Je contentstrategie is een blauwdruk voor de ontwikkeling, uitvoering en onderhoud van je content. Je creëert hiermee een strategie voor het leveren van informatie waar je klanten behoefte aan hebben in het gehele aankoopproces.
Waarom heb ik een contentstrategie nodig?
Een contentstrategie kan de basis vormen voor je algehele (online) marketingstrategie. Onze contentstrategie kan je helpen bij:
- Het richten op de juiste zoekwoorden
- Doelstellingen formuleren
- Conversie verhogen
- ROI (Return On Investment) meten
Wij ontwikkelen samen met jou een contentstrategie gericht op de langetermijn. Hierin wordt duidelijk welke content wanneer en waar wordt gepubliceerd. Vervolgens wordt gemeten wat het effect is geweest en indien nodig de contentstrategie geoptimaliseerd.
Onze contentstrategie bestaat uit 7 stappen
#1 – Content audit
De eerste stap is om inzicht te krijgen welke content je website momenteel inzet, om zodoende kansen te ontdekken en aanbevelingen te doen voor het creëren van content. Wij beoordelen de content op:
- Schrijfstijl
- Relevantie voor de doelgroep
- PR-waarde
- Ondersteuning van de algehele marketing strategie
- Zoekmachine vriendelijk (SEO) en zoekwoord gedreven
- Gekoppeld aan elke fase van de verkoopcyclus
#2 – Onderzoek naar je doelgroep
Belangrijk is om te weten wie je doelgroep is en waar zij online aanwezig zijn. Daarnaast is het goed om inzicht te krijgen in de concurrentie. Dit doen wij onder meer door:
- Het monitoren van social media
- Onderzoek naar de sector
- Concurrentieanalyse
- Zoekwoordenanalyse
#3 – Opzet redactionele kalender
Op basis van de resultaten van de voorgaande stappen stellen wij een redactionele kalender op voor een bepaalde periode. Hierin staan onder meer:
- De doelgroepen
- Zoekwoorden
- Onderwerp voorstellen
- De soorten content die ingezet gaan worden
#4 – Content creatie
Vervolgens is het tijd om aan de slag te gaan met de creatie van content. Met een redactionele kalender en onze content specialisten die weten waar de content aan dient te voldoen, gaan wij direct aan de slag met het creëren van unieke en waardevolle content.
#5 – Publiceren en verspreiden
De gecreëerde content kan geplaatst worden op je eigen website en gedeeld via social media. Daarnaast is het ook mogelijk om content op onze eigen internet danwel externe netwerk te publiceren.
#6 – Meten
Meten is weten. Na publicatie meten daarom continu hoe je content presteert en rendeert. Hierin zal duidelijk worden welke content het beste presteert. Dit wordt inzichtelijk gemaakt in een maand- of kwartaalrapport, afhankelijk van je wensen.
#7 – Optimaliseren
Op basis van de resultaten uit de metingen optimaliseren wij waar nodig de contentstrategie, zodat de content nog beter aansluit bij de doelgroep met als doel om de resultaten te verbeteren. Dit is een voortdurend proces, aangezien de wensen van je klanten ook continu veranderen.