Waarom verlaten bezoekers je website (infographic)
Laatste update: 24 augustus 2012

Via Paul Hassels Mönning van DutchmarQ kwam ik recent onderstaande infographic tegen, waarin wordt uitgelegd waarom mensen een website verlaten.

Het is duidelijk dat wanneer mensen enthousiast zijn over je website ze niet zomaar deze zullen verlaten. Waardevolle websites zorgen ervoor dat bezoekers verder kijken en blijven plakken. De infographic geeft een aantal handvaten waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

#1 Slechte navigatie

Niets is zo vervelend als je een website bezoekt en de navigatie echt waardeloos is. Zorg ervoor dat je navigatie logisch in elkaar steekt, intuïtief is en gemakkelijk te begrijpen voor je bezoekers. Probeer eens om navigatie-elementen op een centrale plaats te organiseren.

#2 teveel advertenties

Advertenties op een website zijn een prima manier om inkomsten te genereren. Maar doe dit wel met mate. Door je website vol te stoppen met advertenties kan dit namelijk bezoekers afschrikken.

#3 Slechte content structuur

Een slechte structuur voor je content kan ervoor zorgen dat de conversieratio verslechtert. Op mijn website heb ik bijvoorbeeld aan de rechterkant een kolom met categorieën, waardoor mensen snel kunnen schakelen naar het gewenste onderwerp. Als je bijvoorbeeld zoekt naar leuke infographics vind je die hier.

Denk er daarnaast eens over na om dikgedrukte koppen te gebruiken naast het onder de aandacht brengen van onderwerpen waar je bezoekers wellicht naar op zoek zijn.

#4 Opdringerig gebruik van audio en/of video

De meest mensen kiezen zelf welke content zij willen zien of beluisteren. Video of audio die automatisch laad kan zorgen dat mensen je website verlaten. Geef bezoekers daarom de keuze of zij bepaalde video- of audiofragmenten willen bekijken.

Ook kan het helpen om in plaats van een video eerst een stuk tekst te tonen dat over hetzelfde onderwerp gaat.

#5 Verplichte registratie

Het is vaak erg vervelend als je je moet registeren voor een website voordat je deze mag bezoeken. Vermijd zoveel mogelijk barrières die kunnen worden opgelegd tussen jou en je bezoekers. Als bezoekers zich om wat voor reden toch dienen te registreren, probeer hen dan een voorproefje te geven van wat hen te wachten staat, bijvoorbeeld een demo van een van de producten die je aanbiedt.

#6 Saaie content en vormgeving

Niets is zo dodelijk als een saaie, oninteressante website. Zorg ervoor dat bezoekers een warm welkom krijgen met bijvoorbeeld een fris design. Dit betekent niet dat je website er gelikt uit hoeft te zien, minimalistische website kunnen ook voldoende aantrekkingskracht hebben. Maar probeer het wel uitnodigend te maken voor je bezoekers om te blijven hangen.

Daarnaast is de content die op je website staat van essentieel belang. Als mensen de artikelen, video’s of podcast op je website niet boeiend vinden, zullen zij snel weer je website verlaten en niet terugkeren. Data suggereert namelijk dat 40% van de bezoekers niet terugkomen naar een website als zij daar een ‘negatieve ervaring’ hebben opgedaan. Probeer tot slot ook de interactie met je bezoekers aan te gaan.

#7 Slecht leesbaar

Het kan er nog zo leuk uit zien, als je lettertype slecht leesbaar is zullen mensen je website snel verlaten. Probeer daarom een lettertype te gebruiken dat prettig wegleest. Daarnaast is de kleurstelling erg belangrijk. Probeer er geen kermisattractie van te maken. Als je het budget er voor hebt, is het aan te raden om een designer in de arm te nemen.

#8 Gebrek aan continuïteit

Wellicht heb je een goede balans gevonden in interactiviteit, design en de hoeveelheid content op je website. Maar als je vervolgens niets met je website doet zullen mensen minder snel geneigd zijn om terug te komen.

Zorg er daarom voor dat er redenen zijn voor bezoekers om geregeld terug te komen naar je website. Creëer regelmatig nieuwe content en varieer in de verschillende types. Ik plaats bijvoorbeeld elke vrijdag een infographic.

Een goede manier om je website vers te houden is het opzetten van een blog. Denk je dat je geen tijd hebt om een blog bij te houden, dan kun je dit altijd nog aan iemand uitbesteden.

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.

2 Reacties

  1. James

    Ik denk dat ik er nog één kan toevoegen:

    – Gebrek aan informatie voor consument (dus bezoeker komt op website, zoekt bijvoorbeeld prijsinformatie op, maar enige wat men kan vinden is: voor prijsinfo, neem contact met ons op)

    Ja, dat gaat men natuurlijk niet gelijk doen. Dit is zo’n typische drempel, denk je niet?

    En onduidelijkheid op de homepage of een productpagina kan ook leiden tot veel bezoekers die de website direct weer verlaten. Mensen hebben haast en willen niet moeten raden of zoeken naar informatie die men wil vinden. Je kan nooit duidelijk genoeg zijn op een website. Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk.

  2. Christian Slagter

    Bedankt voor de toevoeging James, erg nuttig. Voor producten heb je helemaal gelijk, voor diensten kan ik bedenken dat je liever op maat werk verzorgt en je dus niet kunt aangeven hoeveel iets precies gaat kosten.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *