Zorg voor de juiste content en maak deze vindbaar voor je doelgroep.

Recent kwam ik op de website van Management Team  een interesssant artikel tegen van Jos Veldwijk, directeur en eigenaar van Veldmerk. Hij noemt 10 tips om je blog tot een succes te maken:

  1. Bepaal je doel en meet de resultaten
  2. Maak een planning
  3. Zorg voor de juiste content
  4. Let op de look & feel
  5. Zorg voor promotie van je blog
  6. Spreek je doelgroep aan
  7. Nodig anderen uit om te schrijven
  8. Let op de timing
  9. Voeg zoekwoorden toe
  10. Verwerk een call-to-action

Doel en planning

Het maken van waardevolle content is een van de meest essentiële punten binnen content marketing. Daarom ben ik het ook volledig eens met de tips die Jos geeft. Je moet natuurlijk allereerst een doel hebben voordat je aan iets begint. Zorg er daarnaast voor dat er een continue stroom in je artikelen zit die je plaatst op je blog, omdat dit zorgt voor regelmaat en resultaten op langere termijn. Door het opstellen van een planning voorkom je dat je in tijdnood komt en onnodig energie verspilt. Je kunt dit uiteraard ook uitbesteden aan een tekstschrijver/copywriter die deze zorgen uit handen neemt.

Unieke content en hergebruik

Veel bedrijven beschikken over unieke en waardevolle content, maar zien vaak niet dat dit ook gedeeld kan worden met hun doelgroep. Ook het hergebruiken van content wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Een powerpoint presentatie kan bijvoorbeeld prima als blog dienen in de vorm van tekst. Vervolgens kan er naar de powerpoint presentatie worden verwezen of een link worden geplaatst waarbij mensen zich kunnen aanmelden voor een seminar of presentatie.

Promotie

Zorg ervoor dat de content die je produceert ook je doelgroep bereikt. Een goed middel hiervoor zijn de diverse social media kanalen. Kijk waar je doelgroep actief is en plaats daar links naar je blog. Maar zet ook verwijzingen naar andere websites neer, want daardoor komt jouw website eerder onder de aandacht.

Vindbaarheid

Verwerk in je teksten woorden waar je doelgroep naar zoekt wanneer zij een zoekmachine zoals Google gebruiken. Met de juiste zoekwoorden in de titel, kopjes en in de tekst zelf wordt je blog eerder door je doelgroep gevonden. Zorg er dus voor dat je weet waar je doelgroep naar zoekt maar zorg wel voor een balans. Je tekst moet voldoende zoekwoorden bevatten maar dit moet niet ten koste gaan van de leesbaarheid van de tekst. Stel altijd voorop dat je schrijft voor je bezoekers en daarna pas voor zoekmachines.

Call-to-action

Tot slot is het belangrijk om altijd een call-to-action in je artikel te verwerken. Zorg ervoor dat de bezoeker wordt overgehaald om de gewenste stap te ondernemen na het lezen van je blog. Goede voorbeelden hiervan zijn ‘volg ons op Linkedin’ of ‘schrijf je nu gratis in voor onze nieuwsbrief’.

Wil je weten of jouw website goed gevonden wordt of wil je meer weten hoe je je omzet kunt verhogen? Vraag dan de gratis website scan aan!