Interview met Marco Engelen van Red-Orange

Christian Slagter-Koster

On 9 mei 2012

Met enige regelmaat kom ik in contact met interessante, boeiende of inspirerende online marketeers en ondernemers. De gesprekken gaan over diverse onderwerpen en daarom leek het mij een leuk idee om hier een reeks interviews aan te wijden. In deze serie is het nu de beurt aan Marco Engelen van Red-Orange, onderdeel van Socialdut.ch.

Wie is Socialdut.ch (en hoe valt Red-Orange daaronder)?

Socialdut.ch is een full service social media bureau met enkele focus points: strategie ontwikkeling, app ontwikkeling van Facebook tot mobile, beheer en training van/in social media. Red-Orange neemt binnen Socialdut.ch de verantwoordelijkheid met betrekking tot de ontwikkeling van Facebook Timeline Apps of een volledige Facebook App.

De plannen voor Red-Orange zijn eind 2010 ontstaan. Na een jaar volledig op eigen benen te hebben gestaan werd ik in november 2011 benaderd om me bij Socialdut.ch aan te gaan sluiten. We doen allemaal waar we goed in zijn en we vullen elkaar prima aan, een ideale combinatie.

Waarin onderscheiden jullie je van de concurrentie?

Met het aanbod van Socialdut.ch kunnen we een opdrachtgever voorzien in alle facetten van social media, indien gewenst. De bedrijven die onder de naam Socialdut.ch werken, zijn zelfstandige bedrijven die ook los van elkaar projecten kunnen oppakken wanneer een opdrachtgever bijvoorbeeld alleen een training wil.

Zo kunnen we een full service op het gebied van social media aanbieden, maar blijven we allemaal scherp op ons eigen focusgebied. Zo ligt de focus van VDN-Visie op dit moment in het onderwijs en de focus van Red-Orange in de voetbalwereld. We versterken elkaar, maken gebruik van elkaars netwerk maar blijven volledig zelfstandig werken.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

5 jaar is behoorlijk ver vooruit. Als je ziet hoe snel dingen kunnen gaan..kijk naar Instagram, 551 dagen oud…

Maar goed, ik denk dat de focus verschuift naar mobile en location-based marketing/apps. Wat betreft de basis online behoefte zal er niet heel snel verandering komen. Google, websites, het blijft allemaal wel bestaan. Pure reclame wordt wel steeds moeilijker, mensen snappen ook wel dat een bedrijf zijn/haar product altijd goed vindt. Wat je vrienden/kennisen of zakenrelaties ervan vinden krijgt een steeds grotere waarde en daar zullen bedrijven op moeten inspelen willen ze de slag niet missen. Transparant zijn over je product, de dialoog aangaan etc.

Wat is volgens jullie het grootste voordeel van content marketing?

Je hebt alles zelf in de hand! Daarnaast, als je het goed aanpakt worden je fans/followers/klanten hoe je ze ook wilt noemen, je marketeers. Je hoeft alleen met een leuk idee te komen, gekoppeld aan je product, de dialoog aan te gaan en de mensen die zich aan je verbonden hebben zorgen ervoor dat het verspreid wordt.

Waarom is volgens jou social media de toekomst?

Door het internet is alles transparanter geworden. Waar ik vroeger een product in de winkel kocht en niet wist waar het vandaan kwam, kan ik het nu Google’en en binnen een paar minuten weet ik veel meer dan dat die verkoper mij kan vertellen. Social media gaan daarin nog een stap verder doordat je ook je sociale netwerk inzet om producten te evalueren. Mensen zullen daar altijd gevoelig voor blijven, ik vraag me alleen af in hoeverre mensen bereid zijn hun privacy op te geven hiervoor.

We zijn echter voorlopig nog niet klaar met start-ups te bedenken dus voorlopig zullen er nog leuke nieuwe initiatieven naar boven komen. Social is zeker de toekomst, hoe dit precies ingevuld gaat worden is wat mij betreft nu nog niet bekend.

Hoe zet Socialdut.ch social media effectief in?

Doordat wij binnen Socialdut.ch allemaal als eigen bedrijf actief zijn, gebruiken we social media voornamelijk vanuit dat oogpunt. De social media kanalen die we met Socialdut.ch ingericht hebben zijn er puur om verschillende mogelijkheden te laten zien. Wat betreft Red-Orange heb ik in 2012 verschillende nieuwe klanten door Twitter aan het portfolio kunnen toevoegen. Een van mijn leukste en meest spraakmakende klanten is profvoetballer Eljero Elia, waar ik dan ook een ebook over heb geschreven.

Het gaat natuurlijk niet vanzelf, je moet investeren voordat je iets krijgt. Als ik er zo over nadenk is bijna 75% van alle opdrachtgevers op de een of andere manier via social media binnengekomen. Hoe? Investeren, leren van tegenslagen en er bewust mee bezig zijn! Zorg er voor dat je met een strategie je verschillende kanalen inzet. Anders loopt het vast en niets staat zo slecht als een laatste Tweet van maanden geleden of een Facebook Timeline die half ingevuld is. Je bent toch niet failliet?

Wat is je gouden tip?

Focus op je sterke punten en zoek de juiste mensen om je heen voor de rest.

Marco Engelen

Red-Orange

Socialdut.ch

 Eerdere interviews

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *