7 tekenen waarop je een SEO-bedrijf NIET zou moeten inhuren
Laatste update: 3 februari 2012

Ik kom ze nog elke dag op internet tegen, ‘SEO-cowboys’ die je je relaties nooit zou aanraden. Helaas bestaan deze SEO-bedrijven nog altijd en spreek ik regelmatig mensen die daar slechte ervaringen mee hebben.

Hier zijn 7 waarschuwingssignalen voor wanneer je van plan bent om een SEO-bedrijf in te huren.

1.    De garantie dat u op de eerste pagina / plaats komt.

Dit is gewoon dom, aangezien geen enkel SEO-bedrijf dit aan u kan of moet garanderen. Ten eerste zijn rankings slechts een indicator voor het aantal bezoekers. Op zichzelf betekenen ze niet echt iets. Maar ten tweede zeggen bedrijven dit meestal wanneer ze niet beschikken over een reputatie, tastbare resultaten of gerenommeerde klanten waar zij op kunnen terugvallen. Geen enkel zichzelf respecterend SEO-bedrijf doet dergelijke beloftes.

2.    Ze bieden alleen ranking /positie rapporten maar geen werkelijke zoekverkeer / conversie rapporten.

Opnieuw noem ik de rankings, maar hier heb ik het over SEO-bedrijven die geen rapporten over zoekverkeer of conversie leveren. Ze zullen waarschijnlijk nog geen eens een werkproces hebben om toegang te krijgen tot de webstatistieken van een klant, omdat dit ervoor zou zorgen dat zij verantwoordelijk zouden worden voor resultaatgerichte statistieken. In plaats daarvan bieden deze SEO-bedrijven simpelweg ranking rapporten, die op zichzelf redelijk nutteloos zijn. Zoals gezegd is een ranking een indicatie, maar geen resultaat en steeds minder van belang in het landschap van zoekopdrachten die steeds meer personaliseren en socialer worden.

Het beoordelen van een SEO-bedrijf op basis van zoekposities is hetzelfde als het beoordelen van een social media bedrijf en hun vermogen om je Klout score te verbeteren. Het zal niet daadwerkelijk leiden tot resultaten.

3.    De plannen hebben louter betrekking tot linkbuilding en het bookmarken van een beperkt aantal webpagina’s.

Dit is een van de meest prehistorische SEO-methodes. En met prehistorisch bedoel ik dat bedrijven dit implementeerden toen anchor text links nog superieur waren, voordat zoekmachines slimmer werden, voordat de personalisatie zijn intrede deed en voordat zoekmachines de voorkeur gaven aan goede, waardevolle websites.

Ik ken SEO-bedrijven die tegen hun klanten zeggen “Oh je website met 10 pagina’s is prima zo, meer heb je niet nodig – wij zorgen gewoon voor een hoop (waardeloze) links”. Zodra ik dit hoor begint mijn bloeddruk spontaan te stijgen. Dit is namelijk niet SEO. Dit is een verspilling van tijd en geld. Grappig genoeg vinden veel bedrijven dit juist prettig en huren zij zo’n SEO-bedrijf in,  omdat zij zo eigenlijk niet veel aan hun website hoeven te veranderen.

4.    Niemand binnen de SEO-branche heeft ooit van de persoon of het bedrijf gehoord.

Dit is erg gemakkelijk om erachter te komen. Wanneer de mensen achter het SEO-bedrijf zich niet in het openbaar tonen of een profiel op hun website hebben staan, moet je er nooit over nadenken om met het bedrijf in zee te gaan. Zelfs als ze je in privé vertellen wie ze zijn is het een signaal dat zij niet publiekelijk kenbaar maken wie ze zijn. Daarnaast is de SEO-branche een relatief kleine sector. Door onder meer social media houdt iedereen je in de gaten en weten de meeste mensen wel wie hun ‘concullega’s’ zijn. Neem contact op met een aantal personen binnen de SEO-branche en vraag hen of ze van de persoon / het bedrijf hebben gehoord warmee je in zee wilt gaan. Als niemand ooit van hen heeft gehoord weet je dat het foute boel is.

5.    Ze zijn niet in staat om referenties van andere klanten aan te dragen.

Elk SEO-bedrijf (of het bedrijf is nog maar kortgeleden opgericht) zou in staat moeten zijn om referenties aan te kunnen dragen. Als zij hierin niet in staat blijken te zijn is dit een overduidelijk negatief signaal. Nogmaals, dit gaat verder dan SEO. De meeste bedrijven hebben altijd referenties die duidelijk hun ervaringen en resultaten met het SEO-bedrijf kunnen verwoorden.

6.    De SEO / digitale marketing platformen hebben nog nooit over hen gesproken.

Voer een snelle zoekopdracht via Google uit van de naam van het SEO-bedrijf. Als je niets vindt op een van de bekende online marketing platformen (Frankwatching, Emerce, Marketingfacts, etc.) of afwezig is op platformen om over SEO te discussiëren zoals via LinkdIn-groepen (met dank aan Mariska voor deze tip), dan kun je het SEO-bedrijf beter mijden. De enige SEO-bedrijven die de moeite waard zijn om in te huren zijn diegene die hun grenzen verleggen en leidend zijn in de SEO-branche. Zij geven hun mening op de diverse platformen en doen actief mee in de discussie. Zij geven echt om wat zij doen, bouwen een netwerk op en creëren content die de moeite waard is om op te reageren.

7.    Ze bloggen niet of zijn niet actief op social media.

Natuurlijk zijn er goede SEO-bedrijven die geen blog hebben. Maar ze zijn niet geweldig. Ik ga hier graag met je over in discussie, maar ik ben van mening dat mensen die echt om SEO geven hier ook over schrijven. Dit laat namelijk niet alleen zien dat zij passie hebben voor wat zij doen, maar toont ook hun kennis aan over SEO en dat zij slim genoeg zijn om een blog in te zetten als marketing instrument.

Korte lijst

Natuurlijk is dit maar een korte lijst en zijn er vast meer redenen te bedenken waarom je een SEO-bedrijf niet zou willen of moeten inhuren. Denk daarbij aan analyse kennis, creatieve ideeën etc. Wat zijn jouw redenen om een SEO-bedrijf niet in te huren.

3 Reacties

  1. Mariska van Dasselaar

    Hoi Christian,

    Leuk artikel met een goede, nieuwsgierig makende titel. Je zet een aantal goede punten neer. Ik ben het alleen niet met alles eens wat je schrijft. Waarom zou een goede SEO’er per se op websites als Frankwatching actief moeten zijn? Dat zegt toch niets over de kwaliteit van je diensten? Misschien gebruik ik wel andere platformen om over SEO te discussiëren, bijvoorbeeld LinkedIn-groepen of andere communities.

    Ik ben benieuwd naar je reactie.

    Met vriendelijke groet,
    Mariska van Dasselaar

  2. Christian Slagter

    Hallo Mariska,

    Goede aanvulling, bedankt voor de tip! Zal het verwerken in het artikel ;).

  3. Leo Bolle

    Met dit artikel sla je precies de spijker op zijn kop. Zelden zo’n heldere analyse van een algemeen bekend probleem gezien. Als je geen bezwaar hebt, abonneer ik mij op jouw RSS feed.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Eerste hulp bij Plagiaat - Wat doe je als je cursus content wordt gestolen? - […] Slagter is een welgerespecteerd content marketeer. En in 2012 schreef hij een artikel over waarom je wel of niet…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *