Interview met Niels Deen van 1976.nu

Christian Slagter-Koster

On 9 januari 2013

Ook in 2013 ga ik door met mijn serie interviews met inspirerende online ondernemers en marketeers, mede vanwege alle positieve reacties die ik erop heb gekregen. Niels Deen van 1976.nu mag de aftrap geven voor het nieuwe jaar.

Niels heb ik inmiddels bijna twee jaar geleden via Twitter leren kennen en sindsdien hebben we regelmatig contact. Ondanks dat hij zich in een geheel ander vakgebied dan mij bezighoudt (inkoop voor woningcorporaties), is het zeker interessant om zijn verhaal te horen.

Niels Deen 1976.nuWie is Niels Deen?

Twee jaar geleden heb ik 1976.nu opgericht. De officiële naam is 1976 Inkoop & management bewustzijn. Vanuit dit bedrijf help ik als inkoopspecialist woningcorporaties minder geld uit te geven. Als ik het moeilijk verwoord, creëer ik investeringsruimte binnen de bestaande kasstroom. Je zou mij dan als een soort Sherlock Holmes kunnen zien, die in de administraties grasduint naar geld.

Daarnaast train ik als Kern van de Zaak-trainer, ondernemers, managers en leidinggevenden om in persoonlijke vrijheid te kunnen ondernemen en managen. De training levert de deelnemers meer klanten op, meer inkomen en minder hard werken.

Mijn levenservaring zit als filosofie achter mijn bedrijfsnaam. Dat heb ik zo gekozen omdat mijn persoonlijke crisis in 2007 vooraf is gegaan aan de crisis waar we nu met zijn allen in zitten. Hierdoor heb ik het licht gezien! Ik kan daardoor nu zelf ondernemen in persoonlijke vrijheid. Voor mij is de crisis voorbij, de nieuwe economie is wat mij betreft al een tijdje begonnen. Ik vind het ontzettend leuk en op dit moment is mijn werk goed te combineren met mijn gezin. Samen met Danielle hebben we 2 dochters Lenthe en Merel.

Waarin onderscheidt 1976 zich?

1976.nu onderscheidt zich in de wijze van benadering naar klanten. Klanten bepalen mijn tarief voor projecten die ik samen met mijn klant definieer. Waardebepaling achteraf is dus een mooie manier om waarde te genereren. Internet helpt mij om mijn activiteiten in real life te ondersteunen.

Dit houdt in dat mijn klanten mij volgen op het internet via Linkedin, Twitter, Facebook en WordPress. Op deze wijze word ik momenteel gevonden. Ik heb daar geen SEO voor toegepast. Ik ben hierdoor in korte tijd een echte nichespeler geworden. Op dit moment ding ik mee met grote landelijke inkoopadviesbureaus naar opdrachten in de woningcorporatiewereld. Ik kan als kleine speler dus veel invloed uitoefenen en dat is erg leuk.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Ik volg op internet veel echte internet ondernemers. Ik zie dat zij vertellen over hoe eenvoudig het is om veel geld te verdienen. Dit komt heel erg interessant over, en daarmee wordt de behoefte om dit ook te realiseren gecreëerd.

Ik vind het mooi om te zien dat dit soort internet ondernemers succesvol zijn in het vertellen hoe zij zo succesvol zijn geworden en dat dan feitelijk verkopen. Als je er goed naar kijkt, is dat redelijk paradoxaal. Want wat wordt er nou eigenlijk verkocht? Voor veel mensen is dit naar mijn mening niet weggelegd. In mijn beleving (en dit is ook mijn overtuiging, en er zullen succesvolle bewijzen zijn, dat dit niet zo is) is internet een dood medium. Net als geld. Als beiden worden ingezet in het echte leven, dan begint geld te stromen, en internet te leven.

Zoals ik er dus naar kijk is dat internet marketing over 5 jaar nog steeds werkt als er ook zakelijke relaties (op basis van wederzijds vertrouwen) bij zijn. Internet marketing zal de business in real life verder gaan ondersteunen. De beweging van een push markt (zenden van informatie, vroeger heette dat marketing) naar een pull markt (zelf zoeken op internet naar eigen behoeften) middels allerlei social media als Pinterest, Facebook, Twitter enz. daar zal internet marketing in verbinding dus met real life een nog grotere rol in gaan spelen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Dat leads veranderen in klanten als de online/offline boodschap (content) oprecht, authentiek en congruent is met de identiteit, het imago en de mensen van de betreffende organisatie in real life. Je krijgt dan de klanten die matchen op de door die klant erkende behoefte.

Hoe zet jij social media effectief in?

Met de gebruikelijke Linkedin, Twitter, Facebook en WordPress applicaties kan ik mijn verhaal (en het verhaal van woningcorporaties) over de bühne krijgen. Dat is hoe het voor mij werkt.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Om door te kunnen studeren na mijn HBO opleiding heb ik een assessment/psychologisch onderzoek  gedaan. Dit deed ik voor de zekerheid om te toetsen wat mijn slagingskans zou zijn op de Vrije Universiteit. Daar kwam het advies uit dat ik met veel inzet de universiteit wel zou halen. Dat is ook gebleken.

Een ander goed advies wat ik van de psycholoog, niet heb opgevolgd is het feit, dat uit mijn interesse test bleek dat ik heel goed zou passen op de P&O en HRM kant. Ik zag dat toen vanuit mijn ambitie totaal niet zitten. Het blijkt nu mijn verlangen te zijn. Dat is een keuze waar ik nog wel eens aan denk, spijt is een groot woord omdat ik ook nu begrijp waarom ik die keuze toen maakte.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Ga samenwerken in coöperatie. 2012 is het jaar van de coöperatie, door de VN uitgeroepen. Coöperaties worden wel het businessmodel van de toekomst genoemd. Daar geloof ik heilig in. BLESSinc is de coöperatie waar ik lid van ben. Wij doen innovaties bijvoorbeeld binnen het domein van woningcorporaties, maar ook op het gebied van duurzaamheid en vraagstukken op het terrein van arbeidsmobiliteit.

Wat is je gouden tip?

Vraag om hulp over zaken waar je over twijfelt, en ga samenwerkingen aan!

In het begin van mijn ondernemerschap heb ik heel veel alleen gedaan. Daar heb ik heel veel hulp bij gevraagd aan ondernemers die al een stapje verder waren. Ik heb ook een aantal netwerk clubjes gehad waarin we elkaar feedback gaven op en over het ondernemerschap. Het is dan wel de kunst hulp te kunnen vragen, en als deze komt ook te aanvaarden.

Daarnaast had ik en heb ik nog steeds heel veel ideeën. Ik bemerkte ook dat ik veel van die ideeën doordat ik alleen was niet kon realiseren. Dit gaat nu in de coöperatie prima. Samen ben je sterk.

Niels Deen

1976.nu

Klik hier voor alle interviews.

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *