Uit een recent gepubliceerd onderzoek blijkt dat veel winkeliers nog te weinig gebruik maken van social media, waardoor in de komende jaren bijna de helft van de ondernemingen zijn deuren zal moeten sluiten. Hoe kunnen deze winkeliers dit voorkomen?

Onderzoek

Uit onderzoek uitgevoerd door Q&A, in opdracht van ondernemersorganisatie CBW-Mitex, blijkt dat ondernemers de opkomst van internet en social media onderschatten. Het onderzoek is gehouden onder 17.000 woonwinkels, mode- en schoenenwinkels die zijn aangesloten bij de organisatie.

Onderzoeker Frank Quix stelt tegenover de NOS dat ondernemers zich afvragen of het wel zo’n vaart zal lopen, terwijl uit het onderzoek blijkt dat naar verwachting het aantal zelfstandige winkeliers in de komende tien jaar zal dalen met 40-50% doordat zij niet meegaan met de digitale ontwikkelingen.

Doordat veel winkeliers niet actief zijn op social media als Facebook en Twitter dreigen zij onvindbaar te worden, aldus Quix. Ondernemers moeten volgens de onderzoeker hun houding veranderen anders dreigt voor hun een noodlottig einde. Het feit dat winkeliers van mening zijn dat het hun tijd wel zal uithouden is volgens de onderzoeker een volkomen foute gedachte. Hij is van mening dat wanneer winkeliers niet in hun onderneming investeren deze stil zal komen te staan en zij deze later niet meer kunnen verkopen wanneer zij besluiten te stoppen met de onderneming vanwege bijvoorbeeld welverdiend pensioen.

Voorkomen

Uiteraard kunnen ondernemers hun eigen lot bepalen. Volgens Quix is een van de simpelste manieren voor zelfstandige winkeliers om dit te doen door aanwezig te zijn op de verschillende media en te vertellen over hun ervaringen. Quix stelt momenteel vast dat veel winkeliers hier nog bang voor zijn, terwijl 75-80% van de beoordelingen op internet over winkels en restaurants juist positief is. De onderzoeker begrijpt daarom ook niet waar winkeliers bang voor zijn.

Goed voorbeeld

Uiteraard zijn er ook juist voorbeelden te noemen van ondernemers die het nut van social media begrijpen. Een mooi voorbeeld is café De Stomme van Campen in Kampen die dit jaar in de Café top-100 terecht is gekomen, welke jaarlijks wordt georganiseerd door Misset Horeca. Eigenaar David Lemstra ontving tijdens dit evenement een speciale prijs voor de meest innovatieve ondernemer uit de lijst. De jonge ondernemer weet namelijk door gebruik te maken van social media veel (nieuwe) klanten aan zich te binden. Via de Twitter-account van De Stomme van Campen is bijvoorbeeld de DeStommeQuiz te spelen en deze blijkt erg populair te zijn.

Hulp nodig?

Uiteraard zijn er nog wel meer goede voorbeelden te noemen, maar vooral het feit dat veel winkeliers het potentieel van social media vooralsnog onbenut laten zie ik als een kans om hen hierbij te helpen. Mocht je daarom hulp nodig hebben bij het opzetten en optimaliseren van je social media of iemand kennen die dat wil, neem dan gerust contact met mij op.