Steeds meer ondernemers zijn op zoek naar een goede (freelance) tekstschrijver. Een die ik (kuch…naast mijzelf) ken is Arjan Jonker, die vanuit Grootebroek met zijn bedrijf Waardevolle webteksten bedrijven helpt om meer bezoekers en klanten via het internet te realiseren. Wat ik tof vind is dat hij aan iedereen gratis 3 unieke en waardevolle tips geeft voor zijn of haar website. In dit interview vertelt hij onder meer waarom hij van tekstschrijver online ondernemer is geworden en hoe hij Gemeente Medemblik succesvol heeft geholpen.

Wie is Arjan Jonker?

Zakelijk: zelfbenoemd online copywriter (iedereen online is zelfbenoemd, toch? 😉 ), geschoold als neerlandicus. (Maar dan wel een neerlandicus die taal viert, en niet als een zuurpruim klaagt dat met de komst van het internet en de jeugd van tegenwoordig het taalgebruik hard achteruit holt. Zeker, sommige dingen doen ook pijn aan mijn ogen (tel op een willekeurig moment maar eens het aantal ‘me moeder’-s in je Facebook-tijdlijn), maar die verdwijnen vanzelf weer. Of die zijn over 30 jaar normaal, en dan maakt het ook niets meer uit.)

Privé: getrouwd met Tamara en inmiddels 2 dochtertjes (Eline en Jinte). En nu ik toch dit platform heb: fel tegenstander van de ‘papadag’. Ik werk bewust op vrijdagen niet, om dan bij m’n gezin te zijn. ‘Papadag’, noemen anderen dat. Nee, dus. Net als m’n vrouw zorg ik ‘gewoon’ voor mijn kinderen. Omgekeerd zou niemand spreken van een ‘mamadag’. Kortom: ik kom als vader niet op de tweede plaats. Gelukkig is dat voor mijn kinderen net zo vanzelfsprekend als voor mij. (Sorry. Nu stop ik de tirade.)

Verder: ik houd van haakjes. (Maar overdaad schaadt…)

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Doordat ik ooit in het zelfstandig tekstschrijverschap ben gerold. In 2006 studeerde ik af, en werd door m’n ex-stagebegeleider en tijdelijke werkgever gevraagd of hij me niet zo af en toe kon inhuren. Dat leek me wel wat, en zo is het gegroeid. In de loop der jaren ging ik steeds meer online doen (wie niet?). Ik merkte al jaren dat ik minder ‘offline’ opdrachten kreeg, en het online werk leuker vond. Daarom heb ik nog niet zo heel lang geleden de keuze gemaakt om me volledig (maar nog niet uitsluitend) op webteksten te storten.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Minimaal 8. Maar vast meer. En op vrijdag, zaterdag en zondag zo min mogelijk.

Kun je wat meer vertellen over Waardevolle webteksten?

Waardevolle webteksten Arjan JonkerWaardevolle webteksten bedacht ik vorig jaar in juli. Maar de ontstaansgeschiedenis begon al in 2006, denk ik, toen ik als zelfstandig tekstschrijver begon. In de loop der jaren begon ik steeds vaker voor websites te schrijven. Dat vond ik leuk, en hoe meer ik erover leerde, hoe leuker ik het vond. Toegegeven: ik ben bang dat mijn webteksten vóór 2010 een stuk beter hadden gekund. Heb nooit klachten gehad, maar ‘met de kennis van nu’ had ik het toen heel anders gedaan. 😉

Hoe dan ook: ik merkte dat ik steeds minder ‘offline’ opdrachten kreeg. Misschien omdat die er veel minder zijn. Misschien omdat ik die gewoon niet meer naar me toetrok omdat ik me steeds meer ging toeleggen op webteksten. Zakelijk gezien was 2013 dan ook niet mijn jaar…totdat ik Waardevolle webteksten bedacht, en me dus expliciet ging profileren als online tekstschrijver. Sindsdien heeft mijn bedrijf een boost gekregen, en krijg ik nu bijna dagelijks nieuwe offerteaanvragen.

Waarin onderscheid jij je?

Van veel collega-tekstschrijvers onderscheid ik mij puur omdat ik me op webteksten toeleg. In tekstschrijversland is het nog niet heel gebruikelijk dat je je tot één genre ‘beperkt’.

Van collega-webtekstschrijvers/copywriters onderscheid ik mij echt met mijn 3 gratis tips op maat voor de webteksten van de aanvrager. Ja, ik weet het: iedereen geeft gratis kennis weg in de vorm van blogartikelen en e-books. Gratis webscans zijn ook niet ongebruikelijk. Maar mijn ‘3 tips’ behandel ik echt als een product; de aanvrager ziet aan alles dat ik er tijd en moeite in heb gestoken; ik ben gemiddeld 30 minuten bezig met het schrijven van de tips. En ze kunnen de adviezen zelf toepassen, zonder mijn hulp.

De tips worden ook hooggewaardeerd: het levert mij niet alleen nieuwsbriefabonnees op, maar zeker ook opdrachten.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Poeh…je wilt één antwoord? Mobiele websites/mobiele SEO, dan. Hoewel die trend zich volgens mij vooral bij specialisten in de online business afspeelt; voor het overgrote deel van de bedrijven gaat het allemaal veel te snel en veel te ver. De meesten hebben nog nooit van responsive gehoord, laat staan van websites die speciaal voor mobiele apparaten ontwikkeld zijn.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Op lange termijn: organische vindbaarheid. Maar dat is ook direct het grootste nadeel: je moet constant goede content creëren en tegelijkertijd lange adem hebben. Het kost dus veel tijd en moeite. Maar de beloning is groot als je volhoudt.

Hoe zet jij social media effectief in?

Net als (bijna) iedereen worstel ik met consequente inzet van social media. Ik vind dat ik ‘meer zou moeten’ doen met Twitter, en dat geldt ook een beetje voor Facebook. Desondanks haal ik er wel degelijk iets uit: door regelmatig te vertellen over mijn 3 tips, krijg ik veel aanvragen binnen. Lang niet elke aanvraag leidt uiteindelijk tot omzet, maar wél tot meer naamsbekendheid.

Daarnaast deel ik natuurlijk ook mijn eigen artikelen, en regelmatig artikelen van anderen. Ik kom dus ook wel degelijk iets brengen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging of succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Deze vragen neem ik graag samen, want het antwoord is hetzelfde: 600 webpagina’s ingrijpend aanpakken voor Gemeente Medemblik, volgens de webrichtlijnen. Zodat burgers makkelijker de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Dat scheelt ook kosten: minder telefoontjes!

Het resultaat is voor iedereen die eraan bijgedragen heeft iets om trots op te zijn. De pagina’s zijn vindbaarder, veel beter ingedeeld, overzichtelijk, to the point. Hoewel het ‘hogere’ doel niets te maken had met verkoop (waar je als copywriter normaal gesproken mee te maken hebt), was het wel degelijk (voor een deel) copywriting.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

“Humor en kwaliteit.” Dat moet ik waarschijnlijk even uitleggen.

Mijn al eerder ter sprake gekomen stagebegeleider/werkgever heeft me heel veel geleerd. Ik beschouw hem als een soort mentor. Hij vertelde me eens: ‘Mensen die mij kennen en (weer) met mij in zee gaan, weten 2 dingen: het wordt lachen, én we krijgen kwaliteit.’ En dat is een gouden combinatie.

Met hem kún je ook lachen. Met mij ook, gelukkig. (Haha.) Hoe dan ook: zo ga ik met mijn opdrachtgevers om. Dat lachen lukt natuurlijk niet altijd even goed (je hebt niet dezelfde klik met iedereen), maar kwaliteit bied ik altijd (waarom zou ik anders bestáán?).

Wat is je gouden tip?

Arjan Jonker Waardevolle webtekstenHoeveel je ook online gaat doen, vergeet nooit dat offline netwerken net zo belangrijk is. Ik ben aangesloten bij netwerkorganisatie BNI. Dat moet je liggen, die netwerkwijze, maar er zijn natuurlijk talloze alternatieven. Hoe dan ook: direct contact met andere goede ondernemers zorgt ervoor dat je zelf als ondernemer groeit.

Tot 2010 zat ik een beetje te verpieteren achter m’n computer, toen nog thuis in de logeerkamer. Word je niet vrolijk van, wordt je wereldje heel klein van, en levert dus zeker niet genoeg opdrachten op.

Arjan Jonker

Waardevolle webteksten