De meerwaarde van content marketing begint voor steeds meer online marketeers duidelijk te worden. Maar voor veel bedrijven en mensen die ik spreek is het nog niet zo vanzelfsprekend dat zij door middel van unieke en waardevolle content nieuwe klanten en daarmee uiteindelijk omzet kunnen realiseren.
Om dit te verduidelijken stuitte ik recent op een mooie infographic van Content+, waarin content marketing wordt uitgelegd aan de hand van het menselijk lichaam. Waar het hart het menselijk lichaam optimaal laat functioneren, is het hart bij content marketing uiteraard content. Sterke content wordt gecreëerd, gedeeld, spreekt mensen aan en zet het aan tot actie. Hieronder zal ik de verschillende onderdelen kort behandelen.
Mond-tot-mond reclame (Word of mouth)
Dit is de belangrijkste factor achter 50% van de aankoopbeslissingen. Interessante content behoort tot de top-3 redenen waarom mensen een merk volgen op social media. Daarnaast zal 6 op de 10 Twitter of Facebook-gebruikers eerder een merk aanbevelen dat zij volgen.
Verbeterde zichtbaarheid (Increased visibility)
Het blijkt dat bedrijfsblogs resulteren in 55% meer bezoek. Daarnaast krijgen bedrijven met een blog 97% meer inkomende links dan bedrijven zonder een blog. Tot slot zegt 37% van de marketeers dat blogs een van de meest waardevolle type content zijn voor marketing.
Reikwijdte (Wider reach)
Blogs zorgen ervoor dat websites maar liefst 434% meer geïndexeerde pagina’s hebben en 97% meer geïndexeerde links. Meer pagina’s plus meer links betekent uiteindelijk een grotere punt van de online taart.
Verbetert de omzet (Improves £)
Waardevolle content is de basis achter succesvolle social media campagnes en 3 van de 4 marketeers stelt dat het een factor is voor het behalen van meer omzet. Daarnaast zal 67% van de Twitter-gebruikers eerder iets kopen van een merk dat zij volgen. Tot slot dragen blogs voor 63% meer bij aan de invloed voor een aankoopbeslissing dan magazines.
Doet het marketing loopwerk voor je (Does the marketing legwork for you)
Social media content stimuleert de omzet: 61% van de bedrijven vindt klanten via LinkedIn, 67% via Facebook en 53% via Twitter. Verder zegt 63% van de bedrijven dat het plaatsen van content op social media de effectiviteit van de marketing heeft verbeterd.
Solide voetenwerk (Solid footing)
70% van de klanten geeft de voorkeur om een bedrijf te leren kennen via artikelen in plaats van via advertenties. Tot slot geeft 60% van de klanten aan dat zij zich positiever voelen over een bedrijf na het lezen van waardevolle (en geen verkooppraatjesachtige) content op hun website.
0 reacties