Karel heb ik leren kennen via Beleggers Belangen van Reed Elsevier, een van de opdrachtgevers waar ik regelmatig voor schrijf. Karel vind ik een zeer inspirerend persoon, vooral omdat hij naast zijn vaste baan bij Beleggers Belangen een succes heeft weten te maken van zijn horeca uitzendbureau Grote Feesten. Vandaar dit interview.
Wie is Karel Mercx?
Karel Mercx zijn grote passie is beleggen. De afgelopen tien jaar is hij steeds meer te weten gekomen over dit interessante vakgebied. Hij werkt sinds 2007 op de redactie van Beleggers Belangen en hij heeft van zijn hobby zijn werk weten te maken. Op zaterdagen heeft hij altijd achter de bar gestaan op grote evenementen.
In 2009 op het hoogtepunt van de financiële crisis kreeg hij te horen dat contractverlenging niet mogelijk zou zijn. Karel heeft zich toen meteen met een zakenpartner ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zij zijn toen het uitzendbureau Horeca Uitzendbureau Grote Feesten gestart.
De financiële wereld begon te herstellen en een paar maanden later kreeg Karel een contract voor onbepaalde tijd bij Beleggers Belangen. Sindsdien heb ik twee inkomsten bronnen.
Wat is het succes achter Grote Feesten?
Iedereen die werkt zoekt of een uitzendbureau nodig heeft komt bij ons terecht. Dat komt doordat wij de afgelopen jaren van elk feest een blogpost (inclusief foto’s en video’s) hebben geschreven.
Het mooie hiervan is dat wat je ook zoekt, je komt altijd wel bij ons uit. Concurrenten hebben nooit zoveel content gecreëerd gemaakt en het kost jaren om al die content te creëren.
Door de hoge bezoekers aantallen op de website krijgen wij grote hoeveelheden aan sollicitaties binnen. Wij selecteren daardoor strenger dan de concurrentie. Hierdoor ligt de kwaliteit bij ons hoger. Dat zorgt weer voor een positieve mond op mond reclame. En daardoor heb ik het gevoel dat alles van zelf gaat.
Vroeger schreef ik al die content zelf, maar nu hebben wij een stagiair van de mediaschool die dat doet.
Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?
Ik denk dat online marketing over vijf jaar moeilijk is dan het nu is en dat je alleen mensen eenvoudige kunt bereiken wanneer je echt wat voor stelt in de reële wereld. Ik zie deze werelden verder integreren.
Toen ik Horeca Uitzendbureau grote Feesten nog niet had ingeschreven in de Kamer van Koophandel was ik wel al bezig met het produceren van online content.
Ik stond op zaterdag achter de bar, maar op het moment dat je zocht naar horeca werk of andere zoekwoorden dan kwam je bij mijn persoonlijke website uit. Wij stonden boven uitzendbureaus met jaarlijkse vele miljoenen aan omzet.
De reden was simpel, die grote uitzendbureaus publiceerde geen content en ik deed dat wel. Wij waren voor bezoekers de marktleider in Nederland, terwijl ik niet meer was dan een barhoofd.
Nu is er Facebook en Google plus bijgekomen. Dit betekent dat Facebook en andere partijen weten hoe groot een partij in werkelijkheid is. Veel mensen vullen ten slotte op een profiel bij eenwerkgever een bedrijfsnaam in.
Ik denk dat daardoor over vijf jaar goede prestatie buiten de online wereld, de beste marketing is voor de online wereld is.
Dit betekent niet dat er gestopt moet worden met het produceren van online content, alleen dat het niet meer mogelijk is om de concurrentie weg te vagen, zoals dat vijf jaar geleden nog wel mogelijk was.
Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?
Door het produceren van content voor je website, heb je meer kans om in Google gevonden te worden. Let erop dat je deze content regelmatig door andere laat produceren.
Iedereen gebruikte andere woorden combinatie en andere tekst lengtes en dergelijke. Hoe meer verschil, hoe groter de vijver aan woorden waarop je gevonden zult worden.
Het beste werkt content die mensen willen verspreiden via social media als Facebook, maar dat is meteen ook het moeilijkste.
Hoe zet jij social media effectief in?
Wij gebruiken bij Horeca Uitzendbureau Grote Feesten vooral Facebook. Voor elk evenement maken wij een groepsfoto. Deze zetten wij neer op onze pagina, iedereen taggen wij zodat de foto ook op het profiel van iedereen komt te staan.
Vrienden en vriendinnen van deze persoon zien dan hun foto van Horeca Uitzendbureau Grote Feesten en dat is weer goed voor onze naamsbekendheid. Dit zorgt voor meer sollicitaties en meer aanvragen.
Daarnaast maken wij leuke video’s op evenementen die mensen leuk vinden om op hun profiel neer te zetten. Dit zorgt ook weer voor publiciteit.
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
“just send the goddamn email” dit is een opmerking van Julien Smith. Ik haal er uit dat mensen heel goed zijn in het uitstellen van dingen, maar het enige wat de mens vooruit helpt is actie.
Wat is je gouden tip?
Optimaliseer de processen en niet de doelen. Elk jaar 25% meer bezoek is een doel, elke dag een blog schrijven is een proces. Als je zorgt dat je processen steeds beter worden dan gaat het resultaat op lange termijn van zelf omhoog. Je hebt veel meer invloed op processen dan dat je op doelen hebt.
Karel Mercx
Eerdere interviews in 2013
- Baart Koster van Koster Teksten
- Hans Keeren van Qonvert
- Gerard Wuite van Wuite Recherche en Incasso
- Koos in ‘t Hout van Kwoot
- Niels Deen van 1976.nu
Klik hier voor alle interviews.
0 reacties