Op Slagter Media zie je regelmatig interviews voorbij komen met een online ondernemer of marketeer. Niet alleen zorgt dit voor waardevolle content voor de website en andere unieke voordelen, het is ook vooral leuk om te doen. Maar hoe stel je de goede vragen in een content marketing interview?

Hoe stel je de juiste vragen voor een succesvol content marketing interview

Interviews bieden verschillende voordelen. Door met andere online ondernemers en marketeers te praten heb ik bijvoorbeeld waardevolle tips gekregen en nieuwe inzichten over hoe ik mijn onderneming nog beter kan laten draaien. Interviews zijn daarbij interessante en waardevolle content voor de bezoekers van onze website en ik krijg dan ook vaak complimenten dat jullie het leuk vinden om ze te lezen.

Maar niet alleen voor nieuwe artikelen voor je blog zijn interviews interessant, ook voor andere vormen van content marketing is het handig. Denk bijvoorbeeld aan een ebook of white paper, waarin je quotes verwerkt van experts binnen je vakgebied om zo een mening te onderbouwen. Interviews zijn mede daarom een belangrijk onderdeel binnen onze content marketing strategie.

Je kent vast wel een aantal mensen binnen je vakgebied die interessant zouden zijn om te interviewen. Maar dat is pas het begin. Je wilt namelijk ook dat je hen de juiste vragen stelt om zo interessante antwoorden te krijgen.

Om je daarmee te helpen heb ik daarom 7 tips samengesteld waarmee ook jij kunt profiteren van de kracht van interviews voor je content marketing strategie.

#1 – Vermijd gesloten vragen

Vragen die beginnen met ‘Doe je…’ of ‘Is er…’ zullen vaak leiden tot een ‘ja’ of ‘nee’ antwoord. Veel mensen die je interviewt zullen weliswaar bereid zijn om dit antwoord aan te vullen als je daar om vraagt, maar het beste is om dergelijke gesloten vragen te vermijden.

Een handig hulpmiddel zijn de 5 w’s:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom

Maar ook bijvoorbeeld je vraag beginnen met ‘hoe’ zal ervoor zorgen dat je vraag open blijft en de antwoorden ook interessanter zullen zijn.

#2 – Gebruik vooral ‘Hoe’ en ‘Waarom’?

Van de hiervoor genoemde vragen zijn ‘hoe’ en ‘waarom’ wel de beste naar mijn mening, dus probeer die meerdere malen in je vragenlijst te verwerken. Deze vragen nodigen de geïnterviewden namelijk uit om uitgebreidere antwoorden te geven.

Wees daarnaast niet bang om vragen te stellen waarvan je zelf al het antwoord weet. Ik stelde voorheen namelijk vaak de vraag ‘Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?’. Natuurlijk heeft niemand een glazen bol en verandert de online marketing wereld in zo’n hoog tempo dat het al moeilijk is om 12 maanden vooruit te kijken.

Het leverde echter wel mooie quotes op en dus waardevolle content, bijvoorbeeld van Elke Thijssen van MCB Nederland:

Elke Thijssen van MCB Nederland

Eigenlijk is het niet te voorspellen hoe online marketing er over 5 jaar uitziet. Hadden we 5 jaar geleden gedacht dat de wereld er zo uit zou zien als dat deze er nu uitziet? Toch ga ik een poging doen.
Over 5 jaar is de wereld nog meer digitaal en nog transparanter. Je ziet nu al dat een bedrijf niet makkelijk meer weg komt met alleen maar mooie (soms zelfs onjuiste) praatjes. Via verschillende online media zijn mensen goed op de hoogte van wat een bedrijf doet en, nog veel belangrijker, de ervaringen van anderen met het bedrijf. Door het inzetten van verschillende online marketinginstrumenten word je gevonden. Je hoort het waarschijnlijk wel vaker: Google is je nieuwe visitekaartje! En dat zal in de toekomst alleen nog maar meer gelden. (
Lees hier het complete interview met Elke)

#3 – Vraag naar voorbeelden

Binnen iedere sector is er sprake van jargon, oftewel woorden of onderwerpen die eigenlijk nader uitgelegd moeten worden (Ik krijg bijvoorbeeld nog altijd vaak de vraag ‘wat is content marketing?‘. Probeer daarom in je interview te vragen om voorbeelden uit de praktijk.

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die liever geen informatie over hun klanten/relaties prijsgeven, maar concrete voorbeelden helpen je lezer om een bepaald onderwerp beter te begrijpen.

#4 – Houd het kort en bondig

Probeer binnen je interview een balans te vinden over wat je wilt vertellen en hoeveel woorden je daarvoor wilt gebruiken. Online zijn mensen toch vluchtiger en sneller afgeleid, terwijl zoekmachines het waarderen als je content langer is. Zoekmachines als Google kunnen namelijk daardoor meer begrijpen waar de pagina over gaat en deze zodoende beter indexeren. Uit hoeveel woorden een artikel moet bestaan is al veel onderzoek gedaan, maar mijn richtlijn is om een interview uit tenminste 500 woorden te laten bestaan.

#5 – Relevante zoekwoorden en onderwerpen

Je wilt natuurlijk dat je interview zo relevant mogelijk is voor je bezoekers. Ga daarom eerst na waar zij naar op zoek zijn, bijvoorbeeld met behulp van een zoekwoordenanalyse in de Google Keyword Tool.

Ik stel bijvoorbeeld altijd de vraag ‘Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?’. Niet alleen laat ik daarmee zien wat anderen vinden van content marketing, maar tegelijkertijd is het relevant aangezien wij ons richten op content marketing.

#6 – Maak het persoonlijk

Belangrijke mensen binnen je sector (denk aan CEO’s etc.) zijn gewend om interviews te geven. Toen ik nog werkzaam was voor Analist.nl deden wij regelmatig interviews met beleggingsexperts en topmensen van beursgenoteerde bedrijven. Het gevolg was dat zij redelijk standaardantwoorden gaven.

De kunst is echter om door te vragen. Ga dieper in op een bepaald onderwerp om de echt waardevolle antwoorden boven tafel te krijgen. Vraag door middels vragen als Wat betekent dat?’ of ‘Kun je dat toelichten?’.

Probeer ook altijd om een persoonlijke vraag in je interview te verwerken. Dit laat de menselijke kant van iemand zien en betrekt de lezer in het verhaal. Zelf vind ik het altijd interessant om iemands achtergrond te leren kennen. Waarom iemand bijvoorbeeld online ondernemer is geworden.

#7 – Testen, testen, testen

Lange tijd stelde ik de vraag ‘Van welke beslissing heb je het meeste spijt?’. Het leek mij een interessante vraag aangezien iedereen fouten maakt. Ik ook, zo bleek. Want deze vraag resulteerde er vaak in dat online ondernemers en markteers antwoorden gaven waarin zij stelden eigenlijk van niets spijt te hebben. Gelukkig waren er ook uitzonderingen, zoals Wilco de Kreij van Onlinebizz.nl:

Wilco de Kreij Onlinebizz

Hetgeen wat ik door de jaren wellicht anders had kunnen doen, is me meer op één ding richten in plaats van non-stop nieuwe concepten en producten lanceren. Ja, het is ontzettend leuk en werpt z’n vruchten af, maar het lijkt me ook wel leerzaam om te zien wat voor resultaten je kunt boeken als je al je energie op één project zet. Dan moet het dak er helemaal van af knallen! (Lees hier het complete interview met Wilco)

Daarnaast vind ik achteraf gezien de vraag ook een redelijk negatieve ondertoon bevatten, wat ook wel deels de meeste antwoorden verklaart. Deze vraag heb ik daarom verwijderd uit de vragenlijst en vervangen door ‘Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?’. Het levert nu al veel betere antwoorden op!

Ook een interview?

Houd jij wel eens interviews met anderen of heb je nog tips om een interview te laten slagen? Laat hieronder dan een reactie achter!

De interviewreeks  is al een tijdje gaande, maar ik ben altijd op zoek naar inspirerende verhalen van andere online ondernemers en marketeers. Voel jij je geroepen? Neem dan gerust contact met mij op.

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.