Slagter Media

Wat heeft 2013 Slagter Media opgeleverd en wat brengt 2014?

Sinds de start van Slagter Media (september 2010) heb ik ieder jaar een aantal doelen op een rijtje gezet. Het geeft mij handvatten voor wat ik wil realiseren in het jaar. Maar wat is daar nu eigenlijk daadwerkelijk van terechtgekomen in 2013?

Voor mij was 2013 een jaar waarin veel is veranderd. Zo ben ik onder meer gaan samenwonen in Hoorn. Daarnaast werd ik genomineerd voor freelancer van het jaar en ben ik samen met Saskia voor onze webshop een nieuw avontuur aangegaan.

In dit artikel zal ik een overzicht geven van de belangrijkste gebeurtenissen voor Slagter Media in 2013. Daarin zal ik proberen om zoveel mogelijk details te geven.

In ieder geval wil ik jou als bezoeker bedanken voor afgelopen jaar. Het was er letterlijk een jaar met pieken en dalen, maar zonder jou was Slagter Media niet zo gegroeid. Bedankt dus!

Doelen Slagter Media voor 2013

Mijn doelstellingen voor 2013 waren als volgt:

De statistieken van Slagter Media in 2013

Bijna dagelijks duik ik wel even in mijn statistieken om te kijken hoeveel mensen de website bezocht hebben, hoe zij op de website terecht zijn gekomen en welke artikelen zij hebben gelezen. Hier zijn trouwens de statistieken van 2012.

Cijfers 2011 2012 2013
Bezoekers 4.401 17.229 33.102
Mobiele bezoekers 9% 16% 18%
Via zoekmachines 36% 35% 25%
Paginaweergaves 11.852 33.380 56.252

Zoals uit de tabel naar voren komt is er in 2013 sprake geweest van een verdere toename van zowel het aantal bezoekers als paginaweergaves. Waar het aantal bezoekers steeg met maar liefst 92%, nam het aantal paginaweergaves toe met ruim 68%. Hiermee heb ik mijn doelstelling om het aantal views en bezoekers met 20% te laten stijgen ruimschoots overtroffen.

Maar wat zeggen deze cijfers nu eigenlijk? De website is naar het zich laat aanzien populairder geworden, maar echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Herman Maes van Dailybits heeft een mooi overzicht van zijn jaren als blogger, terwijl Roy Ishak een interessante halfjaarrapportage heeft gepubliceerd.

Persoonlijk ben ik in ieder geval trots op de resultaten. Het laat naar mijn mening zien dat content marketing wel degelijk resultaat oplevert op langere termijn.

Slagter Media is namelijk in het afgelopen jaar flink gegroeid. In 2013 zijn er in totaal 91 nieuwe artikelen op Slagter Media verschenen, waarmee helaas net niet de doelstelling van 2 artikelen per week is gehaald.

Wel hebben al deze artikelen zowel op de website als social media de nodige aandacht getrokken. Mede daardoor wordt Slagter Media steeds meer als een autoriteit gezien op het gebied van content marketing, wat terug te zien is in de posities in de zoekmachines (waarover later meer).

Populaire interviews

Een van de redenen dat de website in het afgelopen jaar zo is gegroeid is te danken aan de interviewreeks. Dit is een van de populairste onderdelen van de website geworden.

Dit verbaast mij eigenlijk niet, omdat het erg leuk is om te lezen hoe andere online ondernemers en marketeers bezig zijn met hun (online) business. Ik vind het daarbij leuk om de interviews te doen, terwijl de geïnterviewden het ook altijd weer delen met hun netwerk. Op deze manier komt Slagter Media onder de aandacht en steeds vaker terug in de zoekresultaten.

Hieronder de 5 populairste online ondernemers en marketeers (op Slagter Media):

Doordat de interviewreeks zo’n succes is geworden, krijg ik regelmatig aanvragen van mensen om geïnterviewd te worden. Uiteraard ga ik daar in 2013 mee door, dus ik ben benieuwd wie er in 2014 met de titel vandoor gaat. Wil jij hier ook aan meedoen? Stuur mij dan gerust even een e-mail. Ik kan niks beloven, maar ga mijn best doen om je dan mee te nemen in de interviewreeks.

Top 5 meest gelezen artikelen

Hieronder volgen de 5 meest gelezen artikelen over het afgelopen jaar. Uiteraard zit hier net als bij de interviews een flinke afwijking in, aangezien artikelen met meer historie vaker gelezen kunnen worden dan artikelen die pas in december online zijn geplaatst.

Een leuk initiatief is trouwens onlinemarketingblogs.nl, waar mijn artikelen automatisch op worden geplaatst. Op basis van het aantal likes, tweets en andere social media acties wordt een rankschikking gemaakt van de populairste online marketing blogs. Hieronder een screenshot van een paarmaanden geleden.

Zoals je ziet behoorde Slagter Media lange tijd tot de populairste online marketing blogs. Doordat ik echter in de afgelopen maanden relatief weinig nieuwe artikelen heb geplaatst, ben ik flink gedaald. Dat is dus iets om in 2014 weer op te pakken!

Gastblogs in 2014

Een van de meeste ambitieuze doelstellingen voor 2013 was om per maand ten minste 4 gastblogs te schrijven. In 2013 ben ik gaan gastbloggen voor onder meer De Online Accountant. Daarnaast heb ik geregeld gastblogs geschreven voor Karel Geenen.

Helaas heb ik mijn doelstelling niet bereikt, onder meer doordat ik diverse opdrachten kreeg met strakke deadlines. Die kregen de voorkeur boven de gastblogs, al wil ik dit in 2014 weer gaan oppakken. Ik vind het namelijk leuk om te doen, terwijl het voor Slagter Media veel toegevoegde waarde biedt.

Zoekmachine resultaten Slagter Media in 2013

Een van mijn doelstellingen voor 2013 was om de rankings van belangrijke zoekwoorden ten minste op hetzelfde niveau houden als eind 2012.

Een van de belangrijkste zoekwoorden waar ik Slagter Media op gevonden wil laten worden is content marketing. Op 1 januari stond Slagter Media op positie 11.

Door de diverse wijzigingen die Google regelmatig in zijn algoritme doorvoert is het natuurlijk niet gezegd dat je die positie automatisch weet vast te houden. Je moet er naar mijn mening continu mee bezig zijn. Hieronder zie je de ontwikkelingen van mijn positie op het zoekwoord content marketing.

Zoals je ziet was er in februari en maart sprake van een forse dip, maar is vervolgens de stijgende lijn ingezet en heb staat Slagter Media momenteel op positie 6. Dat is dus een forse verbetering en nog belangrijker, ik sta daarmee op de eerste pagina van de zoekresultaten.

Ik zie dit als een overwinning, zeker omdat content marketing in 2013 aan (naams)bekendheid heeft gewonnen. Steeds meer mensen en bedrijven zijn er mee bezig of prediken dat, waardoor het lastiger is om je te onderscheiden en een goede positie te verwerven.

Wellicht nog belangrijker is dat Slagter Media ook steeds beter scoort op andere/langere zoekwoorden, wat heeft bijgedragen aan de toename van het aantal bezoekers en paginaweergaves. Doordat Google echter lang niet alle zoekwoorden meer laat zien waar je op gevonden wordt, is dit lastiger te achterhalen.

Webmaster Tools is een goed alternatief en indicatie om de zoekwoorden te achterhalen. Hieruit blijkt dat Slagter Media naast content marketing ook goed gevonden wordt op ‘freelancer worden’ en ‘wat is content marketing’. Nu heeft het eerste zoekwoord voor mij nu nog weinig potentie, maar de tweede is natuurlijk prima.

Nieuwe ontwikkelingen in 2013 voor Slagter Media

Ik had mij vooraf ten doel gesteld om in 2013 ten minste 1 nieuwe website te lanceren, maar ook om meer te gaan doen met online publishing. Die nieuwe website is er helaas niet van gekomen, ook al vind ik dat deze lat wel erg laag lag is.

De voornaamste reden hiervoor heet uitstelgedrag. Ik had namelijk gemakkelijk in korte tijd een nieuwe website kunnen neerzetten, maar telkens vond ik iets om dat boven dit project te stellen. En voordat ik het wist zitten we alweer in 2014.

Gelukkig hebben we met onze webshop in make-up organizers wel de nodige stappen weten te zetten, terwijl ik mijn belang in Starteenbedrijf eind december 2013 succesvol van de hand heb gedaan. Ik wil mij namelijk in 2014 meer gaan focussen op eigen projecten.

Wat leverde 2013 Slagter Media op?

Ik ga hier niet in detail treden over wat ik het afgelopen jaar heb omgezet, maar ik kan stellen dat ik niet mag klagen. Zeker niet gezien de privéontwikkelingen in 2013. Een eigen huis en de daarbij gepaard gaande verbouwingen hebben vooral de eerste maanden veel tijd, geld en energie gekost, waardoor de focus niet volledig op Slagter Media kon zijn.

Desondanks heb ik weer een aantal nieuwe klanten mogen verwelkomen, terwijl vaste opdrachtgevers mij ook regelmatig wisten te vinden. Dit is natuurlijk erg fijn en ik hoop deze lijn ook in 2014 door te mogen zetten.

Wat brengt 2014 voor Slagter Media?

Zoals je hebt gelezen zijn sommige doelstellingen gerealiseerd, terwijl anderen zijn blijven liggen. Voor 2014 worden mijn belangrijkste doelstellingen dan ook om focus te creëren en uitstelgedrag te vermijden.

Om enige structuur te krijgen voor 2014 heb ik de volgende doelstellingen:

Zoals je ziet wil ik met Slagter Media in 2014 verder groeien en ik hoop dat ik ook op jullie steun en vertrouwen mag blijven rekenen. Want zonder jullie zou Slagter Media niet staan waar het zich nu bevindt.

Wat zijn jouw doelen voor 2014? Laat hieronder een reactie achter of laat het mij weten via een van de social media kanalen!

Mobiele versie afsluiten