Interview met Jan Willem van Tilburg van Imbull en Performance.nl
Laatste update: 8 oktober 2014

Regelmatig wordt ik benaderd met de vraag of ik een gastblog zou willen schrijven. Ik zie gastblogs zeker als een meerwaarde, omdat je daarmee niet alleen kennis deelt maar ook onder de aandacht komt bij een ander publiek, maar het kost natuurlijk veel tijd en daarom ga ik niet op alle aanvragen in. Toen Jan Willem met de vraag kwam of ik een gastblog wilde schrijven voor Performance.nl heb ik die uitdaging geaccepteerd, omdat ik het een tof platform vind. Het leek mij tegelijkertijd een leuk idee om Jan Willem meer te laten vertellen over Performance.nl en het bedrijf dat erachter zit, Imbull.

Wie is Jan Willem van Tilburg?

Jan Willem van Tilburg is een 27 jarige koffieverslaafde die met veel plezier bezig is in de Online Marketing. Iets meer dan 3 jaar geleden ben ik bij Imbull begonnen toen het nog een klein bedrijfje aan de Weteringschans in Amsterdam was.

Destijds was ik net uit Leiden vertrokken en in Amsterdam komen wonen. Bij Imbull ben ik Project Manager en onder meer bezig geweest voor de Belgische markt met Flipit.com en nu aan het bouwen aan onder meer Performance.nl. Buiten werk ben ik veel bezig met sport.

Hoe ben je ooit in de online marketing gerold?

Op  het moment dat ik in Amsterdam kwam wonen was net ik begonnen met mijn master ondernemingsrecht en het bedrijf van Jelle en Jochem – die ik nog kende uit Leiden –  was aan flink het groeien. Ik heb vervolgens als complete digibeet aangeklopt of het mogelijk was om daar eens te komen kijken. Daar is het balletje gaan rollen en inmiddels krijgen ze me hier niet meer weg. Met name omdat ik sterker ben.

Kun je wat meer vertellen over Imbull?Interview met Jan Willem van Tilburg van Imbull

Imbull is nu net 5 jaar oud en is een jong dynamisch bedrijf waar iedereen naast veel verantwoordelijkheden ook veel groeimogelijkheden krijgt. We zijn op veel gebieden wat betreft online marketing actief en hebben nu websites in 22 landen.

Met een gemiddelde leeftijd van 26 op een personeelsbestand van 58 mensen mogen we ons met recht een jong bedrijf noemen, de vrijdagmiddagborrel is dan ook altijd een feest. Over de 3 jaar zijn we gegroeid van zo’n 6 werknemers naar inmiddels 58 werknemers, dat brengt ook mooie uitdagingen (met name voor de HR – manager 🙂 ) en een groot leerproces mee. Ons pand aan de Weteringschans hebben we inmiddels in moeten ruilen voor de Oranjekerk in de Pijp.

Voor mij persoonlijk is Imbull een bedrijf waar je veel kan leren: van digibeet ben ik veranderd in een trotse computer- en internetnerd.

Meer over Imbull kan je ook goed hier vinden met informatieve infographics over het bedrijf 😉.

 Kun je wat meer vertellen over jullie korting websites?

Onder de paraplu van Imbull hebben we verschillende sites; met Actiecode.nl en Kortingscode.nl konden we niet meer verder groeien op de Nederlandse markt. De buitenlandse droom stak weer op – de eerste wat wat mislukt – en met Flipit.com hebben we een nieuw global couponing platform gelanceerd waarmee we nu actief zijn in 22 landen. Met een groot account- en search team en ‘native’ country managers proberen we beetje bij beetje de andere markten te veroveren.

Waarin onderscheiden jullie je?

In mijn optiek zijn we meer met development en innovatie bezig dan vergelijkbare partijen in onze markt en is onze focus veel meer komen te liggen bij wat de klant/bezoeker wil. Het is niet ‘waarom zou je iets repareren als het niet kapot is’ maar echt een focus op constant blijven verbeteren. Niet alleen wat betreft het platform maar ook de medewerkers. We hebben een aantal dedicated teams die voor adverteerders en bezoekers het beste bijéén proberen te brengen. Ik denk met name dat we progressiever werken dan andere Nederlandse partijen.

Hoe zetten jullie online marketing effectief in? (denk aan AdWords, SEO, social media etc.)

Zowel Social Media, SEA als SEO zijn natuurlijk belangrijk maar we zijn ook veel bezig met grote sitedeals om meer exposure te genereren voor adverteerders. Zo hebben we in Nederland onder meer bij Metronieuws, FHM, Glamora.ma en Spits plekken voor adverteerders waar we echt specifieke doelgroepen kunnen bereiken.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Met content marketing kun je je tegenwoordig echt onderscheiden wat betreft van kwaliteit; wanneer je uniek bent, je creatief bent en/of je levert waar bezoekers naar op zoek zijn kom je vanzelf boven drijven. Dat heeft natuurlijk wel even geduurd.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Pfff.. Moeilijke. Ik geloof in een bedrijf nooit echt in persoonlijke successen omdat je het uiteindelijk toch allemaal samen doet. Het is een team effort. (cliché, hebbes!). Ik vind het wel mooi om te zien dat de 2e poging om het buitenland te veroveren met Flipit.com in ieder geval wel een succes is, dat was natuurlijk ook makkelijker met behulp van de kennis die we eerder hadden op gedaan.

Succes over de jaren heen, is zoals ik al eerder zei is de hoeveelheid kennis die ik heb weten te vergaren over online marketing; dat zie ik als persoonlijk succes. En dat ik nooit in pak naar werk moet. Heerlijk.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Het liefst hier beneden aan de tafelvoetbaltafel. Tijdens mijn werk hier ben ik ook afgestudeerd in Ondernemingsrecht maar de tijd hier heeft me geleerd dat mijn passie echt bij marketing en de digitale wereld ligt. Het gaat allemaal snel en dat bevalt me goed.

Ik hoop dat we over 5 jaar nog veel groter zijn en blijf graag onderdeel van het avontuur dat Imbull voor mij is. Ook vind ik het bouwen van websites nog erg leuk, het creeren zeg maar. Planning is nooit mijn ding geweest, ik leef echt van dag tot dag wat ik zowel als een kracht als een zwakte zie.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Altijd jezelf blijven en van je eigen kracht uit gaan, je eigen weg kiezen en niet maar gewoon gaan doen wat voor de hand ligt. Dicht bij jezelf blijven en doen wat je leuk vind brengt je het verst.

Wat is je gouden tip?Interview met Jan Willem van Tilburg van Imbull

Niet te veel lezen over online marketing, het hele internet staat er mee volgeplempt, gewoon doen! Het start up lean idee eigenlijk, probeer het, denk niet in problemen gewoon gaan. Je leert gaandeweg en als je ergens tegen aan loopt zoek het dan pas op.

Als je begint met alleen maar lezen over online marketing, seo, content marketing enzovoorts kom je zo veel tegenstrijdigheden en verschillende meningen tegen dat het ook demotiverend kan werken.Gewoon beginnen en kijken wat voor jou het beste werkt. En belangrijkste: zorg dat je blijft leren en probeert te innoveren waar mogelijk.

Jan Willem van Tilburg

Imbull

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *