Michiel heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een bedreven SEO tekstschrijver, maar zijn verhaal hiernaartoe is wellicht nog interessanter. Daarom dit interview met deze jurist en online ondernemer.
Wie is Michiel Brand?
Ik ben jurist, online ondernemer en verzot op alles wat met taal en tekst te maken heeft. Dit komt mooi samen in de naam van mijn bedrijf TekstMeester. Als SEO-specialist en copywriter help ik ondernemers om hun website hoger in Google te krijgen en hun conversie te verhogen. Met TekstMeester houd ik me ook bezig met tekstcorrectie, tekstredactie en vertalingen Engels.
Ik ben vrij theoretisch aangelegd, maar houd tegelijk van de praktijk. Toen ik werkzaam was als juridisch onderzoeker aan de universiteit, kreeg ik op een gegeven moment een positie als promovendus aangeboden. Na wat wikken en wegen heb ik toch besloten om het niet te doen, omdat ik het praktijkgedeelte te veel zou missen. Nu kan ik praktische werkzaamheden mooi combineren met onderzoek in mijn werk als scriptiebegeleider rechten via TopScriptie. Het leuke is dat er echt van allerlei scriptieonderwerpen op mijn pad komen: een mooie kans om me in verschillende rechtsgebieden en onderwerpen te verdiepen. En daarnaast is het werken met studenten ontzettend leuk om te doen!
Waarom ben je ooit begonnen met ondernemen?
Hiervoor was ik werkzaam als jurist bestuursrecht en heb ik gewerkt bij zowel de gemeentelijke als de rijksoverheid. Het praktijkgerichte aspect van dit werk vond ik erg leuk, maar een nadeel was wel dat je je altijd met één specifiek rechtsgebied bezighield. Ik houd er juist van om met allerlei verschillende dingen bezig te zijn en het werken als ondernemer geeft me die kans. En daarnaast bevalt het me prima om eigen baas te zijn.
Waarin onderscheidt TekstMeester zich?
TekstMeester onderscheidt zich door een allround en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. Als SEO-specialist zorg ik voor meer bezoekers naar de website van de klant. Daarnaast ben ik als jurist bedreven in het schrijven van effectieve, overtuigende teksten. Met deze combinatie help ik klanten niet alleen aan meer traffic naar hun site, maar ook aan meer klanten. Steeds meer opdrachtgevers willen daarnaast hun teksten laten vertalen naar het Engels om zo een grotere doelgroep aan te kunnen spreken: ook daarvoor zijn ze bij mij aan het goede adres.
Hoe denk je dat online marketing er over een jaar uit ziet?
Gepersonaliseerde marketing zal denk ik steeds belangrijker worden. De zoekresultaten in Google worden al in grote mate beïnvloed door je zoekgeschiedenis en locatie. En advertenties in Facebook richten zich op je persoonlijke voorkeuren. Ik verwacht dat deze trend zich nog verder door gaat zetten en advertenties nóg persoonlijker en gerichter gaan worden. Op zich is dit nuttig voor zowel adverteerder als gebruiker. Aan de andere kant zou het me niet verbazen als de gebruikers op een gegeven moment in ‘opstand’ komen: hoe meer data grote bedrijven als Facebook en Google over ons verzamelen, hoe meer de privacy van gebruikers in het geding komt.
Hoe zet jij social media effectief in?
Ik gebruik social media voornamelijk voor het ontvangen en delen van interessante content. Daarnaast zijn social media natuurlijk erg handig om te netwerken en in contact te komen met allerlei interessante mensen.
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
Doe zo veel mogelijk wat je zelf leuk vindt! Werk is werk, maar als je plezier hebt in wat je doet, wordt het nooit een verplichting. Je klanten zijn er ook blij mee, want dit straalt weer af op het werk dat je levert.
Wat is je gouden tip?
Benut je eigen kwaliteiten en doe waar je goed in bent. De online wereld biedt onbegrensde mogelijkheden en het is verleidelijk om enthousiast in duizend-en-een dingen tegelijk te stappen. Als je focus houdt, behaal je echter veel betere resultaten.
Michiel Brand
0 reacties