5 gemakkelijke content ideeën voor effectieve content marketing
Laatste update: 30 mei 2012

Content marketing ideeënContent marketing draait zoals je wellicht al weet om het krijgen van meer aandacht van klanten en om deze vast te houden.

Waar veel bedrijven nog altijd consumenten proberen te trekken met schreeuwende advertenties, is bij content marketing het doel om gratis waardevolle informatie te bieden in ruil voor aandacht. Dit zorgt voor een positieve interactie, waarbij klanten iets waardevols ontvangen dat gratis is. Hierdoor zijn zij eerder geneigd om in te gaan op toekomstige producten en aanbiedingen van je.

Content marketing is kort gezegd een ideale manier om de aandacht van klanten te trekken en om meer bekendheid en interesse te genereren voor je merk.

Waarschijnlijk dat er onderhand een aantal vragen bij je zijn gerezen over content marketing. Bijvoorbeeld hoe je dit effectief inzet of wat de meest eenvoudige manier is om de aandacht en interesse van je klanten te krijgen? Recent kwam ik  5 ideeën voor effectieve content marketing tegen die ik graag met je wil delen.

Content idee #1: Blog artikelen

Een van de belangrijkste onderdelen voor een succesvolle content marketing strategie is een blog dat waardevolle informatie biedt voor potentiële klanten. Bedrijven zoals Copyblogger maken gebruik van een blog om klanten te winnen. Maar zetten zij deze succesvol in?

Ten eerste schrijven zij content die waarde biedt voor hun klanten. Zij schrijven over onderwerpen die de aandacht krijgen van mensen die hun producten willen kopen. Daarnaast geven zij tips en instructies vanuit hun eigen sector die waardevol zijn voor de mensen die deze producten kopen.

Als je deze strategie wilt gaan toepassen zijn er een aantal valkuilen waar je voor moet waken. Sommige bedrijven maken de fout om te schrijven voor sectorgenoten. In plaats van dat zij schrijven voor hun klanten hebben de artikelen als doel om indruk te maken op de concurrentie. Dit is een slecht idee omdat het doel van content marketing juist is om meer klanten naar je website te trekken.

Door de focus te verleggen richting je klant creëer je waarde, aandacht en meer bezoekers naar je website van mensen die uiteindelijk je producten of diensten willen aanschaffen. Het is belangrijk om te onthouden dat klanten degene zijn die uiteindelijk jouw schoorsteen laten roken.

Onthoudt in ieder geval dat voor het succesvol inzetten van een blog voor content marketing je twee dingen nodig hebt. Ten eerste moet je artikelen schrijven die van toegevoegde waarde zijn voor klanten en ten tweede moet je schrijven voor diezelfde klanten.

Content idee #2: Video tutorials

Een ander type content die je kunt creëren zijn video tutorials. Zoals ik al eerder uitlegde zijn video’s een mooie manier om een band op te bouwen met je klanten. Tutorial video’s bieden daarbij waarde voor de klanten waar een bedrijf zich op richt. Deze leggen namelijk uit hoe een product of dienst werkt, waarna de bezoeker daar zelf een oordeel over kan geven. Dit type content werkt voor sommige bedrijven beter dan voor anderen, maar in de meeste gevallen is het zeker van toegevoegde waarde.

In plaats van een commercial te verzinnen die je uitzendt op regionale of wellicht zelfs landelijke televisie of via online videokanalen als YouTube, kun je een serie tutorial video’s maken die je online zet op YouTube. Het komt er daarbij op neer om creatief te zijn en je bezoeker te leren hoe zij jouw producten of diensten het beste kunnen toepassen.

Idee #3: E-mail nieuwsbrieven

Een andere manier om je content bij jouw bezoekers onder de aandacht te brengen is via e-mail nieuwsbrieven. Een nieuwsbrief biedt klanten de mogelijkheid om zich in te schrijven op een vooraf geschreven nieuwsbrief die wordt verstuurd door middel van een autoresponder.

Iedere nieuwe klant krijgt zodoende dezelfde informatie wanneer zij daar klaar voor zijn. Deze content kan onderdeel zijn van een serie e-mails en elke e-mail biedt daarbij waarde voor de klant.

Een van de grote voordelen van e-mail nieuwsbrieven is dat deze over een langere periode waardevolle content aan klanten bieden en dat elke bezoeker op hetzelfde punt begint. In plaats van dat je op een blog terecht komt waarin dieper op een bepaald thema wordt ingegaan (bijvoorbeeld zoals hier op content marketing), kan elke bezoeker starten bij het begin van de nieuwsbrief serie.

Daarnaast bieden e-mail nieuwsbrieven een continue stroom aan informatie aan mensen die zich daarvoor hebben ingeschreven, wat vooraf is ingesteld. Hierdoor kun je content gemakkelijker vooruit schrijven en is deze minder tijdsgebonden dan bijvoorbeeld de artikelen die je schrijft voor je blog.

Idee #4: Gratis rapporten

Het aanbieden van gratis documenten op je website is een uitstekende manier om klanten aan je te binden. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een white paper of een e-book. In plaats van het aanbieden van waardevolle content over een langere periode is een gratis rapport een eenmalige download in ruil voor contactinformatie (zoals een e-mail adres) van je bezoeker.

Ook al ben je dus niet in staat om in de komende weken of maanden in contact te staan met je bezoeker, zijn gratis documenten nuttig omdat je hiermee klantgegevens kunt krijgen en je hen daarvoor in ruil waardevolle informatie biedt. Zo ontstaat er dus een win-win situatie.

Om een waardevol rapport te schrijven moet je eerst weten tegen welke problemen je klanten aanlopen en hoe je hen daarbij kunt helpen. Een online marketing bureau zou bijvoorbeeld een gratis rapport kunnen schrijven hoe je meer rendement kunt halen uit het gebruik van Facebook. Rutger Steenbergen van SEO Zwolle heeft dit bijvoorbeeld recent nog gedaan met zijn e-book Help! Wat moet ik met Twitter?.

Vervolgens plaats je het rapport op je website en kunnen bezoekers deze downloaden in ruil voor hun contactgegevens. Maak een inschrijfformulier waar klanten bezoekers hun e-mail adres achter kunnen laten.

Zorg er daarnaast ook voor dat de informatie die je biedt echt van toegevoegde waarde is, zodat mensen het niet alleen zullen lezen maar ook echt geïnteresseerd in je raken en meer van je willen weten. Iemand die dit erg goed doe is Mitchel van Duuren van Internetmiljonair.nl. Als mensen namelijk je rapport totaal niet interessant vinden zullen ze niet snel geneigd zijn om vertrouwen te hebben in de producten of diensten die je op je website aanbiedt. Zorg er daarom voor dat je een waardevol rapport schrijft, dat gemakkelijk te lezen is en tot slot super behulpzaam.

Idee #5: SlideShare presentaties

Voor iedereen die niet weet hoe zij blog artikelen moeten schrijven verwijs ik die eerst door naar het artikel van Mitchel waarin hij uitlegt hoe je een betere schrijver wordt. Maar als je daarnaast ook niets van video weet zijn misschien SlideShare presentaties een goede manier om je content marketing naar en hoger niveau te tillen.

Met SlideShare kan iedereen die een PowerPoint presentatie kan maken deze uploaden, waarin zij hun kennis en expertise kunnen aantonen. Elke presentatie kan worden geüpload en gedeeld met duizenden bezoekers in een visueel aantrekkelijk formaat.

In plaats van PowerPoint te gebruiken voor je presentatie kun je deze ook uploaden en zodoende delen met veel meer mensen. Als je je eenmaal hebt aangemeld en de presentatie is geupload kun je de link delen met iedereen op elk gewenst moment. Iedereen die de presentatie bekijkt zal onder de indruk zijn van je expertise en eerder interesse hebben naar je product of dienst.

Conclusie

Het maakt niet uit welk content marketing idee je gaat gebruiken, als je er geen waardevolle content mee biedt is het gedoemd om te mislukken. Als je waarde biedt aan je klanten en op een goede manier deze onder de aandacht brengt, kun je een ongelooflijke hoeveelheid aandacht en interesse voor je bedrijf creëren. Daarnaast is elk content marketing onderdeel van waarde voor je bedrijf. Je hoeft niet te betalen voor meer advertenties, maar je kunt simpel mensen direct doorverwijzen naar jouw gratis waardevolle informatie.

Als je erover nadenkt om met content marketing aan de slag te gaan, bedenk dan goed welke van deze vijf ideeën bij je past. Ga vervolgens na hoe jij van toegevoegde waarde kunt zijn voor je bezoekers en start met het creëren van waardevolle content. De kans dat je tevreden zult zijn met wat je hebt gemaakt is zeer groot.

Free images from FreeDigitalPhotos.net

3 Reacties

  1. Mitch

    Hey Christian,

    Thanks voor je aandacht aan mijn laatste artikel, blij dat je er wat aan hebt gehad en dat je dat wilde delen. Keep it up!

  2. Christian Slagter

    Hey Mitch,

    Leuk dat je even de tijd hebt willen nemen om te reageren op mijn artikel :)!

    Zoals ik meestal zeg is waardevolle content er om te delen ;).

  3. Edwin

    Hoi Christian,
    via de site van Mitch kwam ik weer op die van jou terecht. Erg leuke artikelen gelezen, ik ga je site zeker in de gaten houden. Waardevolle tips die ik zeker voor mijn site(s) kan gebruiken.

    Welke plugin gebruik je rechts onderin om andere posts aan te raden ?

    Klein puntje, het duurt echt heel erg lang voordat je site geladen is. Mijn browser staat te wachten op een link naar widgets.backtype.com.

    Edwin

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *