Bas ben ik ooit eens tegengekomen via zijn website WPleren.nl, waar je eenvoudig meer te weten kunt komen over WordPress. Na een leuk gesprek in harte Amsterdam met hem en zijn compagnon Robert leek het mij leuk om een interview te doen en hun verhaal met je te delen.
Wie zijn Bas van der Lans en Robert van Eekhout?
Een complementair duo (25 en 27 jaar jong) dat met een team developers werkt voor grote namen als de Bijenkorf, KPN, Douwe Egberts en de NTR. Complementair als in Starsky en Hutch. De één met het brain, de ander met de looks, al laten we in het midden wie welke kwaliteit het best onder de knie heeft.
Waarom zijn jullie ooit begonnen met ondernemen?
Beide aangetrokken tot het web en niet ‘gemaakt’ om voor een baas te werken was het vooral logisch om de handen ineen te slaan. Je eigen toekomst maken en er het allerbeste van maken. Van een website voor de lokale volleybal vereniging en kapsalon naar een Facebook applicatie voor Andrélon en een blog voor de Bijenkorf.
Waarin onderscheidt Van Ons zich?
Iedereen in het Van Ons team heeft een technische en/of creatieve achtergrond, gewerkt aan bureau- en/of klantzijde. Door deze mensen onder één visie (“techniek mag ondernemerschap en creatie niet in de weg staan”) bij elkaar te brengen gebeuren er mooie dingen waar de klant van profiteert. Die kennis gecombineerd met passie en een jong team (gemiddelde leeftijd: 23) zorgt niet alleen voor goed werk, maar ook advies van hoog niveau. Dat advies kan ook zijn dat we doorverwijzen naar een partner of een ander bureau, Van Ons is 100% techniek.
Waarom zijn jullie zo overtuigd van WordPress?
De basis die WordPress aanbiedt is betrouwbaar en flexibel. Wij kunnen in korte tijd een solide site met een mooi design opleveren en een klant kan er door de toegankelijke interface direct mee aan de slag. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken is ‘t systeem ook inzetbaar voor ‘grote’ websites met duizenden artikelen en producten, er is niets dat wij niet kunnen met WP.
Hoe denken jullie dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?
Mensen gaan een online plek eisen (of zelf maken) waar weinig tot geen opdringerige marketing-uitingen aanwezig zijn. Back to the basics wat dat betreft, in een geil jasje. Design gaat steeds cleaner worden, ruimte geven aan de inhoud waar mensen voor komen.
Wat is volgens jullie het grootste voordeel van content marketing?
Content marketing dwingt elk bedrijf na te denken over waarde creatie voor haar klanten en zelf een goed verhaal klaar te hebben liggen. Niet alleen ‘sexy’ merken als Red Bull en Nike, een expert op het gebied van het vervoer van gevaarlijke stoffen moet zich net zo aantrekkelijk en geloofwaardig verkopen om bij hun (B2B) klanten door te dringen.
Hoe zetten jullie social media effectief in?
We zijn beide actief op Twitter (@delans & @robertvane), dat levert leuke contacten op voor ons netwerk. Zeker ook om in contact te staan met de (internationale) WordPress community. Als Van Ons zijn we niet heel actief op social media, we laten liever het werk voor ons spreken. En daarnaast: een bedrijf valt of staat bij de mensen, en de mensen zijn te volgen (het merendeel van de andere Van Ons’ers is actief op twitter)!
Van welke beslissing hebben jullie het meeste spijt?
Spijt hebben is een onnozele bezigheid. Het is niet zo progressief, je kan dingen in het verleden niet veranderen. Wat we onszelf in zouden fluisteren als we nu heel even naar 2006 terug konden? Bouw (nog) sneller een goed team om je heen; niet alleen van freelancers, maar juist ook met vaste krachten :-).
Wat is het beste advies dat jullie ooit kregen?
“Als dit voelt als een goede beslissing, dan is dit een goede beslissing.” – anoniem.
Alom toepasbaar als handvat bij ondernemerschap en meer. Schrijf je eigen spelregels.
Wat is jullie gouden tip?
Een idee hebben is leuk, maar niet dé basis voor succes. Kracht zit in de uitvoering, of laten we het obsessie noemen. Een idee kan pas gaan vliegen – een rendabel bedrijf worden – als je gaat leven volgens dit idee; er écht mee aan de slag gaat. Elke week een nieuw idee? Leuk, maar niet progressief. Progressief is om je vast te bijten in één idee en hiermee aan de slag te gaan. Sorry voor het cliché, maar focus is wel belangrijk :-).
Bas van der Lans & Robert van Eekhout
Van Ons
0 reacties