Interview met Robert Mares over webinars en slimmer ondernemen
Laatste update: 18 maart 2015

Robert heb ik leren kennen via het boek Succes met E-commerce, waar wij beide aan hebben meegeschreven. Robert richt zich op webinars, wat voor mij (nog) redelijk onbekend terrein is. Superinteressant dus om hem in dit interview meer te laten vertellen over de mogelijkheden van webinars en je deze kunt inzetten voor je content marketing strategie.

Wie is Robert Mares?

Ik ben Robert Mares (1968). Geboren in Maastricht. Sinds 1998 woon ik in Voorhout. Midden in de bollenstreek, dichtbij de duinen en het strand van Noordwijk. Ik geniet ervan om door de duinen te fietsen.

Na mijn HEAO studie (Sittard) en bedrijfseconomie (Tilburg) heb ik de Register Controllers (RC) opleiding in Maastricht gevolgd (2000) en mijn MBA (2012) bij IBO / Business School Lausanne behaald.

Ik heb gewerkt in functies als controller, inkoop adviseur en adviseur bedrijfsvoering. In diverse sectoren en verschillende omvang: kleine bedrijven, beursgenoteerd handelsbedrijf, een groot telecom bedrijf in de startup fase, de rijksoverheid en onderwijs. Ook nu ben ik nog betrokken bij het onderwijs: voor HBO economie studenten als externe deskundige tijdens de opleiding en als gecommitteerde bij het afstuderen.

Mijn kracht is dat ik kansen zie; een opgedaan idee samenvoeg met een ander idee. Dit gecombineerde idee pas ik in een ander werkveld toe. Zo is rijksmarktplaats.nl ontstaan waardoor de rijksoverheid miljoenen per jaar bespaart met het hergebruiken van meubilair en andere goederen.

In 2006 ben ik mijn eigen bedrijf gestart: denQers. Inmiddels help ik zelfstandig ondernemers en bedrijven om met succesvolle webinars en handige online tools slimmer te ondernemen en te genieten van het ondernemerschap.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Mijn interesse in computers is er al sinds ik er op de middelbare school in 1983 kennis maakte met de Acorn Atom.

De computer is daarna altijd belangrijk geweest in mijn werk. Eerst als business controller, daarna als inkoper. De kern was steeds het slimmer inrichten van processen. Vandaar dus de site slimmerondernemen.com.

Kun je wat meer vertellen over Slimmerondernemen.com?Interview met Robert Mares over webinars en slimmer ondernemen

Met mijn bedrijf SlimmerOndernemen.com laat ik ondernemers zien dat zij met de juiste mindset en door de inzet van de juiste tools veel minder tijd en energie kwijt zijn aan bedrijfsprocessen en marketing.

Waardoor ze tijd overhouden om te genieten van het leven en kunnen groeien als mens en als ondernemer. Op weg naar een wereldondernemer die kan werken waar en wanneer hij wil. Overal ter wereld.

Kun je wat meer vertellen over webinars?

Webinars zijn online seminars waarbij tot duizenden mensen gelijktijdig jouw verhaal, jouw presentatie kunnen zien en beluisteren.

Internet en een laptop, een tablet of een smartphone zijn voldoende om deel te nemen. Of om je eigen webinar te organiseren. Waar ook ter wereld je ook bent.

Hoe zet je webinars succesvol in voor e-commerce?

Door in webinars kennis te delen bieden ze e-commerce ondernemers een platform om nieuwe klanten te vinden. Je kunt in een webinar laten zien hoe een product werkt, of je kunt je product promoten. En trainingen middels webinars kunnen onderdeel zijn van je betaalde training.

Waarin onderscheid jij je?

In mijn online training help ik ondernemers hun eigen online keizerrijk op te bouwen en succesvol te promoten via webinars.

Tijdens de eerste 3 webinars ben ik persoonlijk de host zodat de ondernemer zich kan focussen op de inhoud.

Hoe zet jij online marketing effectief in?

Ik schrijf regelmatig blogs, organiseer lunchwebinar.nl en promoot deze via social media. Daarnaast stuur ik regelmatig nieuwsbrieven / e-zines naar degenen die op mijn site mijn e-boek hebben gedownload. Op dit moment verken ik Facebook advertising.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Met content marketing geef je veel kennis. Je wordt een expert op jouw gebied.

Hierdoor bouw je een band op met je volgers, je lezers. Ze worden fan van jou. Ze promoten jou in hun vriendenkring. Uiteindelijk kopen de fans jouw product of dienst.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Mijn grootste uitdaging was om met mijn nieuwsbrief te starten. Het heeft een jaar geduurd voordat ik daadwerkelijk mailings ben gaan versturen. Eenmaal gestart heeft het me heel veel gebracht.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Door te starten met webinars, bloggen en nieuwsbrieven ben ik als ondernemer veel zichtbaarder geworden. Hierdoor ben ik als het ware een micro bekendheid geworden en word ik op bijeenkomsten gemakkelijk herkend.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Over 5 jaar heb ik duizenden ondernemers geleerd om hun bedrijf als wereldondernemer te organiseren en te leiden; werken waar en wanneer ze willen met een laptop en een virtueel team. De laptop lifestyle en digital nomad zijn dan ook onderdeel van het onderwijs.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Het beste advies is nog van vóór de doorbraak van het internet; het openen van een postbus voor mijn zakelijke post voor een professionele uitstraling. De postbus is inmiddels opgezegd.

De moderne variant: claim je eigen domein! Naast je bedrijfsnaam ook je productnaam of projectnaam. En (ook voor niet-ondernemers); voornaamachternaam.nl en .com. Doe dit ook voor je kinderen. Je kunt eenvoudig via Gmail je eigen emailadres in gebruik nemen.

Wat is je gouden tip?Robert Mares Webinars Slimmer Ondernemen

Mindset, Focus en DOEN!

Het begint met je mindset; stap over je eigen grenzen en zorg dat je mindset goed is. Vervolgens focus je op 1 of 2 ideeën, projecten. Ga dat ook doen. Want alleen dan bereik je iets!

 

Robert Mares

Slimmerondernemen.com

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *