Sommige SEO-bedrijven hebben het moeilijk om zich aan te passen aan de vele veranderingen van Google’s algoritme en Google’s sprong richting social media in de vorm van Google+. Aan de andere kant bevinden content marketeers zicht steeds vaker op het gebied van zoekmachine resultaten (SERP, search Engine Results Page).

Vooral productieve content-specialisten hebben geprofiteerd van de veranderingen binnen Google, terwijl de traditionele SEO-bedrijven erdoor werden geraakt. Vroeger was het vooral van belang om veel aan linkbuilding te doen en pasten sommige SEO-bedrijven trucjes toe, maar dit is vervangen door waardevolle en probleemoplossende content dat gewaardeerd en gedeeld word via social media.

De sweet spot van Google

Kuno Creative

Kuno Creative

De ‘sweet spot’ oftewel optimale positie van Google was twee jaar geleden nog gemakkelijk aan te wijzen. Zorg voor veel backlinks, heb een zoekmachine vriendelijke broncode en zorg ervoor dat de structuur van je website redelijk plat is. Inhoud oftewel content speelde weliswaar een rol, maar met genoeg backlinks maakte het niet veel uit hoe goed je content was. Die dagen werden gedomineerd door de traditioneel introverte SEO-specialist, die werd beschouwd als een held wanneer een bedrijf de nummer 1 positie op Google wist te bemachtigen. Zij vertelden tekstschrijvers welke zoekwoorden moesten worden verwerkt in de content, waar en hoeveel keer, terwijl zij zelf het programmeerwerk uitvoerde met daarnaast linkbuilding.

Kuno Creative heeft een mooie afbeelding gemaakt van hoe traditionele SEO er een aantal jaren geleden uitzag en hoe de situatie tegenwoordig is. Door Google’s recente update is namelijk het speelveld veranderd. Steeds meer SEO-bedrijven richten zich op content marketing, wat een duidelijk gevolg is van de Google Panda update  en de Freshness update. Om nog maar te zwijgen over de recente integratie van Google+ in de zoekresultaten.
Deze veranderingen hebben content naar de voorgrond gedrukt terwijl het belang van technische SEO-tactieken is afgenomen. Zonder veel waardevolle en kwalitatieve content is het veel moeilijker geworden om vindbaar te worden in de organische zoekresultaten.

Maximale vindbaarheid

Om maximale vindbaarheid in de organische zoekresultaten te realiseren is het van belang dat je gevonden wordt op het hoogst aantal relevante en meest gezochte zoekwoorden binnen je branche, toch? Niet echt…
Eigenlijk wil je bezoekers krijgen via het grootste aantal relevante zoekwoorden, ongeacht welke positie deze hebben. Alleen maar omdat je met een zoekopdracht bepaalde zoekresultaten te zien krijgt betekent niet dat je buurman/buurvrouw deze ook te zien krijgt wanneer hij/zij dezelfde zoekopdracht doet.

Het punt is dat wanneer je negeert wat je positie is op een bepaald zoekwoord en je focust op hoeveel zoekwoorden verkeer naar je website generen, zie je een grote verbetering in de zichtbaarheid van de organische zoekresultaten. Dit wordt gerealiseerd met een content marketing strategie.

Conclusie

SEO is in de afgelopen jaren dramatisch veranderd. Als bedrijven weigeren om mee te gaan in deze veranderingen en content marketing (maar ook social media) links laten liggen, zullen zij uiteindelijk ten onder gaan en niet meer terug te vinden zijn in de organische zoekresultaten. Daarom is het juist nu de beste tijd om te starten met content marketing, vooral wanneer jouw concurrenten dit nog niet doen. Als dit het geval is, biedt dit een gelegenheid om een voorsprong te creëren.

Vergeet niet dat wanneer je begint met een campagne, je ervoor zorgt dat SEO aansluit op content marketing. Zo realiseer je uiteindelijk maximale vindbaarheid van je bedrijf en het succes waar je naar streeft.