Koen Reus is een jonge online ondernemer die ik heb leren kennen via het forum van Internet Miljonair. Omdat hij een van de weinige internet ondernemers is die bij mij in de regio zit (mocht je je geroepen voelen, neem dan eens gerust contact met mij op) en omdat ik zijn verhaal zo interessant vond, heb ik een interview met hem gehouden.

Wie is Koen Reus?

Ik ben een jonge internetondernemer van bouwjaar 1992. Ik ben geboren en opgegroeid in Heiloo op het agrarische bedrijf van mijn vader. Later zijn we verhuisd naar het platteland in de buurt van Schagen, waar ik tot op heden nog steeds woon en mijn eigen internetmarketing bedrijf tyCoon Media heb opgericht. Vrijwel al mijn kennis is ‘self‐taught’, ondanks dat ik een opleiding ICT systeembeheer en een opleiding Elektrotechniek heb gevolgd.

Hoe ben je in het online ondernemerschap gerold?

Ik begon al op vroege leeftijd met “computeren”. Op een gegeven moment ging ik programma’s en websites maken om een klein zakcentje te verdienen. De vraag hiernaar begon te groeien en uiteindelijk heb ik in begin 2012 mijn bedrijf tyCoon Media gestart.

Kun je misschien wat meer vertellen over je internetconcepten?3310 Poster

Naast het bouwen, marketen en onderhouden van websites van klanten, maak ik ook veel eigen websites. Ik ga op zoek naar problemen of vragen waar veel mensen (of ik zelf) mee zitten en ga op basis daarvan een website bouwen met een oplossing of antwoord. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal geautomatiseerde internetmarketing services gelanceerd (die ik voornamelijk zelf nodig had, maar ook openbaar levensvatbaar waren), maar ook meer grappige dingen zoals Nokia 3310 Poster.

Wat denk je dat de belangrijkste online trend wordt in de komende 12 maanden?

Ik denk dat apps en mobiele websites op mobiele telefoons en tablets veel verder zullen groeien, en dat ten koste van de normale desktop computer. Persoonlijk zit ik veel lekkerder op mijn computer, maar voor steeds meer mensen is een mobiele telefoon of tablet voldoende voor het doen van alledaagse (online) taken zoals browsen, mailen, Facebooken, Twitteren etc.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Een band opbouwen met je bezoeker. Als je goede content schrijft zal een bezoeker blijven lezen en terugkomen op je website, en misschien zelfs een klant worden. Ook zorgt goede content voor een betere positie in de zoekmachines, omdat deze de bezoeker kwalitatieve informatie willen bieden.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik maak vaak gebruik van “viral marketing”. Via de bekende social media kanalen verspreidt leuke/handige/interessante content zich als een lopend vuurtje. Zo ontstaat er een sneeuwbaleffect waardoor steeds meer en meer mensen de content delen. Op basis hiervan probeer ik een site te bouwen die vaak word gedeeld en vervolgens inkomsten oplevert op verschillende manieren.

Verder zijn het mooie platformen om als bedrijf een band te vormen met de klant, omdat de klant direct interactie kan hebben met wat het bedrijf plaatst.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Eigenlijk van een beslissing die ik te laat heb genomen. Ik had veel eerder willen beginnen met mijn eigen bedrijf omdat ik al vroeg wist dat daar mijn interesse lag.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dit vind ik best een moeilijke vraag om te beantwoorden, omdat ik niet zo 123 één advies kan bedenken dat mij heel veel resultaat op heeft geleverd. Eigenlijk sla ik alle goede adviezen op in mijn hoofd als een collectief advies met ‘What to do and what not to do’, haha.

Wat is je gouden tip?Interview met online ondernemer Koen Reus

Probeer niet alles zelf te doen. Zelfs niet als je daarvoor de kennis hebt. Sommige dingen kun je beter uitbesteden, anders verdoe je hier onnodig tijd aan, met meestal zelfs een slechter resultaat. Doe zelf waar je goed in bent en wat je leuk vindt, en besteed dingen waar je minder in bent uit.

Koen Reus

tyCoon Media

Andere recente interviews: