Michiel en ik hebben elkaar leren kennen naar aanleiding van mijn artikel over de 21 basisregels van content marketing. Om meer te weten te komen over zijn visie op content marketing en over zijn kennisportal CMM heb ik daarom dit interview met hem gehouden.

Wie is Michiel Noij?

Ik ben een 36-jarige ondernemer uit Utrecht, bedrijfskundige van huis uit en bijzonder geïnteresseerd in marketing in het algemeneen en content marketing in het bijzonder. Sinds begin dit jaar deel ik kennis hierover via online kennisportal CMM. Verder ben ik actief binnen content marketing bureau Inbound Media.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Voordat ik ondernemer werd, ben ik jaren actief geweest op het gebied van executive education. Ik ben in tal van functies verantwoordelijk geweest voor het vermarkten van businessopleidingen. Dit varieerde van branding opleidingen, tot marketingopleidingen en van IT-opleidingen tot food-opleidingen. Wat alle opleidingen met elkaar gemeen hadden, is dat ze allen op een slimme manier onder de aandacht gebracht moesten worden.

In de praktijk kwam dit vaak neer op het sturen van een goede online presence en via allerhande relevante digital channels conversie naar de opleidingssites bewerkstelligen. Hier is mijn passie voor online marketing en content marketing uiteindelijk uit ontstaan en ben ik op een gegeven moment gestart met mijn bureau en online community.

Kun je wat meer vertellen over CMM?

Content Marketing ManagementOnline kennisportal Contentmarketingmanagement (kortweg CMM) is een community van en voor content marketeers waar de laatste trends, ontwikkelingen, kennis en inzichten op het gebied van inbound marketing, social media, digital marketing en content strategie gedeeld worden met elkaar. Het is voor ons tevens een platform van waaruit we onze diensten aanbieden en fungeert derhalve voor ons als content management instrument.

Waarin onderscheid jij je?

Ik ben van nature een creatief persoon. Dit gecombineerd met mijn marketingpassie, ondernemersgeest en kennis van de opleidingsmarkt, maakt dat ik mij onderscheid op het gebied van new business concepten en het vermarkten van deze concepten.

Ik houd ervan om te spelen met nieuwe proposities en het vinden van manieren om deze kosteneffectief in de markt te zetten. Dit uit zich naar mijn mening ook goed bij CMM en Inbound Media. Het zijn beide mooie voorbeelden van proposities die op een kosteneffectieve manier en vanuit een duidelijke content strategie in de markt zijn gezet.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Bedrijven worden geconfronteerd met mondige consumenten die zelf bepalen wat en wanneer ze iets nodig hebben. Outbound marketing wordt meer en meer vervangen voor inbound marketing waardoor de behoefte aan allerlei content-driven-portals alleen maar zal toenemen. Dit zal de komende 12 maanden doorzetten maar ook de periode daarna.

Vindbaarheid op internet, aanwezig zijn op relevante communities en vooral op het juiste moment op de juiste plaats consumenten te woord staan, wordt erg belangrijk. Content marketing wordt dan ook DE trend van de komende tijd.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het grootste voordeel van content marketing is dat de consument niet meer wordt overladen met irrelevante informatie. Hij/ zij selecteert in essentie de kanalen waar zij haar informatie vandaan wilt halen, hoe zij die wil ontvangen, waar zij die wil ontvangen en in welke frequentie zij die wil ontvangen.

Dit levert uiteindelijk een win-win situatie op voor beide partijen. De consument ontvangt de gewenste informatie en de aanbieder krijgt hier een betrokken klant voor terug. De hamvraag voor veel marketeers is in deze wel: Hoe kun je je organisatie zo inrichten om consumenten te boeien, binden en betrekken bij jouw community? Content marketing dus.

Hoe zet jij social media effectief in?

Wij maken gebruik van marketing automation. Dit werkt bijzonder goed voor ons en onze klanten. Via een online platform wordt relevante content ingeladen. Door social media integratie en gebruikmaking van marketing automation wordt de content vervolgens via diverse digitale en social channels op herhaalbasis verspreid onder de doelgroep. Hier worden uiteindelijk mooie conversies op behaald (voor onszelf en voor onze klanten).

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

De grootste uitdaging waar elke ondernemer mee start, is het bouwen aan een klantenbase. Je kunt je social media kanalen nog zo mooi hebben ingericht, zonder volgers, fans of abonnees valt er weinig eer te behalen. Zorg er dus als eerste voor om een goede base op te bouwen of samen te werken met externe partners die een grote bereikbare achterban hebben. Zo zijn wij in eerste instantie ook gestart.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Het grootste succes voor ons, was het binnenhalen van een eerste grote klant. Dit geeft rust en continuiteit aan een organisatie. Rust omdat er een cashflow op gang komt en continuiteit omdat je met het binnenkomende geld weer verder kunt bouwen aan je organisatie. Ik hoorde Derk Sauer (internationaal uitgever) laatst zeggen dat hij binnen zijn bedrijf de slogan hanteerde ‘ fun and profit’. Ik kan me hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dit wordt een beetje een cliche antwoord, maar het is hierom zeker niet minder waar. ‘Zoek je passie en bouw hier op voort’ en ten tweede ‘geloof in je eigen kunnen’.

Mijn stelling is dat wanneer je je passie gevonden hebt en een manier hebt gevonden om je passie in een businessmodel te gieten, je 10 stappen harder loopt (en blijft lopen) dan wanneer je dit niet gevonden hebt. Tot slot is geloof in eigen kunnen natuurlijk ook broodnodig. Zonder dit zal je na de eerste tegenslagen al snel de strijd staken.

Wat is je gouden tip?

De gouden tip is altijd lastig te geven, want wat voor de een geldt hoeft natuurlijk niet voor de ander te gelden. Maar als ik dan toch een poging mag wagen, ga ik voor ‘volg je gevoel en probeer veel uit’.

Het volgen van je intuitie is naar mijn mening erg belangrijk, omdat je gevoel vaak een betere raadgever is dan rationele argumenten van mensen uit je omgeving. Ten eerste zitten zij niet zo dicht op het vuur als jij en ten tweede overzie jij op basis van je ervaring het grotere geheel beter dan een outsider.

Probeer ook veel uit. Wanneer je veel geprobeerd hebt, weet je op een gegeven moment beter welke acties kans van slagen hebben en welke niet. Als blijkt dat iets niet werkt, ga er dan ook vooral niet te lang mee door, maar neem tijdig je verlies en neem de learnings mee naar een volgend project.

Michiel NoijMichiel Noij Content Marketing Management

CMM

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.