Soms kom je van die bedrijven tegen die je gewoon wilt interviewen. Dat was het geval met Pieter, die in België een webshop heeft met Belgische bieren en toebehoren. Een speciaal biertje op zijn tijd vind ik best lekker en ik vind leuk dat Pieter met zijn webshop de combinatie tussen offline en online maakt.
Wie is Pieter Lauryssen?
Een jonge internetondernemer, die sinds kort een webshop heeft met Belgische bieren en toebehoren. Ik ben reeds enkele jaren actief in de bierwereld, maar sinds 10 maandjes ook de troste eigenaar van Belgian Beer Factory.
Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?
Na m’n middelbare opleiding heb ik gekozen voor verdere studies in het Internationaal Ondernemen. Deze 3 jaar durende studie eindigde met het opstellen van een business plan. Elke student had de volledige vrijheid om het onderwerp te kiezen. Eerst doelde ik erop een nieuwe online adverteertool op te zetten. Het opzetten hiervan vereiste echter een stevige investering in IP en hierdoor werd me aangeraden een nevenactiviteit op te zetten om dit mee te financieren. Na enkele brainstormmomenten heb ik besloten me toe te leggen op het oprichten van een webshop met Belgische bieren. Na verloop van tijd merkte ik dat de webshop me meer interesseerde en dat het adverteerconcept, met name vooral de IP-wereld, nog iets te risicovol en complex was. Vanaf dat moment heb ik besloten me 100% in te zetten in de online verkoop van Belgische bieren.
Kun je wat meer vertellen over Belgian Beer Factory?
De pitch die ik meestal gebruik om m’n concept/shop snel en duidelijk te omschrijven is : “Belgian Beer Factory is een webshop gespecialiseerd in de online verkoop van 1.400 Belgische bieren en bijhorende producten.” Hierbij focus ik op 3 punten. De verkoop van alle producten aan de particulier, de verkoop van relatiegeschenken aan bedrijven (voornamelijk in de B2B) en de verkoop aan horecazaken en bierimporteurs wereldwijd.
Aangezien een webshop z’n inkomsten voornamelijk online genereert, doe ik er alles aan om de online aanwezigheid van Belgian Beer Factory te verhogen. Dit tracht ik te doen door op vele media, netwerken, kanalen en dergelijke actief te zijn en bijna dagelijks content toe te voegen.
Enkele zaken die ik hoog in het vaandel draag zijn : goede service, lage verzendingskosten en een overzichtelijke shop. Met een goede service bedoel ik de garantie op een antwoord binnen 24 uur en het op de hoogte houden van m’n klanten bijvoorbeeld. Verzendingskosten blijven een drempel, waardoor ik er alles aan doe om deze zo laag mogelijk te houden. Neem een kijkje in onze shop en u zult wel merken wat ik bedoel met het derde puntje.
Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komend 12 maanden?
Dit is moeilijk om te zeggen. Nu is het online landschap zo versnipperd en geprofessionaliseerd dat op elk vlak grote trends en doorbraken elkaar aflossen. Zo denk ik dat 2014 wederom het jaar van de content zal zijn, maar ook van de verdere toename van m-commerce en zelfs t-commerce. Ook op het vlak van logistiek blijft de e-commerce markt veranderen en wordt de nadruk meer en meer op usability, service en snellere afhandeling gelegd. Denk maar aan het afleveren van pakketten in het weekend, de sms-services van koerierdiensten enzovoort.
Om toch een antwoord te bieden op deze vraag, denk ik dat de online verkoop via sociale media wel eens sterk zou kunnen toenemen. Concepten als facebook stores en dergelijke zijn zeker niet nieuw, maar in m’n ogen verre van mainstream. De beursgang van facebook, steeds meer 35+ gebruikers en de goede en goedkope usability van dit concept kunnen volgens mij wel eens voor deze doorbraak zorgen. De voordelen voor de koper, verkoper en facebook zelf natuurlijk zijn zo enorm, dat dit wel eens zou kunnen exploderen.
Wat is volgens jou het grootse voordeel van content marketing?
Het voordeel voor de consument van content marketing is natuurlijk heel duidelijk. Hem wordt duidelijke en hapklare info ter beschikking gesteld, wat z’n aankoopkeuze wel eens kan vergemakkelijken. Daarnaast maakt het een product- of landingspagina ook interessant voor zij die geen koopintentie hebben.
Voor de online winkelier is content marketing dan weer een mooie manier om zich te onderscheiden van de concurrentie. Op die manier kan men een homogeen product toch weer helemaal anders gaan verpakken. Zeker als we content breder gaan zien dan louter tekst. Denk maar aan soortgelijke producten, bijhorende bierglazen, filmpje over de brouwerij e.d. Dit kan van content marketing een mooie up sell en cross selltool maken. Daarnaast is het ook een mooie beloning voor zij die kwaliteit belangrijk vinden en arbeid investeren in het opzetten ervan.
Hoe zet jij social media effectief in?
M’n sociale media strategie omzetten in een succes omvat volgende kernbegrippen; volhouden, overal aanwezig zijn, creativiteit en niet te commercieel overkomen. Het verzamelen van likes, volgers enzovoort is niet gemakkelijk en vereist vooral volhoudingsvermogen. Vooral bij het opzetten van een bepaald account is dit niet gemakkelijk. Toch mag je zeker niet opgeven en blijven vasthouden aan je eigen waarden.
Met Belgian Beer Factory tracht ik overal aanwezig te zijn. Ik geloof dan ook dat er op elk netwerk of media wel naar bier gezocht wordt. Dit is dan ook de reden waarom ik zoveel accounts heb en hier periodiek een bijdrage aan lever. Dit is niet altijd even gemakkelijk en lonend, maar na verloop van tijd pluk je hier zeker de vruchten van.
Voordeel halen uit sociale media vereist volgens mij creativiteit. Het begint al bij het opzetten van een bepaald account. Hierbij zijn de profielfoto, omslagfoto en korte omschrijving al direct een eerste test. Dit is namelijk het uithangbord van je webshop op dat netwerk en dus kan men best hierover goed nadenken. Het later toevoegen van posts en content vereist natuurlijk nog meer creativiteit, want je wilt toch wel je volgers tevreden en geïnteresseerd houden.
M’n sociale media strategie zit voor het ogenblik in de fase dat m’n volgers nog niet in het koopproces zitten als ze ingelogd zijn. Het gevolg is dat ik hierdoor tracht om niet commercieel over te komen, maar leuk en informatief. Kortom, ik zet m’n sociale media nu in voor merkwaarde en niet per se om er direct verkopen uit te halen. Pas als ik voldoende volgers heb, zal ik af en toe promoties via deze kanalen verspreiden.
Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?
Elk aspect van m’n organisatie op elkaar afstemmen. De waarden die ik bijvoorbeeld communiceer via de sociale media moeten ook merkbaar zijn in m’n verpakkingsstrategie. Dit is een van de vele voorbeelden van hoe ik tracht elk onderdeel toch hetzelfde karakter te geven. Dit is zeker niet gemakkelijk en vraagt veel inspanningen en tijd, maar het is absoluut noodzakelijk om geloofwaardig over te komen.
Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het je opgeleverd?
Vandaag de dag ben ik vooral trots op de eigenlijke webshop. Het heeft even geduurd en ik heb, samen met de webdeveloper, enkele fasen moeten doorlopen, maar ik ben zeer tevreden over het eindresultaat. 10 maanden geleden had ik een visie en een lijst met doelstellingen en vereisten. Als ik nu Belgian Beer Factory bekijk, merk ik dat alles hiervan is meegenomen en dat de shop is zoals ik wil. Zo straalt hij de juiste sfeer uit, is hij enorm gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
Boerenverstand gebruiken. Bij elke beslissing die je neemt goed nadenken en je niet te veel laten beïnvloeden door anderen. Hierbij hoort ook dat je best stap voor stap neemt en niet direct alles op je laat afkomen. Het kan zeer verleidelijk zijn om met 10 projecten tegelijkertijd te beginnen, maar liever 1 succesvol project dan 10 halve.
Wat is je gouden tip?
Volhouden en creativiteit niet onderschatten. Je hoeft niet altijd te doen wat iedereen zegt en adviseert. Soms een beetje afwijken en iets speciaals of nieuws doen, kan veel meer opleveren. Als je deze twee goed combineert kan je een concept omzetten in een succes. Want de weg hiertussen is best lang niet heel eenvoudig.
Pieter Lauryssen
0 reacties