Recent plaatste ik een bericht via Twitter over ‘Boer Joris’, een vriend van mij die mee doet aan ‘Wijdenesser zoekt vrouw’. Wat zijn de effecten geweest van deze oproep?

Wijdenesser zoek vrouw

Joris, een vriend van mij, doet met nog 9 andere mannen mee aan ‘Wijdenesser zoekt vrouw’. Dit is zoals de naam al doet vermoeden een variant op het populaire ‘Boer zoekt vrouw. Met uitzondering van de website werd er via online media echter weinig reclame gemaakt rond ‘Wijdenesser zoekt vrouw’. Om het initiatief en Joris in het bijzonder een duwtje in de rug te geven plaatste ik daarom het volgende bericht via Twitter:

‘Boer Joris zoekt vrouw, heeft gevoel voor humor en wil graag met jou iets drinken, zie http://bit.ly/eHjPpw. of zijn Hyves-pagina.’

@boerenfluitjes

De link verwees naar de website van ‘Wijdenesser zoekt vrouw’ waar Joris op staat. Het Twitterbericht werd vervolgens opgepikt door @boerenfluitjes. Dit initiatief is vorig jaar opgericht door iemand die het boerenleven meer onder de aandacht wil brengen (de oprichtster houdt liever geheim wie zij is). Er worden via het account berichten geplaatst over boeren en vragen van mensen aan boeren gesteld om zo het platteland met de stad te verbinden. Inmiddels zijn er verschillende artikelen over @boerenfluitjes verschenen en heeft de bekendheid een grote vlucht genomen. Vandaar dat zij het bericht over ‘boer Joris’ oppikte en vervolgens in haar netwerk weer verspreidde.

Joris zag ook het bericht staan en heeft vervolgens bijgehouden hoeveel keer zijn Hyves-pagina werd bekeken. Binnen een dag bekeken maar liefst 50 mensen zijn profiel, terwijl dit er normaal gesproken niet meer dan 5 zijn.

Social media

Het feit dat het effect van de actie direct is te meten vind ik erg waardevol en laat zien dat social media van toegevoegde waarde kunnen zijn. Dat het bericht tevens werd opgepikt door anderen toont aan dat het bericht voldoende inhoud en relevantie bevatte. Wellicht levert het ‘Boer Joris’ zelfs een date op!