Slagter Media

Interview met Kees van Dijk van Webwinkelsucces en HangmatGigant

Kees van Dijk is oprichter van de populaire blog Webwinkelsucces. Uiteraard boekt hij ook succes met zijn eigen webwinkels als HangmatGigant. Tijd dus voor een interview.

Wie is Kees van Dijk?

Dat ben ik dus ;-). Een internet ondernemer uit Dedemsvaart. Na diverse internet projecten te hebben gehad heb ik nu de webwinkel HangmatGigant.nl en mijn blog WebwinkelSucces.nl. Op WebwinkelSucces blog ik over beginnen van een webwinkel.

Waarom ben je ooit gestart met Webwinkelsucces?

Met een webwinkel, hoe leuk ik het ook vind om te doen, heb je alleen contact met klanten wanneer er ‘stront aan de knikker’ is. Hoewel ik zeker weet dat alle klanten uiterst tevreden over mijn webwinkels zijn zal een klant je nooit bellen met:

“Ey! Net stond PostNL voor de deur met mijn pakketje. Ik maakte het open en was helemaal blij. Prachtige producten! Top, jullie zijn super!”

Met veel aandringen willen ze misschien nog een review schrijven maar het meeste contact dat je hebt gaat over verkeerd of te laat geleverde pakketten, over de kwaliteit die niet goed zou zijn en andere lastige vragen.

Hoe goed ik mijn webwinkel ook zou inrichten en hoe klein de foutmarge ook zou worden, ‘gezeik’ zou ik altijd blijven houden. Ik wilde dus mijn mailbox ook vullen met positieve berichten en kwam toen op een idee. Ik ga bloggen over de opzet van mijn eigen webwinkel!

Al snel vond ik mijn blog één van de leukste dingen om erbij te doen. Ik ging ook steeds meer bloggen over webwinkels en alles wat er bij komt kijken.

Kun je wat meer vertellen over je eigen webwinkel successen?

Ik wilde van HangmatGigant een webwinkel maken waar ikzelf ook graag zou willen bestellen. In plaats van te kijken naar de marges keek ik naar de ‘vriendelijkheid’ van de webwinkel.

Niet alleen het design moest aantrekkelijk zijn (al kan je daar natuurlijk over twisten) maar ik wilde in ieder geval de beste voorwaarden t.o.v. alle directe concurrenten hebben!

Daarom hanteert HangmatGigant de volgende voorwaarden:

Door deze voorwaarden te hanteren onderscheidt HangmatGigant.nl zich op tal van punten t.o.v. de concurrentie en hebben we dus een gigantisch voordeel.

Momenteel groeit HangmatGigant als kool en is HangmatGigant het bewijs dat je binnen 6 maanden € 100.000,- plus omzet kunt draaien. De omzet die we nu hebben kan ik i.v.m. de concurrentie gevoeligheid niet bekend maken maar bij onze leveranciers zijn we de grootste afnemers van Nederland.

Als je me vraagt wat de voornaamste reden is voor die omzetgroei dan denk ik dat het de passie is, die ik voor webwinkels en voor het product, de hangmat, heb. Ik geloof dat de hangmat het meest relaxte product te wereld is! Ik geloof dit nu al jaren en niemand heeft mij op een relaxter product kunnen wijzen. Deze passie probeer ik over te dragen en dat geeft mij veel energie.

Energie om mij bezig te houden met zoekmachine optimalisatie, affiliate marketing en het opzetten van Adwords campagnes. Laat ik eerlijk zijn: Marketing is maar een saai vak: Je bedenkt iets tofs maar dan moet je dagen, weken en soms maanden bouwen om het gedaan te krijgen. Dit lukt alleen wanneer je er 100% voor gaat en je er energie van krijgt!

Wat wordt volgens jou de online marketing trend in de komende 12 maanden?

We gaan nog meer bestellen via de smartphone en de tablets. Zorg dus dat je webwinkel of je website ook op deze platformen geoptimaliseerd is.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Hoe zet jij social media effectief in?

Eerlijk is eerlijk, social media zetten we eigenlijk niet in. We sturen voor de webwinkels wel Tweets en Facebook berichten de wereld in, maar dit is echt éénzijdige communicatie. Je zult echt een strategie moeten ontwikkelen die anders dan andere webwinkels is om iets uit social media te halen, anders is het zonde van de energie.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Dat ik elke dag beslis om weer twee of meer uur kwijt te zijn aan Youtube filmpjes, Nu.nl en social media. Zonde van je tijd.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

“Mensen overschatten wat ze in 1 week kunnen doen, en onderschatten wat ze in één jaar kunnen bereiken.” Ik weet niet zeker van wie deze uitspraak is… misschien Tony Robbins?

Wat is je gouden tip?

Snelheid is alles. Ontwikkel in een strak tempo door en wanneer je een jaar later terugkijkt dan zie je dat je iets moois hebt opgebouwd waar je trots op kan zijn en wat je energie geeft om het de komende 365 dagen weer net zo te doen!

Kees van Dijk

Webwinkelsucces

 

Andere recente interviews: