Een vraag die mij regelmatig gesteld wordt door webshop eigenaren is: Hoe kan ik goede leads genereren voor mijn webshop? Natuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome, maar een van de methodes die mij aanspreekt is via je blog. Daarom heb 20 manieren opgesomd waarmee jij potentiële klanten via je blog kunt binnenhalen.
1. Focus op de problemen van je klanten
Dit laat natuurlijk ziet dat je waardering hebt voor de behoefte van je (potentiële) klanten). Gebruik je blog om te demonstreren hoe jouw product hen kan helpen met behulp van tekst, foto’s, video en andere mediaformaten.
2. Lever productonderwijs
Laat je product in actie zien met daarbij ondersteunende productinformatie. In tegenstelling tot andere vormen van marketinginitiatieven biedt een blog de mogelijkheid om een context te bouwen rond jouw product en het gebruik daarvan.
3. Verkoop je product(en)
Integreer een link in de content van je blog zodat klanten je producten kunnen aanschaffen. Neem een “koop nu” knop of een andere call-to-action op binnen je website waar dit van toepassing kan zijn.
4. Bied links naar gerelateerde informatie
Laat bezoekers aanvullende informatie verzamelen door links in je artikel op te nemen naar andere informatie op je blog of website.
5. Zorg voor eenvoudige content
Houd in gedachte dat klanten je blog vluchtig doorlezen ofwel scannen. Zorg er daarom voor dat het voor hen gemakkelijk is om door je website te komen door gebruik te maken van paragrafen, dikgedrukte woorden en ‘bullet points’.
6. Gebruik sterke koppen
Door aansprekende of confronterende koppen te hanteren trekt dit sneller de aandacht van bezoekers. Het doel is natuurlijk dat zij in contact komen met content die gerelateerd is aan jouw producten.
7. Bouw aan je merk
Door middel van het design van je blog en de toon die je daarop hanteert, zal je blog zorgen voor een bepaalde merkbeleving bij je bezoekers. Je blog zorgt er daarnaast voor dat je merk persoonlijker wordt.
8. Aantrekkelijke afbeeldingen
Zorg ervoor dat je producten en diensten de ster van je artikelen zijn door middel van foto’s en video’s die de interesse wekt bij bezoekers.
9. Help zoekmachine optimalisatie
Help je producten om gevonden te worden op het internet door een combinatie van zoekwoorden in je blog, een goede structuur van je website en links naar zowel andere pagina’s van je blog als naar andere gerelateerde informatie.
10. Bied de mogelijkheid om te zoeken
Bezoekers willen zo snel mogelijk de gewenste informatie vinden. Zorg er daarom voor dat zij op je website kunnen zoeken via een zoekvenster. Gebruik deze zoekresultaten om je content nog beter af te stemmen op de behoeften van je bezoekers.
11. Maak de top belangrijk
Zorg ervoor dat de topmensen van je bedrijf onder de aandacht komen van je doelgroep, zowel offline als online, door middel van je blog. Zij kunnen waardevolle informatie bieden aan je doelgroep over hoe het bedrijf wordt gemanaged. Dit wekt vertrouwen bij bezoekers.
12. Zorg voor een continue stroom
Publiceer artikelen op een regelmatige basis. Het is van cruciaal belang om content schematisch te publiceren, zodat klanten en bezoekers weten wanneer zij nieuwe content mogen verwachten. Onderzoek toont aan dat 2-3 keer per week bloggen het meeste rendement oplevert in termen van klantenwerving. Slagter Media publiceert wekelijks op maandag, woensdag en vrijdag een artikel.
13. Bouw een e-mail lijst
Nieuwsbrieven zijn het hart van de meeste marketinginitiatieven, omdat zij kostenefficiënt zijn in vergelijking met de waarde die zij bieden. Om het aantal mensen die zich registeren voor je blog te maximaliseren, is het zinvol om een gerelateerd e-book of andere soortgelijke producten aan te bieden in ruil voor contactgegevens.
14. Voeg social media knoppen toe
Denk eens aan het toevoegen van de social media buttons van Facebook, Twitter, LinkdIn, Google+ en Pinterest, afhankelijk van waar je doelgroep actief is. Het doel is om je bereik te vergroten door lezer s de mogelijkheid te bieden om jouw artikelen te delen met mensen die zij kennen. Dit kan leiden tot mond-tot-mond reclame.
15. Voeg een ‘stuur door’ functie toe
Reken er niet op dat het voor bezoekers vanzelfsprekend is om je link te kopiëren en door te sturen aan hun vrienden. Maak het daarom voor hen gemakkelijk om je artikel door te kunnen sturen.
16. Zorg voor een contactpagina
Door het toevoegen van een contactpagina maak je het voor potentiële klanten gemakkelijk om contact met je op te nemen, of het nu gaat over de verkoop of klantenservice. Houd er rekening mee dat zij misschien niet eerder een aankoop doen voordat hun vraag is beantwoord.
17. Kom in contact via reacties
Bied potentiële klanten de mogelijkheid om met je bedrijf in contact te staan door middel van reacties op je blog. Ondanks dat dit niet de meest directe manier van communiceren is, kan het wel bijdragen om vragen bij je klanten te beantwoorden.
18. Krijg fans voor gastblogs of content
Mensen die fan zijn van je product zijn eerder bereid om hierover te schrijven. Bied daarom de mogelijkheid voor hen om een gastblog te plaatsen, zij zullen deze namelijk ook weer delen met hun kennissen. Verder kun je eraan denken om een klant in onder de aandacht te brengen, zodat andere klanten zich hiermee kunnen identificeren.
19. Wees actief op social media platformen
Klanten willen graag met je in contact komen via social media, dus bied deze mogelijkheid. Door verschillende mogelijkheden aan te bieden kunnen zij zelf kiezen wat hen het beste schikt.
20. Promoot je blog
Breng je blog onder de aandacht in andere mediavormen. Vergroot het bereik van je blog met behulp van je website, e-mails/nieuwsbrieven, klantenservice en verpakking. Hiermee introduceer je je blog bij mensen die je voorheen nog niet kenden of geïnteresseerd waren in je content.
Heb jij nog tips hoe je als webshop eigenaar meer leads kunt genereren via je blog? Laat hieronder een reactie achter!
0 reacties