Iedereen die regelmatig Slagter Media bezoekt weet dat ik gecharmeerd ben over de mogelijkheden van WordPress. Mede daardoor kwam ik in contact met Yvonne Alefs. Met haar website van Wens naar Website informeert zij ondernemers met succes over WordPress. Tijd dus voor een interview!
Wie is Yvonne Alefs?
Over het algemeen merk ik dat mensen hier gaan vertellen “wat” ze doen in plaats van wie ze werkelijk “zijn”. Ik wil niet in die valkuil stappen en zal hier echt vertellen “wie” ik ben.
Geboren in 1972 uit Nederlandse ouders in Canada, behoor ik tot een gezin met drie kinderen, waarvan ik de jongste ben. In 1980 verhuisde ons hele gezin naar Nederland, waar ik me al vrij thuis voelde en dankzij mijn jonge leeftijd snel de Nederlandse taal oppikte.
Als kind ging ik graag naar school en had veel vrienden en vriendinnen. Toen ik naar de middelbare school ging dunde deze vriendenkring zich wat uit. Waarschijnlijk omdat ik geen uitgaanstype was en het ook prima vond om thuis op de bank een boek te lezen of een goede film te kijken. Je kunt dus wel stellen dat ik een serieuze tiener was, wat meehielp aan het feit dat ik in 6 jaren ook gewoon mijn VWO diploma haalde.
Inmiddels had ik verkering gekregen met de jongen die nu al meer dan twintig jaar mijn man is, en aangezien we snel wilden trouwen, had ik geen interesse in een jarenlange studie. Ik volgde de opleiding “Directie Secretaresse” bij Schoevers en vond daarna meteen een passende baan.
Goed en wel getrouwd met mijn liefje ging een rijkeluis wens in vervulling en kregen we een dochter en een zoon, die inmiddels respectievelijk 19 en 16 jaar oud zijn. Prachtige kinderen waar ik enorm van geniet. Fijn ook dat ze nu zo zelfstandig zijn, zodat ik begin 2012 voor mezelf kon beginnen.
Tot zover een braaf verhaal! Wat hierin nog mist is dat ik ook heel spontaan en open ben, dol ben op zingen, het heerlijk vind om te reizen, fanatiek ben met karate en de zwarte band draag, niet van chocola af kan blijven, veel voldoening krijg als ik iemand kan helpen, een goed gevoel voor humor heb, bloggen het einde vind en het nu tijd vind worden om te stoppen met over mezelf te vertellen!
Waarom zou iedere ondernemer WordPress moeten gebruiken?
WordPress is niet persé voor iedere ondernemer geschikt. Wanneer je hele uitgesproken ideeën hebt over de vormgeving van je website, dan kun je wellicht niet uit de voeten met WordPress. WordPress websites hebben namelijk een vaste structuur van header, tekst, sidebar (kan links en/of rechts naast de tekst staan) en footer.
Binnen deze structuur heb je echter wel ontzettend veel mogelijkheden!
WordPress is wél uitermate geschikt voor ondernemers die:
- Een klein budget hebben. Met veel tijd (en geduld) kunnen zij met WordPress zelf een budgetair verantwoorde website bouwen.
- Eerst een kleine, eenvoudige website willen realiseren en deze daarna langzaam willen uitbouwen.
- Met weinig moeite een zoekmachinevriendelijke website willen hebben. De code van WordPress is op zichzelf al zo geschreven dat het goed vindbaar is door de zoekmachines. Daarnaast kun je met plugins je website nog verder optimaliseren!
- Het bouwen van een website liever uitbesteden, maar het bijhouden ervan graag zelf in handen willen houden.
- Qua uitstraling (dus gebruik van huisstijl kleuren, afbeeldingen, lettertypes e.d.) een unieke website willen, maar qua vormgeving het niet erg vinden dat meer websites er zo uitzien.
- Met een kleine webhostingpakket een prachtige website willen. De basisinstallatie van WordPress is maar 14MB groot!
- Graag hun zakelijke blog willen integreren in hun website om zo meer bezoekers aantallen te stuwen.
- Voor meer voordelen van WordPress verwijs ik graag naar dit blogartikel van mij.
Hoe denk je dat online marketing er over een jaar uit ziet?
1. Het aantal profielen op social media als Twitter, Facebook en LinkedIn neemt toe.Volgens mij worden steeds meer ondernemers doordrongen van het belang zich op social media te profileren. Waar er een jaar geleden bijvoorbeeld nog gek gekeken werd als je vertelde dat je zakelijk twitterde, wordt daar nu niet meer vreemd tegenaan gekeken.
2. Het aantal zakelijke blogs neem toe. Ondernemers worden zich er steeds meer van bewust dat zij onderscheidend moeten zijn t.o.v. hun concurrenten. Wanneer je het hebt over het aan de man brengen van eenzelfde dienst of produkt en jij kunt via je blog aantonen dat je deskundig bent, dan win je het vertrouwen van de potentiële klant. Deze zal sneller dat produkt of die dienst bij jou afnemen dan van een ander die niet duidelijk bewijs levert dat hij of zij verstand van zaken heeft. Door het “weggeven” van deze gratis informatie kweek je ook goodwill!
