Interview Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law
Laatste update: 13 augustus 2021

In deze interviewreeks laten wij andere online marketing specialisten aan het woord. Deze keer Charlotte Meindersma, die juridische blabla in gewoon Nederlands aan je uitlegt. In haar nieuwste boek Écht ondernemen laat zij andere ondernemers (waaronder Christian) aan het woord en geeft zij tips hoe je eindelijk van die kutklant afkomt.

 

Wie is Charlotte Meindersma?Interview Charlotte Meindersma van Charlotte's Law

“Je favoriete #kutjurist en ondernemer. 34 jaar. Met marketing als hobby. Die graag de juridische wereld op haar kop zet.”

 

Waar komt je voorliefde voor online marketing en ondernemen vandaan?

“Geen flauw idee, want het is me niet bepaald met de paplepel ingegoten. Ik ben erg opgegroeid met het uitgangspunt dat je naar school zou gaan, daarna gaat studeren en vervolgens een (goede) baan krijgt. Niet per se één baan voor je hele leven hoor, maar wel altijd in loondienst.

Ook mijn hang naar creativiteit werd altijd wat bijzonder gevonden, maar niet per se tegengehouden. Ik fotografeerde graag. Een gewone point and shoot camera was prima, maar iets beters was wel gek. Het eerste wat ik kocht toen ik het huis uit was en eigenlijk al mijn geld nodig had voor een studentenkamer en eten, ging naar een tweedehands spiegelreflexcamera. Mijn eerste onderneming was dan ook een fotografiebedrijf, naast mijn rechtenstudie.”

 

Waarom ben je ooit Charlotte’s Law & Fine Prints begonnen?Logo Carlotte's Law van Charlotte Meindersma

“Ik studeerde rechten en had inmiddels al een parttime fotografiebedrijf. Op Twitter hielp ik veel creatieve ondernemers al met kort gratis juridisch advies. Daardoor kreeg ik al allerlei ideeën over informatievoorziening die beter kon en moest naar deze groep, hoe je deze ondernemers beter zou kunnen bedienen. En ik had allerlei ideeën over marketing.

Een baan als jurist bij de overheid zou voor mij veel te saai zijn. Bij het gemiddelde advocatenkantoor discussieerden de partners nog of en zo ja hoe groot hun naam dan eigenlijk op de gevel mag. Ik had veel meer marketingideeën. Maar laten we wel wezen, als junior mag je daar echt niet over meepraten en over het algemeen hoor je er gewoon helemaal je mond over te houden.

Ik wilde wel wat kunnen doen met mijn ideeën. Ik besloot mijn eenmanszaak in de fotografie uit te breiden met een juridische tak en zo was Charlotte’s Law & Fine Prints geboren, wat eigenlijk meteen al goed genoeg liep.”

 

Waarin onderscheid jij je?

“Stijl en kwaliteit. Zonder twijfel. De manier waarop je met mij kunt praten, hoe ik complexe zaken makkelijk kan maken, dat ik altijd zorg voor een praktische oplossing, ook als die niet juridisch is. En ik weet meestal ook wat van de inhoudelijke kant. Je moet mij geen website laten bouwen, maar ik blog niet in WYSIWYG modus, maar in tekst en ik kan prima wat html en css lezen en kopiëren. Ik weet hoe het fotografievak werkt en inmiddels ook goed hoe het marketingvak werkt. Andere juristen weten alleen wat van juridische zaken en werken vervolgens het liefst met standaard modelletjes.

Ik adviseer en schrijf alleen op maat, omdat ik van mening ben dat alle juridische zaken op jouw onderneming afgestemd moeten worden, waar dat kan. Vooral niet andersom, want dat werkt gewoon niet.”

 

Kun je een praktijkvoorbeeld geven waar je echt trots op bent?

“Trots vind ik lastig. Maar hoe groter en bekender de opdrachtgevers werden, hoe trotser ik werd. De rijksoverheid als klant is toch wel tof. Tot nu toe heb ik ook pas één rechtszaak ‘verloren’, dat vind ik ook heel tof.

En zakelijk totaal niet relevant eigenlijk, maar het NOS acht uur journaal en RTL half acht nieuws halen zijn denk ik toch stiekem ook wel een soort jeugddromen geweest die uit zijn gekomen. Dat je dan toch eigenlijk ook hoopt dat mensen van vroeger dat gezien hebben, zodat je kunt zeggen: “Zo, en nu jij weer. Wilde je nog wat zeggen? Nee, dacht ik al.”

 

Waarom heb je jouw nieuwe boek geschreven?

“Omdat ik dat leuk vind. Ik geloof dat het mijn hobby is geworden, naast marketing. Want het is mijn vijfde ISBN. Maar eigenlijk vooral omdat ik de inhoud niet goed kwijt kon in blogs, terwijl ik het wel belangrijke onderwerpen vind.”

Een boek vond ik daar een mooi medium voor. Laagdrempeliger dan bijvoorbeeld een online cursus ofzo. Dit soort informatie hoop je toch bij zoveel mogelijk ondernemers te krijgen. Dan is een boek daar minimaal een mooie start voor.”

 

Je werkte met een team en inmiddels niet meer, waarom?

“Omdat ik een slechte manager ben. Het idee is natuurlijk dat er vooral werk uit handen wordt genomen, maar er komt ook weer heel veel werk voor terug. Ze zeggen wel eens dat je werknemers voor jou werken en jij voor je werknemers. Ik kon hierdoor minder inhoudelijk werk doen. Ik had het gevoel dat ik voor verantwoording af moest leggen aan dat team. Hierdoor was ik juist al mijn ondernemersvrijheid kwijt en raakte bijna in een tweede burn-out.

Toen ik dat door had, heb ik de stekker eruit getrokken. Zij eruit, of de toko failliet, want we draaiden goed verlies in het laatste jaar dat ik medewerkers had.”

 

Welke vaardigheden moet een online ondernemer beheersen?

“Als online ondernemen heb je niet het voordeel van een pand waar mensen langs kunnen lopen waardoor ze meteen wat meekrijgen van wat je verkoopt en wat je stijl en kwaliteit is. Dat is overigens alleen interessant als je consumenten als klant hebt. Het voordeel is natuurlijk dat het hele internet je etalage is. Je moet die etalage alleen wel naar mensen toe brengen.

Marketingskills zijn voor een online onderneming dus misschien wel belangrijker dan offline. En je moet goed op allerlei juridische zaken letten, want wanneer je online diensten of producten aanbiedt, met name als consumenten je klant zijn, heb je extra verplichtingen.”

 

Wat zijn je favoriete online (marketing) tools (en waarom)?

“Ik ben tegenwoordig helemaal verslaafd aan mijn reMarkable2 voor alle notities en om documenten te lezen en gebruik een Timeular om zo goed mogelijk mijn tijd bij te houden. Zowel voor klanten als om zelf beter te kunnen zien waar mijn tijd heen gaat en op deze manier mijn productiviteit te verbeteren. Ik ben een slechte planner, dus tools daarvoor gebruik ik nauwelijks.

Ik maak wel graag mijn eigen afbeeldingen. Daar gebruik in een Canva pro account voor, omdat daar ook zaken voor mijn branding in kunnen, zoals logo, kleuren en lettertypes. Dat zijn op dit moment wel mijn belangrijkste vaste tools.”

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging en grootste succes?

“Mijn grootste uitdaging was absoluut het team! Van zzp-office managers naar een aantal personen in deeltijd en voltijd loondienst. De juiste mensen vinden, leren aansturen, leren loslaten en alles wat erbij komt kijken. Ik ben er duidelijk niet voor gemaakt en werd er uiteindelijk doodongelukkig van, tot lichamelijke klachten aan toe.

Een ander dieptepunt was mijn vorige kantoor, waar ik veel in heb geïnvesteerd in het opknappen ervan. Later wisselden de huurders en kwam er een BV die ex-verslaafden weer op het rechte pad probeert te brengen. Van een van die cliënten kreeg ik bijna een kopstoot. Dat ik aangifte tegen hem deed, vond de eigenaar niet tof. Toen moest ik wel verhuizen, terwijl daar nog een huurcontract voor 4 jaar liep waar ik me uit heb moeten kopen. Nooit gedacht dat het zoveel invloed zou kunnen hebben heb op je lichaam.

Mijn grootste succes vind ik lastig. Ik weet niet of er wel een heel specifieke piek is geweest. De zaken waar ik trots op ben horen hier wel bij in elk geval. En het is voor mij een succes dat ik een gedegen, bestendig bedrijf heb en dat het juist zonder personeel lekker stabiel is.”

 

Hoe kijk jij aan tegen groeiambities?

“Ik wil vooral groeien in kwaliteit en stabiliteit. Lang had ik het gevoel dat ik moest groeien in formaat van de onderneming: groot pand, veel personeel. En dat ik ook per se moest groeien in omzet en dat vervolgens aan iedereen moest laten zien. Dat zijn tenslotte de ondernemers die veel geprezen worden. Dus dat is kennelijk een doel dat je per se moet hebben. De stabiliteit van de onderneming en mijn plezier in de onderneming staan nu voorop. Als ik wil groeien, wil ik dat ook veel stabieler en misschien wel langzamer laten verlopen dan ik in het verleden deed. Het mag mijn geluk niet meer zo in de weg staan als het heeft gedaan.”

 

Waar hoop je dat je zelf over 2 jaar staat?

“Ik hoop dan met mijn onderneming nog meer andere ondernemers (juridisch) zelfredzaam te maken. Zodat ze beter weten hoe ze hun bedrijf goed in kunnen richten, dat ze ook beter weten wat er wel en niet juridisch mag. Zodat ze vooral nog juristen inschakelen om gedoe te voorkomen en niet meer om het op te lossen, omdat ze vooraf iets onhandig hebben aangepakt.”

 

Wat is je juridische tip voor mensen die met online marketing aan de slag willen?

“Kijk niet alleen maar naar wat de Amerikanen doen. Dat iets technisch kan, wil nog niet zeggen dat het mag. Luister voor juridisch advies of iets wel of niet mag, vooral niet naar andere marketeers. Zij interpreteren het vaak positiever dan juridisch houdbaar is. En dat is misschien ook wel marketeer-eigen, maar handig en verstandig is het niet. Bovendien wil je wel eerlijk blijven, toch?”

Charlotte Meindersma

Charlotte’s Law & Fine Prints

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *