagter-Koster

On 5 september 2012

Succes gastblogIk wil mij in de komende periode steeds meer gaan richten op gastbloggen. Over de voordelen hiervan voor met name zoekmachineresultaten schreef ik recent al over in een gastblog bij René Greve. Naar mijn mening kun je een merk veel beter opbouwen door middel van gastblogs in plaats van met ‘SEO trucjes’.

Sommige mensen twijfelen over het succes van gastblogs. Het kost hen namelijk onnodig veel tijd en ze zijn er niet zeker van of het ook daadwerkelijk succes (leads, opdrachten, inkomsten, bekendheid) oplevert, ook wel ROI genoemd. Wat je doel ook is, ik ben er zeker van dat je deze met behulp van gastbloggen kunt bereiken.

Naar positie 1

Een goed voorbeeld van iemand die middels gastblogs een goede positie heeft weten te verwerven binnen de zoekresultaten is André Gussekloo is. Na mijn interview met André leerde ik hem kennen als een erg ondernemende tekstschrijver. Naast zijn eigen websites zoals Werken vanuit het buitenland blogt hij namelijk ook regelmatig voor NuZakelijk.

Recent meldde hij op Facebook dat zijn website op nummer 1 is gekomen in Google voor de zoekterm “SEO tekstschrijver”.

Ondanks dat er niet relatief veel gezocht wordt op dit woord heeft hij door deze positie inmiddels wel diverse offerteaanvragen en opdrachten weten binnen te slepen. Dit bewijst volgens mij eens te meer dat gastblogs werken.

Mooie opdrachten

Een ander die heeft geprofiteerd van gastbloggen is Rutger Steenbergen van SEO Zwolle. Hij schreef enige tijd geleden een gastblog op Frankwatching en zag daardoor de bezoekersaantallen naar zijn website fors toenemen. Maar niet alleen dat, hij kreeg naderhand ook een paar opdrachtgevers aan de lijn voor het geven van seminars.

Geen tijd

Veelal hoor ik van mensen dat zij wel willen gaan gastbloggen, maar dat zij zelfs bijna geen tijd hebben om hun eigen blog goed bij te kunnen houden laat staan gastblogs. Het kost inderdaad veel tijd, maar op de langere termijn kan het je ook genoeg opleveren.

Mocht je echt geen tijd over hebben kun je er ook altijd nog over nadenken om je eigen blog of het gastbloggen uit te besteden. Zorg er dan wel voor dat je vooraf duidelijk aangeeft welke onderwerpen je wilt behandelen en op welke blogs je het gastblog wilt plaatsen. Dan kan degene aan wie je het hebt uitbesteed zich goed oriënteren.

Gastblog op Karel Geenen

Mede vanwege het ‘succes’ dat gastbloggen voor André en Rutger heeft opgeleverd wil ik meer gaan gastbloggen. Het eerste resultaat is te lezen op Karel Geenen. In dat artikel geef ik 7 redenen waarom je zou moeten bloggen. Ik ben benieuwd naar je reactie!

Heb je deze artikelen al gelezen?

4 Reacties

  1. Peter De Bruyn

    Bloggen moet je zeker (blijven) doen. Het biedt inderdaad voordelen (behalve voor de mensen die er niet de tijd, de goesting of de feeling voor hebben). Beweren dat bloggen de manier is om een nummer 1 positie te veroveren, is een brug te ver.

    Je geeft SEO-tekstschrijver als voorbeeld. De reden waarom André bovenaan staat, is niet omwille van zijn blogs. Wel omwille van de links die hij haalt vanuit nuzakelijk.nl wat als een autoritaire site geldt.

    Bovendien geniet hij het voordeel van targetting. Dat wil zeggen dat de links niet zijn naam bevatten maar wel een specifieke ankertekst. In het geval van André is het trouwens zo dat de links vanuit nuzakelijk.nl niet altijd dezelfde ankertekst bevatten maar wel seo-teksten, tekstschrijver, seo-copywriter…

    Bewust of onbewust? Daar spreek ik mij niet over uit. Wel is dat de reden waarom hij bovenaan staat en niet zijn concurrenten.

    Stel dat André een half jaar geen posts meer zou schrijven en zijn concurrenten wel, dan nog zou hij op 1 staan. Een beetje ondenkbeeldige zaak maar op deze manier zou ik mijn stelling kunnen bewijzen. Ik ben altijd benieuwd naar argumenten van anderen die de stelling kunnen onderbouwen dat je met bloggen op 1 raakt…

  2. André Gussekloo

    Leuk artikel, Christian! En Peter, het klopt inderdaad dat het bloggen voor NUzakelijk wonderen doet. Uiteraard heeft de ‘link juice’ sterk bijgedragen aan de nummer 1-positie op de voor mij relevante zoekterm.

    Even voor de geïnteresseerden: NUzakelijk betaalt mij in links: ik mag er twee onderaan elke blogpost plaatsen. Ik zou wel gek zijn als ik niet varieerde in ankertekst. Sterker nog, ik heb een prachtige spreadsheet waarin ik bijhoud hoe vaak ik elke zoekterm al verwerkt heb.

    Ik zie Christian nergens beweren dat gastbloggen voor nummer 1-posities zorgt, alleen maar dat ‘werkt’. In mijn geval dankzij de links die doorverwijzen naar mijn sites. Bloggen op zich kan trouwens ook voor hoge rankings zorgen, vooral op de minder gezochte en long-tail zoektermen. Een nieuwe WordPress-post staat binnen een uur al op de SERPs.

  3. Peter De Bruyn

    Geen probleem @André daar is niets mis mee. Ik wilde alleen de stelling van Christian nuanceren. Hij schrijft dat “jij een goed voorbeeld bent van iemand die middels gastblogs een goede positie heeft weten te verwerven binnen de zoekresultaten”.

    Dit zou bij de lezer (of de kandidaat gastblogger) verkeerd kunnen overkomen. In die zin dat als hij of zij maar genoeg schrijft, de rankings vanzelf omhoog gaan. Dat klopt dus niet, vandaar mijn tussenkomst.

    Ik vind het goed dat jij jouw ankerteksten varieert maar ik waag mij hier aan een voorspelling. Google heeft vroeger ingegrepen m.b.t. de onpage over-optimalisatie door keywordstuffing af te straffen. Een van de volgende Pinguïn-updates zal offpage over-optimalisatie afstraffen. Door de ankerteksten aan te pakken.

    Waarbij het niet uitmaakt of je die varieert of niet. Men zal zoals bij de zoekwoorden naar de verhouding met jouw totaal inkomende links kijken. Zeker in vergelijking met de brand- of URL-links. Logisch en simpel toch, niet?

  4. Christian Slagter

    Peter je hebt gelijk met je nuance. Ik hoop dat Google zich zo gaat ontwikkelen zoals jij zegt, dat de simpele trucjes steeds minder invloed hebben.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *