Dennis kwam ik per toeval tegen toen ik zocht naar een white paper over content marketing. Naar aanleiding hiervan heb ik contact met hem gezocht en is het balletje gaan rollen. Na een persoonlijk gesprek en te zien wat hij doet met zijn bedrijf Checkzis leek het mij een leuk idee om hem te interviewen.
Wie is Dennis Saaltink?
Hij is al jaren verliefd op online media en heeft een zwak voor advertentiemarkten. Hij beweegt net zo makkelijk in grote bedrijven als kleine ondernemingen. Met name goed in het snijvlak tussen product innovatie en strategie.
Kun je misschien wat meer vertellen over CheckZis?
CheckZis helpt gebruikers belangrijke projecten te managen met gezamenlijk gemaakte lijsten. Voorbeelden van dat soort projecten zijn het starten van ene bedrijf, het plannen van een bruiloft of het kopen van een huis. Een bedrijf starten. Een huis kopen. Niet makkelijk als je dat voor het eerst doet. Anderen die dat al eens eerder hebben gedaan of bedrijven die erin gespecialieerd zijn kunnen deze “groentjes” helpen met praktische lijsten. Een checklist is daarvan een goed voorbeeld. Het eenvoudige formaat van de lijsten, de mogelijkheid voor iedereen om kennis bij te dragen en de beloning voor die bijdrage in de vorm van gratis advertenties – dat zorgt ervoor dat CheckZis steeds meer waardevolle content aan kan bieden. Voor bedrijven is CheckZis daarmee een content marketing platform.
Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uitziet?
Het toestromen van meer geld zal de noodzaak voor verdere professionalisering groter maken. De steeds grotere meetbaarheid van internet marketing zal ook het verschil tussen de professional en de cowboy groter maken. Gelukkig maar, want dat heeft de markt ook echt nodig. Er zijn nog te veel zelfbenoemde SEO en Social Media experts. Ook zal de zoektocht naar de beste ROI onder dit geweld voor een hele interessante dynamiek gaan zorgen. Het wordt interessant om te zien hoe de traditionele marktleiders in medialand hier mee omgaan, want ook zij moeten met de billen bloot.
Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?
Dat is eigenlijk heel simpel: de beste ROI en controle over je boodschap. Content Marketing geeft een bedrijf de mogelijkheid om een stuk content te produceren en daarvan vervolgens maanden of jaren de vruchten te lukken. Dat doet geen advertentiecampagne je na. En omdat je 100% controle over je boodschap, zowel inhoudelijk als vorm) hebt en hem bij kunt sturen waar nodig neemt de effeciviteit alleen maar toe.
Hoe zet jij social media effectief in?
We hebben maar 2 doelen met social media: we willen de wereld informeren over ons bedrijf en we willen waardevolle lijsten van CheckZis delen. Content marketing dus. Zo laten we zien wat ons platform te bieden heeft. Op die manier is social media voor ons te behappen. We gebruiken dus ook geen termen als “de dialoog aangaan met je doelgroep”. We zien social media als een beursvloer waar we een standje hebben om folders uit te delen aan geïnteresseerden Als die mensen vervolgens ook met ons willen kletsen dan is dat ook prima, maar geen doel op zichzelf. We hanteren de filosofie dat we daar moeten zijn waar onze gebruikers zijn.
Van welke beslissing heb je het meeste spijt?
Dat ik niet eerder ben gaan ondernemen. Ik merk nu dat ik heel vaak bullshit argumenten had om het vooral niet te doen.
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
Werk niet met klootzakken. Niet echt subtiel, maar de wijze woorden kwamen van een bijzonder succesvolle man in de media. Zijn uitleg was dat je geen energie moet steken in mensen die gewoon niet willen. Het gaat ten koste van de energie in een project, bij jezelf en je team. Die mensen moet je dus ook niet meenemen in een project om “draagvlak” te creëren. Gewoon links laten liggen die types.
Wat is je gouden tip?
“It doesn’t take 9 women to make a baby in 1 month.” Ooit een keer ergens gehoord en ik geloof er heilig in. Ideeën moeten kunnen rijpen. Pas dan krijgen ze de kans echt goede producten te worden.
Dennis Saaltink
0 reacties