Interview met Kees van Dijk van Webwinkelsucces en HangmatGigant

Christian Slagter-Koster

On 17 juni 2013

Kees van Dijk is oprichter van de populaire blog Webwinkelsucces. Uiteraard boekt hij ook succes met zijn eigen webwinkels als HangmatGigant. Tijd dus voor een interview.

Wie is Kees van Dijk?

Dat ben ik dus ;-). Een internet ondernemer uit Dedemsvaart. Na diverse internet projecten te hebben gehad heb ik nu de webwinkel HangmatGigant.nl en mijn blog WebwinkelSucces.nl. Op WebwinkelSucces blog ik over beginnen van een webwinkel.

Waarom ben je ooit gestart met Webwinkelsucces?Webwinkelsucces Kees van Dijk

Met een webwinkel, hoe leuk ik het ook vind om te doen, heb je alleen contact met klanten wanneer er ‘stront aan de knikker’ is. Hoewel ik zeker weet dat alle klanten uiterst tevreden over mijn webwinkels zijn zal een klant je nooit bellen met:

“Ey! Net stond PostNL voor de deur met mijn pakketje. Ik maakte het open en was helemaal blij. Prachtige producten! Top, jullie zijn super!”

Met veel aandringen willen ze misschien nog een review schrijven maar het meeste contact dat je hebt gaat over verkeerd of te laat geleverde pakketten, over de kwaliteit die niet goed zou zijn en andere lastige vragen.

Hoe goed ik mijn webwinkel ook zou inrichten en hoe klein de foutmarge ook zou worden, ‘gezeik’ zou ik altijd blijven houden. Ik wilde dus mijn mailbox ook vullen met positieve berichten en kwam toen op een idee. Ik ga bloggen over de opzet van mijn eigen webwinkel!

Al snel vond ik mijn blog één van de leukste dingen om erbij te doen. Ik ging ook steeds meer bloggen over webwinkels en alles wat er bij komt kijken.

Kun je wat meer vertellen over je eigen webwinkel successen?

Ik wilde van HangmatGigant een webwinkel maken waar ikzelf ook graag zou willen bestellen. In plaats van te kijken naar de marges keek ik naar de ‘vriendelijkheid’ van de webwinkel.

Niet alleen het design moest aantrekkelijk zijn (al kan je daar natuurlijk over twisten) maar ik wilde in ieder geval de beste voorwaarden t.o.v. alle directe concurrenten hebben!

Daarom hanteert HangmatGigant de volgende voorwaarden:

  • Elk product mag je 365 dagen na ontvangst nog retour sturen. De retourkosten vergoeden wij volledig.
  • Op elk product geven wij 3 jaar garantie (dat is 2 jaar bovenop de fabrieksgarantie).
  • Levering binnen 24 uur.
  • Eerst je bestelling ontvangen, dan pas betalen.
  • Laagste prijsgarantie. Zodat jij je nooit belazerd kunt voelen.

Door deze voorwaarden te hanteren onderscheidt HangmatGigant.nl zich op tal van punten t.o.v. de concurrentie en hebben we dus een gigantisch voordeel.

Momenteel groeit HangmatGigant als kool en is HangmatGigant het bewijs dat je binnen 6 maanden € 100.000,- plus omzet kunt draaien. De omzet die we nu hebben kan ik i.v.m. de concurrentie gevoeligheid niet bekend maken maar bij onze leveranciers zijn we de grootste afnemers van Nederland.

Als je me vraagt wat de voornaamste reden is voor die omzetgroei dan denk ik dat het de passie is, die ik voor webwinkels en voor het product, de hangmat, heb. Ik geloof dat de hangmat het meest relaxte product te wereld is! Ik geloof dit nu al jaren en niemand heeft mij op een relaxter product kunnen wijzen. Deze passie probeer ik over te dragen en dat geeft mij veel energie.

Energie om mij bezig te houden met zoekmachine optimalisatie, affiliate marketing en het opzetten van Adwords campagnes. Laat ik eerlijk zijn: Marketing is maar een saai vak: Je bedenkt iets tofs maar dan moet je dagen, weken en soms maanden bouwen om het gedaan te krijgen. Dit lukt alleen wanneer je er 100% voor gaat en je er energie van krijgt!

Wat wordt volgens jou de online marketing trend in de komende 12 maanden?

We gaan nog meer bestellen via de smartphone en de tablets. Zorg dus dat je webwinkel of je website ook op deze platformen geoptimaliseerd is.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Hoe zet jij social media effectief in?

