Content Strategie

Wat is Content Strategie?

Een website is het uithangbord van een bedrijf. Content Strategie richt zich op de inhoud van een website. De strategie helpt u om te bepalen wanneer en welke nieuwe content relevant is. Daarom is het van belang om een Content Strategie te realiseren die zich richt op de potentiële klanten. Door onderzoek wordt inzicht gegeven met welke content uw website zijn doelgroep bereikt.

Daarnaast biedt een Content Strategie richtlijnen voor het beheer van bestaande content. Het doel is om de website te voorzien van relevante inhoud die voldoet aan de verwachtingen van bezoekers en hen aanzet tot het ondernemen van actie. Een Content Strategie bepaald daarnaast niet alleen welke content u publiceert, maar beantwoord ook de vraag waarom u iets publiceert.

Een Content Strategie draagt bij aan het realiseren van de volgende onderdelen:

  • Zorgt voor overzicht van de content
  • Creëert samenhang van de content
  • Vereenvoudigt het bereiken van (conversie)doelen
  • Draagt bij aan het voorzien van de behoeften bij uw doelgroep
  • Controle houden over de online ervaring van bezoekers

Uitgangspunten van een Content Strategie

Binnen een Content Strategie zijn er een aantal doelstellingen te benoemen. Zo wordt er vastgesteld wat het doel is van de website, maar ook wat potentiële bezoekers willen. Verder wordt er een vindbaarheidsprofiel voor de website opgesteld waarin terug te vinden is welke zoekwoorden van belang zijn. Ook wordt er in een Content Strategie aangegeven welke soorten content er worden ingezet. Tot slot worden de sociale netwerken opgesteld die worden ingezet voor de verspreiding van de content.

Een Content Strategie houdt dus in:

  • Doelstellingen van het bedrijf
  • Doelgroepen en hun wensen
  • Website voorzien van informatieniveaus
  • Vindbaarheid van de website
  • Soorten content die van toepassing zijn voor de doelgroep
  • Verspreiding van de content via sociale netwerken