Vaak zijn artikelen of presentaties over content marketing of social media gericht op de overgang van strategie richting het meten van resultaten, waarbij het uiteindelijk draait om ROI (Return On Investment).
Natuurlijk is het van belang om te weten wat de resultaten van je inspanningen zijn. Maar bij content gaat het vooral ook om de langere termijn. Er zijn daarom 4 verborgen voordelen van content marketing die nooit tevoorschijn gaan komen in je statistieken, maar wel een enorme waarde kunnen zijn voor je bedrijf.
Content kan zorgen voor een voorsprong
Steeds vaker word ik door mensen via social media aangesproken op de content die ik produceer, bijvoorbeeld dat zij mijn tips waarderen. Dit kan ervoor zorgen dat je sneller als autoriteit wordt gezien op een bepaald vakgebied. Hierdoor raken steeds meer mensen in je geïnteresseerd, waardoor op een gegeven moment mensen zich spontaan bij je kunnen aanmelden voor de mogelijkheden van samenwerkingsverbanden of om bij je in dienst te treden.
Mocht je in een groot bedrijf werkzaam zijn, ga dan eens praten met je HR-afdeling. Vraag hen of zij aan nieuwe mensen willen vragen naar de redenen om bij jullie bedrijf te gaan werken en deel deze informatie met je eigen content marketing team. De mogelijkheid om je content marketing inspanningen te verbeteren door middel van de input van nieuwe werknemers kan ervoor zorgen dat je de juiste mensen voor je bedrijf vindt.
Content kan het moraal verbeteren
Werknemers zijn vaak geïnteresseerd in het reilen en zeilen van het bedrijf waar zij voor werken. Wanneer je als bedrijf content publiceert is het goed om te weten hoe deze wordt ontvangen op social media. De successen die je boekt met je bedrijf moet je delen met iedereen, waardoor ook iedereen dit kan delen met hun kennissen. Zij zullen dus eerder jouw content gaan delen omdat zij er trots op zijn voor jouw bedrijf te werken.
Content zorgt voor meer communicatie
Content zorgt er niet alleen voor dat jouw klanten over je gaan praten, maar ook dat het intern wordt besproken. Het geeft werknemers de kans om iets te delen of over in discussie te gaan. Wanneer een collega van je deelneemt aan je content, geeft het de mogelijkheid om hen uit te nodigen om mee te doen aan toekomstige initiatieven. Content marketing is zodoende de verbindende factor.
Content bevordert vertrouwen
De sleutel tot een concurrentievoordeel is door proactief betrouwbaar te zijn. Het creëren van content die zo waardevol is dat mensen ervoor zouden willen betalen, maar dat jij het gratis aan hen aanbiedt, is een betrouwbare manier om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Oftewel, wanneer je doel is om vertrouwen te winnen, moet je streven om geen verkooppraatje te houden.
0 reacties