Belasting op een like of tweetthe-value-of-a-social-following

Tegenwoordig zit bijna iedereen wel op een of meerdere social media netwerken. Diverse bedrijven verdienen inmiddels grof geld aan de opkomst van deze social media, maar nu wil de politiek ook zijn graantje meepikken. Ik las namelijk op Tweakers.net dat de Franse president Nicolas Sarkozy wil dat grote internetbedrijven als Google, Facebook en Twitter belasting gaan betalen in Frankrijk. Volgens de ‘Napoleon op plateauzolen’ is het onacceptabel dat de bedrijven vele miljarden euro’s vergaren in Frankrijk, maar dat zij hierover geen belasting betalen.

Het is stevige campagnetaal van de huidige president van Frankrijk, maar ik denk niet dat er een dergelijke wet gaat komen. Bedrijven als Google en Facebook maken wereldwijd gebruik van een netwerk van vennootschappen om de belastingdruk te verlagen, vandaar dat sommige van hen het gunstige belastingklimaat van Nederland opzoeken. Maar de wet zal geen vooral doorgang vinden omdat deze bedrijven ook juist veel banen genereren en daar uiteindelijk de lokale economieën van profiteren. Het is in mijn ogen dan ook meer symboolpolitiek als opmaat richting de verkiezingen die later dit jaar in Frankrijk worden gehouden.

De waarde van een like of tweet

Maar hoe komen deze social media aan zo’n hoge omzet en wat is een like of tweet waard? Imbue Marketing heeft hiernaar gekeken en op basis van deze gegevens een mooie infographic gemaakt.

Iedereen die iets deelt via Facebook is volgens het onderzoek 14 dollar waard. Een retweet vertegenwoordigt een waarde van 5 dollar. Een like of ‘vind ik leuk’ geven levert 8 dollar op en een volger op Twitter is volgens Imbue Marketing 2 dollar waard. Dit zou betekenen dat mijn Twitter-account op dit moment 1892 dollar waard is.

Daarnaast valt in de infographic af te lezen dat 13 procent van de consumenten die een merk volgen via social media eerder geneigd is om een aankoop te doen. Bijna 50 procent zegt dat ze iets eerder geneigd zijn om een aankoop te doen van een merk dat zij volgen en 40 procent geeft aan dat het volgen van een merk via social media geen invloed heeft op hun koopgedrag.

Ruim 60 procent van de ondervraagden stelt tot slot dat social media een positief effect hebben gehad op hun marketing activiteiten. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.