Eerlijk is eerlijk, social media zetten we eigenlijk niet in. We sturen voor de webwinkels wel Tweets en Facebook berichten de wereld in, maar dit is echt éénzijdige communicatie. Je zult echt een strategie moeten ontwikkelen die anders dan andere webwinkels is om iets uit social media te halen, anders is het zonde van de energie.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Dat ik elke dag beslis om weer twee of meer uur kwijt te zijn aan Youtube filmpjes, Nu.nl en social media. Zonde van je tijd.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

“Mensen overschatten wat ze in 1 week kunnen doen, en onderschatten wat ze in één jaar kunnen bereiken.” Ik weet niet zeker van wie deze uitspraak is… misschien Tony Robbins?

Wat is je gouden tip?HangmatGigant Kees van Dijk

Snelheid is alles. Ontwikkel in een strak tempo door en wanneer je een jaar later terugkijkt dan zie je dat je iets moois hebt opgebouwd waar je trots op kan zijn en wat je energie geeft om het de komende 365 dagen weer net zo te doen!

Kees van Dijk

Webwinkelsucces

 

Andere recente interviews:

Heb je deze artikelen al gelezen?

7 Reacties

  1. Coen Olde Bijvank

    Mooi en inspirerend interview!

    Als mensen een nieuwe hangmat hebben gekocht, vraag ik altijd “waar heb je die gekocht” en je raadt het al, 9 van de 10 keer is het bij hangmatgigant 😉 (goed bezig Kees!)

  2. Andreas Bouman

    Goed en herkenbaar interview (al heb ik geen webwinkel).

  3. Nigel

    Tony Robbins ja 😉
    Goed artikel!

  4. Raymond van Krimpen

    Nou dat is frapant, gisteren een kritische vraag gesteld over of de omzetten van hangmatgigang.nl wel kloppen en dan wordt het bericht gewoon verwijderd. Slecht hoor Christian Slagter. Mag je alleen maar reageren met de melding dat het zo’n fantastisch interview is?

  5. Christian Slagter

    Beste Raymond, bedankt voor je reactie. Waar heb je die vraag gesteld? Wij hebben namelijk niets verwijderd op onze website.

  6. Raymond van Krimpen

    Beste Christian,

    Vreemd dan is er waarschijnlijk iets fout gegaan.

    Mijn punt was dat ik Kees van Dijk ook heb gevolgd. Zijn tips zijn allemaal heel prettig geschreven, zijn bruikbaar en ik moet eerlijk toegeven dat je zodra zijn verhalen leest je echt zin krijgt om iets te ondernemen. Ik vraag mij echter sterk af of hangmatgigant echt zo’n groot succes kan zijn. Een omzet halen van Eur 100k in 6 maanden lijkt mij echt sterk. Hoeveel mensen ken jij met een hangmat? Ik in ieder geval niemand. Hoe vaak zie jij die dingen ergens hangen? Ik vrijwel nooit, de hangmatten die ik in mijn hele leven heb gezien zijn volgens mij op één hand te tellen. Ergens bekruipt mij het gevoel dat hangmatgigant.nl alleen maar een vehikel is om de tips op websitesucces te illustreren met praktijkvoorbeelden. Op zich niet zo erg alleen de beloofde gouden bergen voor niche-webwinkels zijn denk ik niet zo groot als Kees doet voorkomen.

    Groet,
    Raymond

  7. Christian Slagter

    Hallo Raymond, er zal inderdaad iets fout zijn gegaan maar bedankt dat je alsnog een uitgebreide uitleg hebt willen geven :).

    Hoe groot de omzet van HangmatGigant daadwerkelijk is, is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Zelf heb ik geen hangmat en ken ik weinig vrienden die er wel een hebben. Daarnaast lijkt het mij niet dat je snel meerdere hangmatten zal hebben. Kijkende naar het pand dat Kees betrekt lijkt het mij dat je dit niet doet als het niet loopt. Maar zeker weten doe ik natuurlijk niet, allemaal gebaseerd op aannames en vertrouwen.

    Afgaande op de Keyword Tool van Google blijkt dat er maandelijks 5400 mensen exact zoeken op het woord ‘hangmat’, terwijl dat voor ‘hangmat kopen’ 260x is. Er is dus wel volume en uiteraard helemaal als je bovenaan staat in de zoekresultaten.

    Er worden door genoeg mensen gouden bergen beloofd helaas. Zelf probeer ik gewoon een eerlijk verhaal te vertellen en andere ondernemers aan het woord te laten hoe zij hun business runnen. Ik vind dat je moet doen waar je je goed bij voelt en actie moet ondernemen als je in het potentiële succes van iets gelooft. Mensen zullen altijd op zoek zijn naar goeroes, maar ik hoop dat zij liever zelf actie ondernemen en gewoon doen!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jaaroverzicht 2016 en vooruitblik 2017 - […] Kees van Dijk van Webwinkelsucces (560 weergaven) […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *