Content marketing heeft verschillende voordelen en mede daarom zetten steeds meer marketeers het in. Maar welke doelen willen zij hier eigenlijk mee realiseren? eMarketer.com heeft dit samen met IMN uitgezocht.
Steeds vaker wordt er over content marketing gesproken en ook steeds meer bedrijven passen het toe. Zoals je weet heeft content marketing een aantal voordelen. Zo biedt het de mogelijkheid om te laten zien dat je op de hoogte bent van belangrijke zaken die binnen je branche spelen, om op deze manier autoriteit en naamsbekendheid op te bouwen.
Marketeers creëren dan ook content om verschillende doelen te realiseren. Denk aan autoriteit of ‘thought leadership’, maar ook om verschillende (social media) kanalen te voeden en hun doelgroep te benaderen. Ik schrijf bijvoorbeeld dit artikel om jou op de hoogte te brengen over de laatste ontwikkelingen binnen het content marketing landschap.
Natuurlijk heeft het produceren van content niet alleen als doel om mensen te informeren, maar ook om acties te laten ondernemen zoals het aanschaffen van jouw product of dienst.
Bijna 1 op 2 heeft een content marketing strategie
Uit een studie van eMarketer in samenwerking met IMN blijkt dat content marketing een steeds belangrijkere rol is gaan spelen binnen de algehele marketing strategie.
Het aantal Amerikaanse bedrijven dat een content marketing strategie heeft steeg van 28% in 2012 naar 49% in 2013, terwijl het aantal bedrijven zonden een content strategie in dezelfde periode daalde van 26% naar 18%. Daarnaast gaf een derde van de respondenten aan dat zij momenteel nog geen content marketing strategie hebben, maar er wel aan werken en deze naar verwachting in 2014 zullen uitrollen.
Content marketing doelstellingen
De onderzoekers hebben ook gevraagd wat het primaire doel is van de content marketing strategie. Waar in 2012 het aangaan van de interactie met (potentiële) klanten en onder de aandacht komen de belangrijkste doelen waren, is dat in 2013 totaal anders.
Maar liefst 44% van de respondenten gaf aan dat het generen van leads het primaire doel is, op gepaste afstand gevolgd door interactie met klanten (19%) en naamsbekendheid (19%).
Erg verrassend vind ik dit niet. Als ik in gesprek ben met (potentiële) relaties over wat het belangrijkste doel van hun online aanwezigheid is, blijkt dat het verhogen van de omzet steevast naar voren komt. Het genereren van leads is dan ook voor veel ondernemers van cruciaal belang. Wel verrassend vind ik dat waar in 2012 nog 9% aangaf dat het primaire doel was om omzet te genereren, dit in 2013 totaal niet wordt genoemd.
Het lijkt mij dat de leads die je genereert ook uiteindelijk dienen te resulteren in daadwerkelijke verkopen en daarmee omzet. Kwaliteit gaat hierbij naar mijn mening boven kwantiteit. Wat heb je aan een winkel vol klanten als niemand iets koopt?
Lange adem
Content marketing is echter iets voor de langere termijn. Je moet erin investeren en geduld in hebben voordat het resultaten oplevert. Het opbouwen van naamsbekendheid en het krijgen van vertrouwen kost nu eenmaal tijd. Uit onderzoek blijkt dat content marketing een van de moeilijkste tactieken is om onder de knie te krijgen, ook al wordt het wel gezien als een van de goedkoopste.
Veel bedrijven zijn echter op zoek naar snelle oplossingen die direct resultaat opleveren. Denk bijvoorbeeld aan Google AdWords. Wel zien steeds meer ondernemers die ik spreek dat Google AdWords een dure oplossing is en daarom graag willen kijken naar goedkopere oplossingen, aangezien de CPC (Cost Per Click) vergoedingen bij Google AdWords vaak niet opwegen tegen het aantal leads en sales die daarmee worden gerealiseerd. Dit ligt natuurlijk ook aan de opzet van de Google AdWords campagne, maar het is iets om over na te denken. De vraag is daarom of bedrijven het geduld op kunnen brengen om content marketing een kans te geven.
Content en omzet
Hoe denk jij dat de content marketing inspanningen gerelateerd kunnen worden aan de omzet? Natuurlijk is het moeilijk om omzet direct toe te schrijven aan een artikel of video. Maar iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief om zo een document gratis te kunnen downloaden, die na verloop van tijd klant wordt lijkt mij een prima uitgangspositie toch?
En wat is jouw belangrijkste doel bij de inzet van content marketing? Laat je mening hieronder achter, ik ben benieuwd!
0 reacties