Interview met Joep Bogaers van online marketing bureau Kwalitiv
Laatste update: 13 mei 2020
Keyword density (of zoekwoorden dichtheid), is dat nou belangrijk of niet? Persoonlijk hecht ik er niet zoveel waarde aan en dat geldt voor meer online marketeers, zo bleek na een korte online zoektocht om mijn mening te onderbouwen. Zo stelde Joep Bogaers in dit artikel (uit 2012!) al dat je echt niet bezig hoeft te zijn met keyword density en soortgelijke praktijken.

Tijd om hem eens te vragen wat je dan wél moet doen om te slagen met je online marketing!

Wie is Joep Bogaers?

Al op de basisschool ben ik begonnen met ‘hobbyen’ op het internet. Zo bouwde ik op 11-jarige leeftijd websites om er daarna voor te zorgen dat ze nog bezocht werden ook.

Van die hobby heb ik op de middelbare school mijn bijbaantje en vervolgens – na het behalen van mijn master – zelfs mijn werk gemaakt door in 2009 online marketing bureau Kwalitiv op te richten.  Met die keuze ben ik nog steeds erg blij! Naast dat ‘online gehobby’ ben ik veel met muziek bezig, sport ik graag en vind ik het heerlijk om mooie plekken op de wereld te ontdekken.

Joep Bogaers Kwalitiv

Waar komt je voorliefde voor online marketing vandaan?

Mijn voorliefde voor online marketing ontstond dus al op jonge leeftijd. Toen was dat vooral gericht op het bouwen van websites. Omdat ik een analytische denker ben, is met name het ‘marketing deel’ mij echter steeds meer gaan interesseren. Het ontwikkelen van een site bleek ik dus niet het interessantst te vinden, maar ervoor zorgen dat die website bezocht wordt en goed converteert wel.

Intussen bouwen we vrijwel geen websites meer, maar focust Kwalitiv zich volledig op online marketing.

Heb je tips voor mensen die met online marketing aan de slag willen?

Voor mensen die ook met online marketing aan de slag willen, heb ik eigenlijk behoorlijk wat tips. Als ik de belangrijkste moet benoemen, zijn het wel ‘begin bij je website’ en ‘heb geduld’.

Online marketing heeft immers een stuk minder impact als de basis – in de meeste gevallen de website – niet in orde is. Converteert een site bijvoorbeeld niet (goed), dan is het zonde om er wel flink voor te adverteren.

Verder is geduld erg belangrijk, omdat online marketing vaak simpelweg tijd nodig heeft. Zo begint SEO meestal pas na een tijdje écht wat op te leveren en zal ook de ROI van je SEA-campagnes waarschijnlijk niet al in de eerste maand aan je verwachtingen voldoen. Blijf het dus volhouden, ook al laat het resultaat even op zich wachten.

Welke vaardigheid moet iedere online marketeer/ondernemer hebben?

Als online ondernemer is het belangrijk om een sterk analytisch vermogen te hebben. Online kan vrijwel alles gemeten worden, maar je moet natuurlijk wel iets uit al die cijfertjes kunnen halen. Pas dan profiteer je immers van die meetbaarheid.

“Meten is weten” zegt men vaak, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Er zijn namelijk genoeg ondernemers die met name meten ‘om te meten’ en alsnog weinig tot niets weten.

Hoe zet je zelf online marketing effectief in?

Kwalitiv specialiseert zich in een combinatie van search (SEO en SEA), content en social (Facebook en Instagram Ads). Dat zijn dan ook de online marketing middelen die we tevens voor onszelf inzetten.

Search en content zijn daarbij vooral gericht op het aantrekken van bezoekers. Vervolgens gebruiken we social media om top of mind te blijven bij die bezoekers.

Wat zijn je favoriete online (marketing) tools en waarom?

Allereerst zijn Google Analytics en Google Search Console tools die ik graag gebruik, omdat daarmee waardevolle data van ‘de bron zelf’ kan worden verkregen.

Tevens werk ik dagelijks met SEO PowerSuite. Dat is eigenlijk een verzameling van 4 SEO-tools die zich elk richten op een specifiek onderdeel uit het SEO-traject. Een erg compleet pakket dus, waarmee de mogelijkheden eindeloos zijn en dat bovendien telkens weer uitgebreid en geüpdatet wordt.

Ten slotte maak ik tijdens het browsen altijd gebruik van de MozBar, zodat ik direct kan zien hoe een site ervoor staat op wat basic SEO-punten.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Een compleet ingestorte website weer zijn topposities laten herpakken. De eigenaar van de betreffende website besloot zelf wat te stoeien met (‘black hat’) SEO, ondanks dat hij al erg goed vindbaar was. Hierdoor is de website destijds volledig uit de index van Google verdwenen .

Door goed te onderzoeken waar dit precies door werd veroorzaakt en op basis daarvan de juiste acties te ondernemen, ben ik erin geslaagd die website binnen een maand weer op het oude niveau te krijgen.

Wat is tot nu toe je grootste succes geweest?

Van niets iets maken, vind ik misschien wel het leukste om te doen. Zo hebben we in 2018 van iemands nieuwe webshop binnen een jaar een drukbezochte en winstgevende shop weten te maken.

Door gericht met SEO en content aan de slag te gaan, groeiden we binnen de kortste keren van enkele bezoekers tot honderden bezoekers per dag en gingen we op die manier van geen bestellingen tot dagelijks bestellingen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dat is een lastige vraag. Ik kan er verschillende noemen, maar (het resultaat van) een advies dat zich de laatste tijd heel duidelijk laat zien, is ‘Ga actief bloggen’. Inmiddels komt het overgrote deel van ons bezoek namelijk via onze online marketing blogs binnen.

Wat is je gouden tip?

In de vragen hierboven zijn stiekem al de nodige tips verwerkt, maar wat ik graag wil meegeven, is ‘Blijf je klanten/bezoekers vooropstellen’. Hoewel er online erg veel gemeten kan worden en je dus vaak wordt doodgegooid met cijfertjes en ‘metrics’, draait het uiteindelijk om je bezoekers en (de hopelijk daaruit volgende) klanten zelf.

Een ‘bouncepercentage’ kan bijvoorbeeld nog zo laag zijn (wat als positief wordt gezien), maar dat kan ook betekenen dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken (wat juist negatief is). En zo zijn er nog vele andere voorbeelden te noemen. Blijf je dus niet dood staren op alle website-statistieken!

Joep Bogaers Kwalitiv

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *