Soms kom je mensen (online) tegen waar je direct veel raakvlakken mee hebt. Marjan vertelt in dit interview hoe zij ooit met content marketing in aanraking is gekomen en wat haar grootste succesverhaal is.
Wie is Marjan Lijftogt?
Marjan Lijftogt is een nuchtere Achterhoeker, houdt van muziek, reizen en borrelen met vriendinnen. Ik geniet ervan om samen met man en kinderen (en hond) rond te trekken met onze oude dampende dieselcamper.
Ik studeerde in Amsterdam aan de Faculteit Economie & Informatie. Jaren heb ik gewerkt voor Reed Business Media in diverse functies, van redacteur, hoofdredacteur, tot coördinator multimediale projecten. Dat geeft ook al gelijk aan dat ik van afwisseling en uitdaging houd en vooral goed gedij bij het opzetten en uitwerken van nieuwe plannen en projecten.
Begin januari is ons deel van RBM (Logistiek, Mobiliteit, Food, Horeca) overgenomen door Vakmedianet, nu de grootste B2B-uitgever van Nederland. Een mooie werkgever; van oudsher een echte uitgever in hart en nieren maar tegelijkertijd wordt er veel geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen als content marketing.
Hoe ben je ooit in online gerold?
Zo’n 17 jaar geleden ben ik gestart bij Elsevier Bedrijfsinformatie (nu Reed Business Media) als redacteur voor Logistiekkrant. We waren destijds één van de eerste merken die een heuse nieuwsbrief verstuurde naar onze doelgroep. Heerlijk knippen en plakken, echt pionieren. Op het moment dat ik een dag minder ging werken, heb ik ervoor gekozen louter voor online aan de slag te gaan.
Op Logistiek.nl plaatsen we eigenlijk al jaren (onafhankelijke) artikelen van externe auteurs, blogs en expertartikelen, maar ook praktijkverhalen, nog ver voordat er over content marketing werd gepraat. Voor ons als redactie was dit een welkome, inhoudelijke aanvulling op onze eigen, vaak meer nieuwsgerelateerde, berichten.
Kun je wat meer vertellen over wat je doet bij Vakmedianet?
Ik ben tegenwoordig redactiecoördinator content marketing. In die functie participeer ik in projecten rondom content marketing voor onze B2B-merken in de vestiging in Doetinchem zoals Logistiek, Misset Horeca, Distrifood, Tweewieler, AMT.
Ik adviseer zowel intern als extern over content marketing. Ik denk vanuit de redacties inhoudelijk mee met sales en marketing en voer projectonderdelen uit. Hoe zetten we het ideale content marketing plan op voor deze klant? Wat is een goede whitepaper, wanneer zet ik die wel of juist niet in? Moeten we een special newsletter maken en wat moet erin? Wie kan deze tekst vertalen? Welk middelen kunnen we nog inzetten om nog meer leads binnen te halen?
Waarin onderscheiden jullie je?
Vakmedianet is de leidende B2B-uitgeverij in Nederland. We hebben én verstand van content, én we hebben het bereik.
Met onze online platformen, magazines, boeken, opleidingen en events bereiken wij namelijk meer dan 900.000 professionals in vele branches.
We onderscheiden ons dus met onze enorme database. We weten precies aan welke content onze lezers – de vakmensen – behoefte hebben, wanneer ze wat lezen en daar kunnen we met content marketing en lead generation natuurlijk heel direct op inspelen.
Heb je online tools die je graag gebruikt en zo ja welke zijn dat?
Ik maak al lang gebruik van Tweetdeck omdat dit voor mij ideaal is om diverse twitter-accounts tegelijkertijd te beheren, inclusief het volgen van diverse zoektermen en inplannen van tweets.
Google Analytics gebruik ik natuurlijk ook veel.
Onlangs heb ik kennis gemaakt met Canva, hiermee maak je snel en makkelijk flitsende visuals voor social media.
En Buzzsumo staat nog op mijn lijstje om te gaan testen, hiermee ontdek je welke content het best wordt gedeeld op social media.
Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?
Het grote voordeel van content marketing is dat je een enorme vertrouwensband opbouwt met je doelgroep voor de lange termijn.
Tenminste, als je het goed doet en dus jouw doelgroep laat zien dat je echt kennis van zaken hebt. In de groeiende berg aan content gaat alleen het beste het redden namelijk.
Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?
Marketeers ervan overtuigen dat content marketing iets geheel anders is dan advertorials schrijven of whitepapers fabriceren waarin louter een product wordt aangeprezen.
Ik merk dat marketeers het nog steeds erg ‘eng’ vinden om het roeptoeteren van hun merk- of bedrijfsnaam los te laten. Ze willen wel iets aan content marketing doen maar daar 100 procent induiken, is blijkbaar lastig.
Ik zie dat bedrijven trouwens toch wel hun advertorials, banners en advertenties blijven plaatsen voor de awareness en daarnaast content marketing toepassen om kennis te verstrooien, zodat het elkaar verstrekt. Voor ons als uitgeverij een mooie combinatie.
Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?
Het opstarten van het vakblad Heftig, een vakblad voor heftruckchauffeurs. We zetten onder andere diverse BN’ers op de heftruck, een heerlijk spektakel altijd. Eigenlijk was dat ook al content marketing, met het verhaal van de BN’ers gaven we het vak van heftruckchauffeur een boost.
Ik baal er nu wel eens van dat het blad niet in deze tijd is gestart want dan waren de mogelijkheden om een community te bouwen zo enorm veel groter geweest. Ik heb ervan geleerd dat je soms dingen gewoon moet doen. Geloof erin en ga ervoor, je enthousiasme brengt je een heel eind.
Verder ben ik (privé) trots op het opbouwen van een grote community rondom ons openluchtzwembad in het kleine dorp Steenderen. Ik verzorg daar de marketingcommunicatie. Het zwembad zou ter ziele gaan maar een stichting heeft dit opgepakt en nu floreert het als nooit tevoren met zelfs landelijke media-aandacht.
Ons geheim is dat we duidelijk hebben uitgesproken wat onze kracht is: het warmste gezinsbad van Gelderland. Grappig is wel dat ik me na deze zomer realiseerde dat ik amper gebruik heb gemaakt nog van content marketing.
Ik betrapte me er zelf op dat je toch nog snel geneigd bent om je te storten op de ‘traditionele’ manier; website, print, social media. Aan de andere kant moet de basis er staan, je moet weten wat je wilt en dan kun je pas verder. Content marketing wordt volgend jaar dé te nemen vervolgstap dus.
Waar wil je over 5 jaar staan?
Idealiter ben ik dan onderdeel van een groot uitvoerend en adviserend content marketingteam bij Vakmedianet dat allerlei projecten oppakt voor onze klanten; een soort content marketingbureau binnen de B2B-uitgeverij.
Onze onlangs opgestarte website content marketing.vakmedianet.nl is dan dé plek voor B2B-marketeers om te kijken hoe anderen het doen en praktijkgerichte tips te vinden.
En ach, aan de andere kant – en mezelf kennende – floreer ik dan vast allang weer in een ander mooi project.
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
Van mijn vader, een slimme, nuchtere, hardwerkende boer: “Maak je pas druk als het echt nodig is. Je kunt 100 scenario’s bedenken van te voren maar het wordt meestal scenario 101. Je druk maken, kan dan altijd nog, als het echt nodig blijkt.”
Dit advies probeer ik altijd te combineren met deze spreuk waar ik ooit tegenaan liep: ‘Het leven is dat, wat je gedachten ervan maken’.
Wat is je gouden tip?
Weet als bedrijf wat je kracht is!
Verzin niet iets omdat het goed overkomt, omdat het goed bekt, omdat uit onderzoek blijkt dat het actueel is of omdat je denkt dat het qua marketing een handige zet is. Nee!
Bedenk echt wat het is! Alleen dan sta je sterk, dan geloof je er in, kun je er 100 procent voor gaan en dan ben je in staat dit over te brengen aan anderen, juist voor content marketing is dit dé voorwaarde!
Of zoals content marketing goeroe Cor Hospes zou zeggen: Zoek je ‘Ste’! Ik geloof daar heilig in.
Ik ben er trots op dat je onze dochter bent.