Interview met André Gussekloo
Laatste update: 18 juli 2012

Ik heb een tijdje met de gedachte gespeeld om voor een periode vanuit het buitenland te werken. Na een zoektocht op internet kwam ik terecht op de website werkenvanuithetbuitenland.nl en kwam ik erachter dat eigenaar André Gussekloo werkt vanaf Gran Canaria. Nou, wie wil dat nou niet?! Daarom heb ik André gevraagd of hij het leuk zou vinden om mee te werken met een interview. Lees hier zijn verhaal.

Wie is André Gussekloo?

Ik ben een 31-jarige levensgenieter die moeilijk stil kan zitten. Momenteel woon ik op Gran Canaria, maar ik maak alweer plannen om naar een volgende bestemming te gaan. Ik verdien mijn brood als tekstschrijver en internetondernemer.

Kun je wat meer vertellen over je website Werken vanuit het buitenland?

Dankzij internet en dankzij een groeiende acceptatie van Het Nieuwe Werken, is het steeds makkelijker om vanuit huis of vanaf je vakantiebestemming te werken. Ook freelancers zoals ik werken steeds vaker vanuit het buitenland. Geïnspireerd door het boek The 4-Hour Work Week heb ik een blog opgezet voor mensen zoals ik, die graag het nuttige met het aangename combineren.

Het blog is in anderhalf jaar tijd gestaag gegroeid. Ik ontvang nu gemiddeld 150 bezoekers per dag, heb 500 nieuwsbrief-abonnees en verkoop wekelijks één of meerdere e-books. Steeds meer Nederlanders denken: hé, waarom zou ik niet vanuit het buitenland kunnen werken?

Hoe ben je ooit terechtgekomen op Gran Canaria?

Met mijn vriendin, Marta, werkte ik in Manchester voor een IT-helpdesk. Het leven was goed en we verdienden lekker, maar het was toch niet helemaal ‘ons ding’. Marta besloot om verder te studeren en vond een masteropleiding hier in Las Palmas. Dat was voor mij meteen de reden om te kijken of ik als freelance tekstschrijver aan de slag kon gaan. Dat lukte en Marta vond werk na haar afstuderen. Inmiddels zitten we hier al bijna vijf jaar.

Hoe haal jij vanuit het buitenland Nederlandse opdrachtgevers binnen?

Het begon allemaal via Freelance.nl. Na veel reageren kreeg ik een kansje van Tribal Internet Marketing. De Head of Copywriting was tevreden met mijn proefteksten en ik kreeg de ene na de andere opdracht toegestuurd. Ik hoefde niet eens meer aan acquisitie te doen. Een ideaal begin voor een tekstschrijver, dus.

Later moest ik wél aan de bak. Via Freelance.nl en andere online marktplaatsen vond ik klussen. Maar ook gaat er één of twee keer per jaar een grote mailing uit naar internetmarketingbureaus. Daar komen altijd wat (proef)opdrachten uit rollen. Het is dan zaak om daar een langdurige samenwerking van te maken.

Lawaai maken op internet is verstandig voor wie vanuit het buitenland wil werken. Mijn persoonlijke website scoort goed op zoektermen die mijn klanten gebruiken. En de tweewekelijkse column op NUzakelijk.nl helpt mijn naamsbekendheid te vergroten. Ook blog ik voor B2Bcontact.nl. Door deze en andermans blogs te delen via de social media, geef je toch aan dat je helemaal up-to-date bent en constant bijleert. Klanten willen actuele berichten van je zien en geen statische sites of social media-accounts.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Vijf jaar is een eeuwigheid in de online wereld. De trend waarbij social media ons helpen sites te ontdekken en met de webmaster of het merk te communiceren, zal doorzetten. Facebook wordt gigantisch groot en bedrijven zullen in plaats van eigen websites steeds vaker fanpages hebben. Misschien doet Facebook over vijf jaar wel een bod op Google.

Doordat onze meningen en likes er steeds meer toe doen, gaan de authentieke personen en merken scoren. Constant waarde blijven leveren en zoveel mogelijk gratis, dat is de marketing van de toekomst.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Er zijn twee grote voordelen: je verbetert je ranking in de zoekmachines én je trekt er potentiële klanten mee aan. Dat laatste voordeel is natuurlijk iets groter, omdat je daar je geld mee gaat verdienen. Maar uit SEO-overwegingen is content marketing inmiddels essentieel.

Hoe zet jij social media effectief in?

Door mezelf als de abonnee te beschouwen. Ik ben de doelgroep van mijn eigen social media-accounts. Van daaruit kijk ik naar de artikelen, video’s en foto’s die voorbij komen. Welke hiervan zou ik zelf graag willen zien of lezen? Die deel ik dan. Die authenticiteit waarderen mijn volgers en zorgen voor nieuwe volgers, retweets, likes, enzovoort.

Wat is je gouden tip?

Mijn gouden tip is: start vandaag nog een website over jouw expertise of interessegebied. Ook al kun je er maar een halfuur per dag aan besteden, zorg voor topkwaliteit content en de bezoekers weten je vanzelf te vinden. Laat je niet verleiden door louche linkbuilding-praktijken maar vertrouw op de kracht van social media. Na enkele maanden begint de sneeuwbal te rollen en heb je een online business. Leuk, leerzaam en een prachtige manier om passief inkomen op te bouwen!

André Gussekloo

Werkenvanuithetbuitenland.nl

Eerdere interviews

1 Reactie

  1. Verplicht

    Met zo’n onbetrouwbare kop is het maar goed dat je in de internettelarij zit.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *