Iedereen met een online onderneming wil volgens mij wel als een autoriteit worden gezien op zijn of haar vakgebied. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw website ook daadwerkelijk deze status verwerft? Deze infographic laat je zien welke stappen je moet nemen om online een autoriteit te worden.
Zoals ik al schreef in mijn jaaroverzicht van 2013 ben ik op het zoekwoord content marketing flink gestegen en ga ik richting de top-5. Maar ik heb dus ook nog wat te winnen om nog meer als een autoriteit op het gebied van content marketing te worden gezien.
De autoriteit van je website
Misschien heb je wel eens gehoord van ‘Domain Authority’ oftewel domein autoriteit, een term die veel online marketing specialisten en experts gebruiken. Dit is een meeteenheid die aangeeft hoe groot de kans is dat jouw website hoger in de zoekresultaten terecht zal komen ten opzichte van je concurrenten.
Domain Authority is bijna geheel afhankelijk van het aantal backlinks (dofollow) die naar je website wijzen. Denk daarbij aan links van andere websites naar jouw website, waarbij verwijzingen van websites die al een hoge Domain Authority hebben natuurlijk het meeste helpen om jouw website hoger in de zoekmachine resultaten te krijgen.
Maar ook andere activiteiten kunnen een positieve bijdrage leveren aan je Domain Authority, wanneer deze verband houden met de positie van je website in de zoekmachine resultaten. Denk bijvoorbeeld aan de optimalisatie van de pagina’s van je website, maar ook aan offline activiteiten waar mensen online weer over spreken.
Maar waarom zou jij nou een hoge Domain Authority willen? Simpel! Doordat er meer autoriteit wordt gegeven aan je domein, kom je hoger in de zoekresultaten. Dit zorgt voor meer bezoekers richting je website, waardoor je winst aan naamsbekendheid. Dit kan ervoor zorgen dat je vaker wordt genoemd op social media en daarnaast meer backlinks scoort.
Autoriteit infographic
Het verbeteren van je ‘Domain Authority’ zorgt er dus voor dat je jouw doelstellingen (bijvoorbeeld een meer bezoekers, een hogere omzet) eerder kunt behalen.. Om je te helpen heeft Rogit Palit van TechTage onderstaande infographic gemaakt, waarin hij een aantal manieren heeft uitgelicht waarmee jij de Domain Authority van je website kunt verbeteren.
#1 – Je eigen website
De basis voor een hogere positie in de zoekresultaten is uiteraard je eigen website. Een praktische en op je bezoekers gebaseerde websitestructuur is daarbij cruciaal. Vervolgens is het zaak om je te focussen op de optimalisatie van je pagina’s, waarbij je zowel rekening houdt met je bezoekers als zoekmachines.
Voor een goede websitestructuur is het zaak om deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Gebruik daarnaast diverse links in je teksten waarin je verwijst naar andere pagina’s. Probeer het aantal links echter wel binnen de perken te houden. Verder is een gebruiksvriendelijke sitemap aan te raden.
Om je website hoger in de zoekmachineresultaten te laten terugkomen is een goede interne linkstructuur aan te bevelen. Probeer daarbij verwatering van je links te voorkomen. Daarnaast houdt Google van snelle website, dus zorg ervoor dat de laadtijd zo kort mogelijk is.
SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is ook zeer belangrijk voor je website. Probeer voor je pagina’s te variëren met je belangrijkste zoekwoorden. Houd daarbij je permalinks (permanente links) relevant en kort. Probeer verder focus te houden in je content en schrijf in een artikel maar over slechts een aantal onderwerpen die gerelateerd zijn aan elkaar. Op deze manier begrijpt Google ook beter waar de pagina over gaat en kan deze zodoende hoger indexeren.
#2 – Content
Waardevolle en unieke content. Ik predik het al langere tijd en ook in deze infographic komt het terug. Het is namelijk de ruggengraat van iedere succesvolle autoritaire website. Maar wat is waardevolle content en hoe komt deze onder de aandacht?
Onderzoek allereerst wat het beste werkt binnen jouw vakgebied. Binnen content marketing wordt bijvoorbeeld veel verteld doordat het een steeds breder begrip wordt. Hierdoor dienen mijn artikelen echt onderscheidend en uniek te zijn. Duik daarom in een bepaald onder onderwerp en geeft details met voorbeelden. Produceer daarbij content waar mensen naar willen verwijzen, om zo links te vergaren. Tot slot is het aan te bevelen om content te produceren die altijd waardevol blijft voor je bezoekers.
De volgende stap is om je content bij je doelgroep onder de aandacht te brengen. Je weet vast wel wie autoriteiten binnen je vakgebied zijn. Neem contact met hen op en wijs hen op jouw waardevolle content. Deel daarnaast je content via social media kanalen waarop jouw doelgroep actief is. Om je promotie kracht bij te zetten zijn Facebook Ads of Promoted Tweets nog een optie. Verder is het aan te raden om een e-mail lijst op te bouwen. Maak in ieder geval van de promotie een dagelijkse activiteit.
#3 – Social media
Social media wordt steeds belangrijker voor bedrijven om onder de aandacht te komen bij hun doelgroep. Het is dan ook aan te bevelen om als bedrijf social media profielen aan te maken op platformen waar jouw doelgroep actief is. Ga vervolgens ook daadwerkelijk aan de slag met de ze kanalen, maar maak ook op je eigen website kenbaar dat je actief bent op social media.
Om autoriteit te creëren op social media is het van belang om belangrijke volgers te vergaren die beschikken over een groot netwerk. Als zij namelijk jouw berichten delen met hun netwerk, ontstaat er een olievlek effect. Verder kun je autoriteit vergaren door in gastblogs te linken naar je social media profielen, maar ook door waardevolle content te delen van anderen. Je laat hiermee namelijk zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen binnen jouw vakgebied.
#4 – Branding
Het opbouwen van een sterk merk kost tijd en is een continu proces. Maar als mensen eenmaal bekend zijn met je merk en waar je voor staat, zal dit zorgen voor een toenemend aantal terugkerende bezoekers naar je website.
Een goede branding strategie mag daarom eigenlijk niet ontbreken en zal bijdragen aan je Domain Authority, aangezien je content bij jouw doelgroep onder de aandacht komt en zal zorgen voor meer verwijzingen vanaf social media en backlinks.
Om je merk onder de aandacht te brengen moet je niet alleen online, maar ook offline actief zijn. Natuurlijk zijn steeds meer mensen online aanwezig, maar de echte wereld oftewel offline de plek waar je als merk wilt scoren. Denk aan het organiseren van evenementen binnen je sector, om zo in contact te komen met je doelgroep. Om je merk online onder de aandacht te brengen kun je adverteren op social media.
Om ook daadwerkelijk te zorgen voor interactie tussen je doelgroep en jouw bedrijf is het belangrijk om betrokken te zijn. Reageer dus op vragen en reacties van je bezoekers. Maar organiseer ook een quiz of poll om te achterhalen welke problemen er spelen bij je doelgroep. En uiteraard mag een blog niet ontbreken waar je jouw kennis deelt. Tot slot is het aan te raden om actieve bezoekers of gebruikers van je diensten/producten te belonen. Hierdoor vergroot je de kans dat zij zullen optreden als ambassadeurs voor je merk.
Tot slot is het zaak om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep. Dit kun je realiseren door mee te doen aan prijsuitreikingen binnen je industrie. Denk aan de Zoover Awards of de FOTY Awards. Ook genoemd worden op populaire magazines of websites draagt bij aan het vertrouwen, iets dat je ook weer kunt noemen op je website. Daarnaast zijn er ook diverse keurmerken die vertrouwen kunnen scheppen bij je bezoekers. Al deze zaken tezamen zullen ertoe bijdragen dat mensen je eerder zullen noemen op social media als een betrouwbare partij.
#5 – Relaties
Het opbouwen van relaties is cruciaal voor je autoriteit. Ik stel altijd dat een netwerk een van de succesfactoren is van een bedrijf. Zorg er dus voor dat je een sterk netwerk opbouwt binnen je sector, zeker voor je website. Mensen waar je namelijk een goede relatie mee hebt, zullen eerder geneigd zijn om naar je te verwijzen middels een link. En links dragen weer bij aan je Domain Authority.
Zorg ervoor dat je relaties opbouwt met invloedrijke personen. Deel hun content, zodat je de aandacht van hen trekt en een gunfactor creëert. Wees daarbij echter wel altijd authentiek en opricht, mensen prikken namelijk zo door je heen. Ga daarnaast de interactie aan met vakgenoten en geef complimenten voor de goede dingen die zij doen. Vraag ook af en toe eens aan vakgenoten of zij jouw content willen lezen, delen en er feedback op willen geven.
Een andere manier om autoriteit te verwerven is om samen te werken met vakgenoten. Stel voor om op de content van elkaar te delen of om op elkaars webite te gaan bloggen. Samen sta je namen sterker.
Tot slot kun je altijd anderen helpen om hun problemen op te lossen. Ga eens een middag met elkaar sparren over tegen welke problemen ieder aanloopt en draag oplossingen aan. Maar help ook je bezoekers met hun problemen, zonder dat je er iets direct voor terugvraagt. Het geeft je niet alleen een goed gevoel, maar vergroot ook de kans dat zij jou zullen aanraden binnen hun netwerk.
Een onderwerp kiezen en daar heel veel over leren en publiceren werkt natuurlijk ook mee. Laat mensen maar zien en horen dat je weet waar je het over hebt.
Zo beschouwd is Content Marketing misschien al erg breed, want bloggen is wat anders dan zakelijke online teksten schrijven of een webwinkel runnen.