Interview met internet marketeer Nils van der Knaap
Laatste update: 25 juli 2022

Nils heb ik leren kennen via de online marketing blogkermis van Wilco de Kreij. Nils had daaraan een waardevol artikel geplaatst over hoe je met een klein budget toch aan goede links kunt komen. Om meer over Nils te weten te komen heb ik daarom dit interview met hem gehouden.

Wie is Nils van der Knaap?

Een internet marketeer geboren in 1983 en woonachtig in Alphen aan den Rijn.

 

Waarin onderscheidt Sky Internet Marketing zich?

Sky Internet Marketing Nils van der Knaap

Ik gebruik vooral mijn eigen ervaring in retail en e-tail om klanten te helpen bij hun uitdagingen. Soms komen klanten naar me toe om beter gevonden te worden in Google, en dan adviseer ik vaak om eerst de website gebruiksvriendelijker te maken, beter ingericht voor conversies, in één oogopslag onderscheidend van de concurrentie etc.

Ik hoorde onlangs van een nieuwe klant dat ze voor mij gekozen hadden, omdat  ik de enige was die over zulke zaken begon en meer met het bedrijf meedacht. Veel SEO bedrijven/specialisten doen gewoon een zoekwoord onderzoek en passen dan de content daar op aan om vervolgens aan linkbuilding te gaan doen. Niet per definitie verkeerd, maar ik adviseer liever hoe je je website zo kunt maken dat mensen je ook willen vinden, in plaats van dat je je afvraagt hoe je beter gevonden kunt worden.

 

Waarom ben je ooit met online marketing begonnen?

In mijn jongere jaren vond ik de entertainment industrie en met name de game industrie erg interessant. Omdat ik van die passie mijn beroep wilde maken ben ik International Media and Entertainment Management gaan studeren in Breda. Ik heb ook van kinds af aan al een interesse in ondernemerschap (kind van een ondernemer) en verkoop/marketing, dus die studie met als specialisatie marketing paste perfect bij mij.

Ik ben via een stageplaats bij een webshop in videogames terecht gekomen en heb deze van een startend bedrijfje uit laten groeien tot een toonaangevende webshop die door game-uitgevers in één rij genoemd werd met gevestigde namen als Coolblue en Bol.com. Ik had onder andere de verantwoordelijkheid voor de marketing, klantenservice en inkoop/verkoop, maar ook zaken als een goede logistiek pakte ik op. Alles waarmee je je als webshop kunt onderscheiden heb ik wel aangepakt.

Doordat ik uiteindelijk 5 jaar bij deze webshop heb gewerkt, heb ik mijn kennis op het gebied van internet marketing goed kunnen ontwikkelen.

 

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Ik denk dat het over 5 jaar nog lastiger is om de aandacht van de consument te trekken. Google zal waarschijnlijk meer posities in de zoekresultaten tot betaalde resultaten omzetten (bijv. 4 Adwords plaatsen in plaats van het huidige aantal van 3) en ook voor de Google Shopping plaatsen die in de organische resultaten staan moet worden betaald. Dit laatste is overigens nu al in gang gezet.

Daarnaast zullen social media als Facebook, Twitter en LinkedIn ook steeds meer reclame plaatsen moeten gebruiken om de aandeelhouders tevreden te houden of de stijgende kosten te kunnen bekostigen. Ik verwacht daarom dat een goede content marketing nog belangrijker gaat worden. Dus gratis relevante informatie of entertainment aanbieden als bedrijf zodat mensen je willen vinden, i.p.v. dat je je afvraagt hoe je reclame moet gaan opvallen tussen al die andere reclames. Hierbij verwacht ik ook dat video een steeds grotere rol gaat spelen.

 

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het grootste voordeel, zoals ik hierboven al even aanhaalde, is dat de klant je wilt vinden, in plaats van dat je ze “lastig” moet vallen met een reclame en dan maar hopen dat ze geïnteresseerd zijn in je product. Content marketing leent zich uitstekend om een band met de consument op te bouwen. Dit bestaat uit drie onderdelen, namelijk:

  • Leren kennen
  • Vertrouwen
  • Gunnen

Via een zoekopdracht in Google of via het verspreiden van je content via social media leert men je eerst kennen. Als je goede content hebt gaan ze je ook vertrouwen, dat jij een expert bent in jouw branche, en omdat je deze kennis vaak gratis hebt weggeven gaat de consument je de klandizie ook nog gunnen. Daar kunnen duurbetaalde TV commercials vaak al niet eens tegenop.

 

Hoe zet jij social media effectief in?

Naast het verspreiden van mijn blog via Facebook, Twitter en LinkedIn heb ik gemerkt dat vooral het actief meedoen in online discussies op diverse blogs of groepen in LinkedIn erg succesvol kan zijn.

Daarnaast beheer ik eigen websites die vooral fun zijn. Hierbij zet ik Facebook in om nieuwe video’s te tonen aan de volgers, waardoor de site meer bezocht wordt en er een viraal effect optreedt als mensen de video liken.

 

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Ik heb te lang gewacht met het opzetten van mijn eigen website nadat ik mijn bedrijf begonnen was. Ik was te kieskeurig en afwachtend. Ik heb geleerd dat je soms gewoon online moet gaan en dat iets beter is dan niets. Launch early, launch often dus.

 

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

Ik heb van mijn ouders het boek Laat jezelf zien van Judith Webber gehad waarin staat dat je moet doen waar je zelf energie van krijgt en ook de klanten moet kiezen waar je een goed gevoel bij hebt. Als je kiest voor klanten waar je veel negatieve energie van hebt dan frustreert dit alleen maar en bereik je uiteindelijk niets. Kies voor “droomklanten” is daarom het beste advies wat ik gehad heb.

 

Wat is je gouden tip?Nils van der Knaap Sky Internet Marketing

Launch early, launch often, maar behoud wel focus. Als ondernemer heb je vaak veel ideeën, maar je moet je energie zo veel mogelijk in enkele zaken steken, zodat het echt goed wordt. Dan kun je opvallen, en daar gaat het uiteindelijk om.

 

Nils van der Knaap

Sky Internet Marketing

Andere recente interviews:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *