Recent bood Google website-eigenaren de zeldzame mogelijkheid om hun website door hen te laten beoordelen, om zo te laten zien wat zij goed en fout doen in termen van zoekmachine optimalisatie (SEO). Lees in dit artikel wat de belangrijkste uitkomsten zijn en hoe jij hier je voordeel mee kunt doen.
Iedere website-eigenaar wil weten hoe hij of zij scoort met zijn website in zoekmachines zoals Google. Dit kun je natuurlijk zelf doen of het uitbesteden aan een online marketing bureau, aangezien. Het liefst zou je jouw website echter laten beoordelen door Google, maar dat was helaas niet mogelijk. Tot nu toe dan!
Eenmalige actie van Google
Op 18 november bood Google Webmaster Central website-eigenaren namelijk de mogelijkheid om hun website te beoordelen en te vertellen wat zij goed en fout doen omtrent SEO. Iedereen had de mogelijkheid om zijn website aan te melden, maar het aantal plaatsen was gelimiteerd en alleen mogelijk voor Engelstalige websites.
De beoordelingen werden live gedaan in de vorm van een Google+ Hangout, die werd opgenomen en je hieronder kunt terug zien.
Persoonlijk vind ik dit echt super, aangezien je live kunt in gesprek kunt gaan met de mensen van Google. Voor de volledige discussie verwijs ik je graag naar de Google+ Hangout.
Je tijd is echter waardevol en daarom heb ik in dit artikel de belangrijkste conclusies voor je samengevat.
Belangrijke factoren waar je op moet letten
Een van de belangrijkste punten is dat je ervoor moet zorgen dat je website waardevolle informatie hebt gebouwd met daarin de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.
Zorg er daarbij voor dat je website ook goed toegankelijk is voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Als mobiele bezoekers namelijk op je website terechtkomen maar deze voor hen slecht toegankelijk is, zullen zij sneller afhaken en daarmee een signaal richting Google afgeven dat jouw website niet relevant voor hen is. Mocht je een WordPress website hebben is dit goed op te lossen door een thema te kiezen dat responsive is, wat betekent dat je website zich aanpast aan de gebruiker.
Een aparte mobiele website naast je bestaande website wordt door Google afgeraden. Ik zou persoonlijk zelf ook niet voor deze optie kiezen, aangezien je in dat geval werkt met twee aparte websites en dat sowieso leidt tot extra tijd die je erin moet investeren.
Verder moet je website toegankelijk zijn voor de zogenoemde crawlrobots van Google. Dit betekent dat je een logische navigatie moet hebben. Vraag bijvoorbeeld aan een aantal van je relaties en kennissen of zij het moeilijk vinden om door je website te navigeren. Als dat zo is, zal dit ook voor Google het geval zijn.
Google controleert daarnaast continu handmatig websites. Als zij je een waarschuwing geven dat je iets moet repareren of aanpassen, wordt aangeraden om dit advies ook daadwerkelijk op te volgen om zo een penalty/straf van de zoekmachine te voorkomen.
Belangrijke punten voor linkbuilding
Linkbuilding heeft zich in rap tempo geëvolueerd. Waar tot een paar jaar geleden het bijna gemeengoed was om links te kopen, wordt dit nu afgestraft omdat deze links van slechte kwaliteit zijn. Vaak zijn het links die verkregen zijn via websites die erg zwak zijn en zodoende een negatief effect kunnen hebben op je website. Koop jij nog links? Stop daar dan direct mee!
Google adviseert dan ook om negatieve links te verwijderen, maar het kan enige tijd duren voordat website-eigenaren de positieve effecten hiervan zien. Neem in ieder geval actie, aangezien je hiermee vertrouwen wint bij Google. Als je de waarschuwingen in de wind slaat zal Google je website niet snel meer vertrouwen.
Om negatieve links te verwijderen kun je het beste contact opnemen met de beheerder van je website of het online marketing bureau dat de linkbuilding voor je heeft verzorgd. Als zij niet reageren of weigeren om de links te verwijderen kun je altijd nog zelf de disavow tool van Google gebruiken om de negatieve links alsnog te verwijderen.
Verder raadt Google aan om je site te registreren bij Webmaster Tools. Hiermee kun je achterhalen of je website te maken heeft met negatieve links en worden de stappen aangegeven die nodig zijn om dit te corrigeren.
Vervolgens is het zaak om kwalitatieve links te verkrijgen. Dit kan door het creëren van waardevolle informatie die mensen willen delen en naartoe linken, maar ook door het schrijven van gastblogs op websites die relevant zijn voor jouw website.
Ga voor kwaliteit
Steeds meer bedrijven denken bij een website van hoge kwaliteit aan content die waardevol is, maar Google stelt dat het meer dan alleen content is.
Als het design van je website bijvoorbeeld over de afgelopen 5 tot 10 jaar hetzelfde is geweest, zal dit een negatieve invloed hebben. Dit is logisch, aangezien je bezoekers design relateren aan geloofwaardigheid. Een website moet er modern uit zien, anders haken bezoekers al snel af. Hierdoor stijgt je bouncepercentage en zal Google je website hierop afwaarderen.
Dit is logisch gezien de recente updates die Google heeft doorgevoerd. Websites dienen fris te zijn en allesbehalve statisch. Zorg ervoor dat je website zich ontwikkelt, net als je bedrijf.
Stop daarnaast met het bouwen van 5-10 websites binnen je sector/niche en focus je op één goede website. Dit levert je op langere termijn veel meer rendement op.
Wat betreft content waarschuwt Google dat het plaatsen van zwakke content negatieve gevolgen zal hebben. Schrijf daarom voor je doelgroep en los hun problemen op. Maar Google wijst er ook op dat weinig inhoudelijke reacties op blogs schade aan je website kan toebrengen. Ga dus niet zomaar reageren op andermans artikelen om zo links te scoren, maar voeg echt daadwerkelijk iets inhoudelijks toe aan de discussie. Accepteer daarnaast alleen kwalitatieve reacties op je eigen website.
Hoe versla ik de concurrentie?
Leuk allemaal, deze informatie, maar je wilt natuurlijk weten hoe je de concurrentie verslaat. Google adviseert om je niet te richten om zo goed te zijn als je concurrentie, maar om beter te zijn.
Ook grote concurrenten binnen je markt kun je verslaan, ook al is dit moeilijk en zal het een lange adem vergen. Maar probeer je in ieder geval te onderscheiden van hen en waardevolle informatie op je website te plaatsen. Schrijf bijvoorbeeld sterkere teksten over de producten die je aanbiedt, die uniek zijn en niet simpelweg gekopieerd van je leverancier.
Heb je hulp nodig?
Ik denk dat deze actie van Google genoeg waardevolle informatie heeft gegeven hoe je moet inspelen op de recente veranderingen bij de zoekmachine. Uiteindelijk komt het erop neer dat Google op zoek is naar waardevolle informatie en dat je ervoor moet zorgen je geen slechte links naar je website hebt.
Google verwacht niet dat het in de komende tijd één op één gesprekken zal houden met website-eigenaren, maar wel zal reageren op vragen die op forums verschijnen.
Ben je gedaald in de zoekresultaten en heb je hulp nodig om de schade te herstellen? Neem dan eens vrijblijvend contact op.