Slagter Media

Wat marketeers kunnen leren van boeren

BoerenslimheidNet als boeren hebben (content) marketeers te maken met seizoenen en cyclussen. Er is voor- en tegenspoed, je moet presteren op de belangrijke momenten en geduld hebben. Als boerenzoon weet ik dit als geen ander. Je hebt te maken met de weersomstandigheden en daar moet je goed op inspringen.

Vorige week nog moest bij de veehouderij van mijn vader de maïs van het land gehaald worden. Gezien de slechte weersomstandigheden die op komst waren was moesten verschillende zaken op tijd worden geregeld, anders was alles letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. Gelukkig was de maïs net voor de regen thuis, dus was alles perfect gepland met het gewenste resultaat.

Inmiddels zijn we alweer druk bezig met het plannen van de volgende oogst, wat en waar gaan we telen. Hier komt dus ook de nodige planning bij kijken, omdat je wilt kijken wat voor soort maïs je wilt hebben en op welk stuk land. Het is namelijk aan te raden om ieder jaar op een ander stuk grond je gewas te telen voor een optimale oogst.

Content marketeers net als boeren

Voor content marketeers is een goede planning net zo essentieel als voor boeren. In de marketing heb je ook met seizoenen te maken. Je plant bijvoorbeeld een nieuwe campagne in en past je aan de veranderende marktomstandigheden aan, om zo op het juiste moment te planten.

Vervolgens zie je jouw campagne groeien en moet je de kwaliteit bewaken en waar nodig ondersteunen. Concurrenten, ontevreden klanten of leveranciers kunnen namelijk je campagne bedreigen.

Uiteindelijk kun je als content marketeer daarna gaan oogsten en hopelijk de gewenste resultaten terugzien. Hiervoor is het moment van oogsten ook belangrijk.

Op Marketingprofs.com kwam ik recent een aantal ’boeren regels’ tegen die ik graag wil delen. Deze regels voor de agrarische sector zijn ook toe te passen voor content marketeers.

Regel 1 – je oogst wat je zaait

Wanneer boeren maïs planten, kunnen ze niet verwachten dat er tarwe wordt geoogst. Dit klinkt logisch, maar dit principe geldt dit ook voor de kwaliteit van wat zij planten. Als ze goedkope maïs planten en niet rekening houden met onkruid, dan kunnen ze rekenen op een land vol onkruid tussen hun maïs.

Net als boeren moeten marketeers ook nadenken over wat ze zaaien. Je moet weten welke resultaten redelijk zijn voor de communicatiekanalen die je inzet voor je campagnes. Kijk daarbij uit voor goedkope campagnes. Vanwege budgettaire redenen kiezen bedrijven vaak voor deze strategie, maar dan moeten zij niet verwachten dat de oogst goed zal zijn. Natuurlijk zullen er een aantal goede resultaten zijn, maar ook veel onkruid.

#Tip! Elke interactie met een klant is een zaadje die je plant. Zorg ervoor dat deze van hoge kwaliteit is. Wanneer de interacties van je bedrijf zijn geautomatiseerd en dus niet gepersonaliseerd (bijvoorbeeld een automatische reactie op Twitter voor iedere nieuwe volger), hoef je ook niet te verwachten dat je trouwe en gepassioneerde klanten krijgt.

Regel 2 – je oogst na je zaait

Boeren weten dat zijn niet direct resultaten te zien krijgen van hun inspanningen, maar hier een aantal maanden of zelfs een jaar op moeten wachten. Dit geldt ook voor content marketing, al denken sommige marketeers en bedrijven hier wel eens anders over. De resultaten van een content marketing strategie zijn niet binnen een paar weken direct zichtbaar, maar kosten tijd en geduld.

In de agrarische sector weet je meestal hoe lang het duurt voor een gewas om te rijpen, zodat er kan worden ingeschat hoe lang het zal duren tot de oogst. Bij content marketing heeft het te maken met ervaring van jezelf en anderen die een goede richtlijn kunnen geven over hoe lang het zal duren om resultaten te krijgen.

#Tip! Overweeg eens om in je marketingplan een onderdeel toe te voegen waarin de rijpingsperiode wordt aangegeven. Schat in hoe lang het gaat duren voordat de eerste resultaten zichtbaar worden. Maar stop ook met het struinen naar nieuwe ideeën en projecten nog voordat de huidige campagnes de tijd hebben gehad om tot volle wasdom te komen.

Regel 3 – Je oogst meer dan je zaait

Per hectare wordt er normaal gesproken meer maïs geoogst dan dat er vooraf geplant wordt. In de marketing was het voorheen zo dat vooral massamedia werden ingezet om aan te tonen dat de marketinginspanningen hun effect hadden gehad. Denk bijvoorbeeld eens aan een advertentie in een krant of een radiocommercial.

Tegenwoordig kunnen online kanalen dit ook voor je realiseren. Als je waardevolle informatie levert die klanten helpt om hun problemen op te lossen, zullen zij eerder geneigd zijn om je te promoten in hun netwerk.

Als je bijvoorbeeld een uitstekende service verleent werkt dit natuurlijk als positieve mond-tot-mond reclame, zowel online als offline. Een nuttige reactie bijvoorbeeld via Twitter op een vraag van iemand kan resulteren dat diegene je aanprijst bij anderen.

#Tip! Onthoud dat iedere online interactie drie partijen kent; jezelf, je klant en iedereen die ‘meeluistert’. Kijk bijvoorbeeld eens naar het recente voorbeeld van Sanoma Media op een klacht van iemand via Twitter. Door de negatieve afhandeling werd het bericht als een lopend vuurtje verspreid. Zorg er bij een reactie via een online communicatiekanaal voor dat deze vertrouwen wekt bij je klanten.

Boerenslimheid

Net als dat boeren nog veel kunnen leren over social media, denk ik dat marketeers nog veel kunnen leren van boeren. Mocht je toevallig in de buurt wonen van een boer, ga er dan eens langs en kijk hoe zij te werk gaan.

Naast dat het leuk is zal je ook vast overeenkomsten zien met je eigen beroep als online ondernemer of content marketeer. Ik profiteer in ieder geval nog elke dag van de boerenslimheden die met de paplepel zijn ingegoten.

Afbeelding: Boerenbusiness