NB! Je deskundigheid met regelmaat etaleren via een blog maakt je overigens niet alleen betrouwbaarder in de ogen van je potentiële klant, maar zorgt ook voor meer bezoekers op je website en een hogere ranking in de zoekmachines (mits je blog geïntegreerd is in je website!) . In dit artikel leg ik uit waarom het goed is als je je blog integreert met je website.
3. Toename van E-books. In Amerika worden de wenkbrauwen al opgetrokken als je als ondernemer nog geen e-book over jouw expertise hebt geschreven. Net als een blog is het een geweldige en vrij eenvoudige manier om jouw deskundigheid tentoon te spreiden en hiermee – bijvoorbeeld door affiliate – een constante bron van inkomsten te genereren. Het staat zeker op mijn to-do lijstje voor 2013!
Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?
Dat het bereik van je content via je doelgroep steeds groter wordt. Dat kan natuurlijk alleen als de teksten steeds goed geschreven zijn en inhoudelijk interessante informatie bevatten voor de lezers. Alleen dan zullen zij het via social media onder hun eigen volgers verspreiden en pluk jij de vruchten van goede content marketing.
Hoe zet jij social media effectief in?
Bloggen
Mijn social media strategie begint bij het wekelijks schrijven van mijn blog, waarin ik via content toon welke kennis ik in huis heb. Ik reken bloggen dan ook tot social media. Je deelt immers gratis je kennis (=sociaal) via het medium internet (=media). Het toevoegen van videotutorials behoort ook tot deze strategie. Aan het einde geef ik de lezer de gelegenheid een reactie te geven of een vraag te stellen over het desbetreffende blogartikel.
Via een uitnodigende tekst laat ik op Twitter weten dat ik een blog heb geschreven. Uitnodigende tekst geeft aan dat ik een oplossing voor een probleem heb, of tips voor verbetering. Deze teksten beginnen dan met: Wist je dat…., Hoe los je…. op, Wil je weten hoe…, Worstel jij ook zo met… enz. Ik vergeet ook niet te reageren op tweets van anderen en interessante tweets te verspreiden onder mijn volgers d.m.v. retweets.
In de statusberichten van Facebook laat ik weten waarover mijn nieuwste blog gaat. Hierbij maak ik gebruik van ongeveer dezelfde uitnodigende tekst als bij Twitter, aangevuld met wat extra informatie omdat daar op Facebook meer ruimte voor is. Verder upload ik ook mijn videotutorials naar mijn tijdlijn. In het nieuwsoverzicht ga ik op zoek naar interessante berichten en toevoegingen van anderen om te liken of te delen.
Ook hier laat ik via statusberichten weten waar ik mee bezig ben en vraag ik aandacht voor mijn blogartikelen. In de LinkedIn groepen waar mijn doelgroep zich bevindt, plaats ik – via de discussies – regelmatig vermeldingen van mijn blog of andere activiteiten.
Bij statusberichten kijk ik ook naar interessante berichten van anderen en deel deze of geef aan dat ik ze interessant vindt.
YouTube
Op mijn eigen kanaal plaats ik alle videotutorials die ik over WordPress maak.
Wat is de slechtste beslissing die je hebt genomen?
Tja, ik ben iemand die heel erg nadenkt voordat ze wat doet…. Ik weet ook heel goed wat ik wel en niet wil…. Ik zie over het algemeen ook de positieve kanten van iets negatiefs…
Bij deze vraag schiet me echt niets te binnen!
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
In de periode tussen het behalen van mijn HTML en CSS diploma en het daadwerkelijk opstarten van mijn eigen onderneming, heb ik mijn brein gepijnigd met de vraag “op welke manier bied ik een goed produkt aan, dat ook voor mezelf een haalbare kaart is?”.
Het vakgebied van webdesign bevat zoveel verschillende facetten – van grafisch ontwerpen tot het schrijven van code en van het opstellen van goede webteksten tot het bewerken van afbeeldingen (en dit alles ook nog eens zoekmachinevriendelijk!) – dat het onmogelijk is om in je eentje al deze facetten optimaal aan te bieden tegen een redelijke prijs.
Een wereld ging voor me open toen ik in aanraking kwam met WordPress. Hiermee kon ik in behoorlijk wat minder uren een mooie, professionele website voor opdrachtgevers neerzetten, die ze zelf nog eens vrij eenvoudig konden bijhouden.
Het toepassen van mijn kennis van HTML en CSS – waardoor ik een standaard WordPress template in grote mate kan restylen – zou mij onderscheiden van de gemiddelde WordPress gebruiker.
Rond dezelfde tijd dat voor mij duidelijk werd dat ik met WordPress aan de slag zou gaan, kreeg ik het advies “specialiseer je”. Ik heb dat advies naar me toe getrokken en besloot om me via mijn blog, YouTube kanaal, social media profielen en waar ik ook maar kwam, te profileren als WordPress kenner. En ik moet zeggen, de vruchten hiervan begin ik nu echt te plukken.
NB. deze vraag heeft me geïnspireerd tot het maken van één van mijn blogs.
Wat is je gouden tip?
Deel je (specialistische) kennis via geschreven woord door te bloggen of via beeld door video’s op je eigen YouTube kanaal te verspreiden. Wees niet te bescheiden met het laten zien wie jij bent en waar jij voor staat. Je persoonlijkheid onderscheid je namelijk van je concurrenten.
Yvonne Alefs
0 reacties