Met de updates die Google regelmatig uitrolt lijkt de zoekmachine zich te richten op waardevolle content. Google heeft altijd gezegd dat content belangrijk is en met onder meer de Panda en Penguin updates voegt het nu de daad bij het woord. Daardoor verandert ook het SEO-landschap, waarbij ik denk dat een goede content strategie steeds belangrijker wordt. Daarom deze handige infographic, waarmee je in 7 stappen een optimale content strategie realiseert.
Op zoek naar informatie
Bezoekers verwachten tegenwoordig steeds meer wanneer zij zoeken op het internet, waardoor de verkoopcyclus ook langer wordt. Vaak zijn mensen op zoek naar aanbevelingen of beoordelingen/reviews, voordat zij besluiten om de productpagina te bezoeken waarop de voordelen beschreven staan.
Hierin kan social media een belangrijke rol spelen om je online marketing strategieën te exploiteren. Social media helpt je om je content onder de aandacht te brengen bij je doelgroep en biedt hen de mogelijkheid om deze te delen met hun netwerk.
Content dient daarbij aan te sluiten bij de beoheften van je doelgroep. Lezen zij liever een artikel, of kijken zij liever naar een video. Op basis hiervan kun je een content marketing strategie gaan opstellen. Hierdoor kun je vooruit plannen welke content je waar gaat plaatsen en welke het beste van toepassing is binnen de verkoopcyclus.
De mensen van Intergage http://blog.intergage.co.uk/7-steps-for-an-optimised-content-marketing-strategy-infographic/ hebben op basis hiervan een infographic gemaakt. Hierin wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je een geoptimaliseerde content marketing strategie maakt, die gemakkelijk te implementeren is in je bestaande online strategieplan.
#1 Wat zijn je doelstellingen?
De eerste stap is om vast te stellen wat je doelstellingen zijn. Welke doelen wil je behalen? Wil je met je website bijvoorbeeld nieuwe handel creëren, of meer cross selling te doen? Of is de website erop gericht om een nieuw product te lanceren?
Uit onderzoek blijkt dat 79% van de marketeers met behulp van een content marketing strategie Naamsbekendheid wil creëren, terwijl 71% leads wil genereren. Verder geeft 74% aan met content marketing nieuwe klanten binnen te slepen.
#2 Doe onderzoek
De volgende stap is om onderzoek te doen. Begin bijvoorbeeld met een zoekwoorden analyse om erachter te komen hoe mensen zoeken naar diensten/producten binnen jouw sector. Een vervolgstap is om te kijken welke social media kanalen je kunt inzetten om je content onder de aandacht te brengen.
#3 Maak een content kalender
Stap 3 in het content marketing proces is om te gaan plannen. Stel een content kalender op waarin staat aangegeven welke content wanneer je publiceert. Diverse sectoren hebben bijvoorbeeld te maken met seizoensinvloeden, waar je met gerichte content op kunt inspringen.
Een boekhouder/accountant kan bijvoorbeeld artikelen inplannen rondom april, wanneer de belastingaangifte ingediend moet worden. In deze artikelen staan tips waar ondernemers aan moeten denken bij het indienen van hun belastingaangifte.
#4 creëer waardevolle en unieke content
Nu je een plan van aanpak hebt wordt het tijd om te starten met het creëren van content in diverse mediaformaten, afhankelijk van je doelgroep.
Creëer daarbij content voor diverse delen binnen het verkoopproces. Je hebt bezoekers die alleen rondsnuffelen, maar ook die gericht op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem.
Probeer daarnaast je content ook begrijpbaar te maken voor zoekmachines, zodat je content eerder gevonden wordt. Gebruik zoekwoorden die je op het spoor bent gekomen middels je zoekwoorden analyse.
Uit onderzoek blijkt dat 67% van de B2B bedrijven die een blog bijhouden het aantal leads op maandbasis ziet stijgen. Zelf zie ik ook dat hoe meer artikelen ik publiceer, des te meer interactie er is en dit uiteindelijk leidt tot waardevolle vervolgstappen.
#5 Publiceren
Je wilt natuurlijk dat de content die je hebt gemaakt onder de aandacht komt bij je doelgroep. Daarom is het allereerst belangrijk om de waardevolle content te delen op je eigen website, of bijvoorbeeld middels een gastblog op website binnen of buiten je sector. Wil je weten hoe je moet beginnen met gastbloggen? Bekijk dan eens deze infographic http://www.slagtermedia.nl/hoe-begin-ik-met-gastbloggen-infographic/.
#6 Promoot
Vervolgens kun je de content onder de aandacht brengen met behulp van social media. Deel de link via de kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is. Omdat social media daarbij een steeds belangrijke wegingsfactor wordt voor Google, is het zeker aan te raden om verschillende social media platformen in te zetten (helemaal Google’s eigen Google+ https://plus.google.com/u/0/114326109582137900156/posts).
Gebruik ook je digitale nieuwsbrief om je content onder de aandacht te brengen en ga vervolgens de interactie met je volgers aan op je website door te reageren.
#7 Analyseren
Meten is weten en hiervoor zijn een aantal handige hulpmiddelen beschikbaar. Houd bijvoorbeeld bij hoeveel keer bepaalde content is bezocht, om te achterhalen wat het beste werkt voor je doelgroep. Gebruik onder meer Google Analytics om te achterhalen hoe bezoekers op je website terecht zijn gekomen.
Leerzaam! Heb het gedeeld via Twitter. Bedankt voor het artikel Christian.
Bedankt voor het delen James :).