De diverse updates die Google de afgelopen maanden heeft doorgevoerd in zijn algoritme hebben soms voor flinke verschuivingen gezorgd. Voor websites die gebaseerd zijn op content zijn zowel de Penguin Update als de Panda Update in ieder geval een zegen, omdat unieke en waardevolle content meer wordt gewaardeerd.

Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen de Penguin en de Panda? De mensen achter het Australische Reload Media hebben een erg geinige infographic gemaakt waarin de verschillen worden uitgelegd.

Bijnamen

In de infographic krijgen de Penguin en de Panda ieder een bijnaam. Voor de Penguin is dit ‘Over optimisation Penalty’ en voor de Panda is dit ‘Farmer’. De Penguin richt zich dan ook op links van lage kwaliteit, overgeoptimaliseerde anchor teksten en websites die volgestopt zijn met zoekwoorden. De Panda richt zich daarentegen vooral op websites die kwalitatief slechte content hebben, content farms en websites met een hoog weigeringspercentage.

Reload Media stelt in de infographic dat de Penguin effect heeft gehad op 31% van de websites, terwijl de Panda slechts 12% invloed had. Zelf heb ik vooral in de afgelopen weken mijn positie op bepaalde zoekwoorden erg zien verbeteren, dus de Penguin Update heeft volgens mij zeker effect.

Maar hoe zorg je er nu voor dat zowel de Penguin als de Panda van je website gaat houden? Als je ze alle twee tevreden wilt houden is het vooral zaak om unieke en waardevolle content te creëren, dus bijvoorbeeld door blogartikelen, video’s of infographics.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.