Als SEO specialist vindt Jarik dat je je moet focussen op datgene waar je in uitblinkt. Op deze manier wil hij ook met zijn SEO bureau SmartRanking de beste van Nederland worden en blijven. Tijd voor een gesprek over SEO en de ‘Trots van het Noorden’.
Wie is Jarik Oosting?
Mijzelf kan ik het beste omschrijven als een ondernemende SEO-nerd. Al vanaf mijn 14e ben ik aan het ondernemen (inmiddels dus 10 jaar). Wat begon met het verkopen en kweken van tropische vissen is uitgegroeid tot een gespecialiseerd SEO bureau.
Als persoon geloof ik in het maken van fouten, persoonlijke groei en het zoeken van uitdaging. In mijn vrije tijd werk ik ;), besteed ik tijd met mijn familie en ben ik tijdens voetbalwedstrijden in het stadion van FC Groningen (de Trots van het Noorden) te vinden. Mijn voldoening haal ik niet uit een zo hard mogelijke groei van mijn bedrijf, iets waar veel ondernemers wel de meeste voldoening uithalen, maar uit het bouwen van een sterk team en enthousiaste klanten.
Waar komt je voorliefde voor SEO vandaan?
Toen ik op mijn veertiende tropische vissen kweekte, importeerde (o.a. vanuit Indonesië) en deze weer verkocht had ik een website nodig. Via het klassieke programma Frontpage heb ik mijn eerste website gebouwd.
Daarna ben ik op mijn vijftiende in mijn vrije tijd bij een webdevelopment bureau gaan werken. Hier kwam ik in aanraking met SEO en heb ik diverse SEO-functionaliteiten in het eigen CMS gebouwd. Vanaf dat moment heb ik SEO altijd interessant gevonden en heb ik mijzelf daarin doorontwikkeld.
Waarom ben je ooit SmartRanking begonnen?
Nadat ik op mijn 18e naar Groningen verhuisde om te gaan studeren ben ik websites gaan maken en optimaliseren onder de noemer Oosting Webdesign, om zo bij te beunen.
Ongeveer 4,5 jaar geleden kwam er vanuit een grote datingwebsite de vraag of ik een SEO-traject voor hun kon uitvoeren. Daar vond ik de naam Oosting Webdesign niet bij passen. Toen heb ik de naam SmartRanking bedacht en ben ik ook gestopt met het maken van websites. Elke student kan, overdreven gezegd, immers in WordPress een website maken en SEO vond ik stukken leuker.
Hoe onderscheiden jullie jezelf van andere online marketing bureaus?
In tegenstelling tot vrijwel alle online marketing bureaus richten wij ons specifiek op één dienstverlening en dat is SEO. Wij voeren geen enkele andere online marketing dienstverlening uit en onze ambitie is om hét SEO bureau van Nederland te zijn, worden en blijven.
Ik geloof er 100% in dat je als online marketeer één richting hebt waarin je uitblinkt, de rest wordt aanrommelen. Dit zie ik bij heel veel online marketing bureaus en is niet in lijn met onze kernwaarden om de beste te zijn en het beste resultaat te leveren.
Bovendien is dat ook mijn praktijkervaring. Toen ik SmartRanking begon werd onze dienstverlening al snel breder dan alleen SEO. Vervolgens zagen we een komen en gaan van klanten die bijvoorbeeld ads of social media marketing afnamen. Ruim een jaar geleden zijn wij gestopt met alle niet-SEO trajecten en is onze focus volledig op SEO komen te liggen. Wij helpen niet alleen eindklanten, maar ook veel web- en marketingbureaus met SEO-vraagstukken. Dankzij onze focus zijn wij een club van echte SEO-nerds met ongelofelijk veel kennis op alle SEO-gebieden.
Welke vaardigheden moet een online marketeer volgens jou (altijd) beheersen?
Dit is een hele goede vraag. Ik ben van mening dat je als online marketeer in ieder geval proactief moet zijn. Probeer je klant (of werkgever) altijd te helpen, ook al wordt er niet direct om gevraagd.
Daarnaast kun je ook niet zonder enig analytisch vermogen, je zult immers moeten bijsturen op basis van resultaat. Ook is communicatie enorm belangrijk, anders ontstaat er verwarring wat zal leiden tot een ongelukkige relatie met je opdrachtgever.
Wat zijn je favoriete SEO tools en waarom?
Als SEO bureau gebruiken wij een flink aantal tools om efficiënter te werken en betere resultaten te behalen. Mijn favorieten zijn SE Ranking, ContentKing, Semrush, SearchVolume.io, Slite (voor interne documentatie), Google Drive, Google Analytics (uiteraard), Google Search Console, Google Lighthouse, Google PageSpeed Insights, GTMetrix, AnswerThePublic, Google Trends en Majestic.
Een hele lijst dus en waarschijnlijk ben ik er nog een paar vergeten. De reden waarom dit favoriete tools zijn is simpel: ze helpen ons om betere resultaten te verkrijgen.
“Probeer je klant (of werkgever) altijd te helpen, ook al wordt er niet direct om gevraagd.”
Wat is een succesvolle online marketing case of project waar je echt trots op bent?
Nog zo’n goede vraag! Er zijn genoeg cases waar wij trots op zijn. Uiteindelijk maakt het ons trots als onze opdrachtgevers enthousiast en tevreden zijn met de behaalde resultaten. Een traject waarbij je een niet-succesvolle migratie (met de nodige SEO gevolgen) oplost en vervolgens een stijging boekt geeft je een hoop energie. Een ander mooi voorbeeld is een e-commerce klant waarvoor we binnen een paar maanden, na technische optimalisaties en content optimalisaties, ruim 240% omzetstijging uit SEO hebben weten te realiseren (and still counting).
Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?
Er is niet één grootste uitdaging. Als ondernemer komen er continu grote uitdagingen op je pad. De grootste uitdagingen tot nu toe waren:
- Het vinden van een goede positie in de markt
- Het opbouwen van een stabiel team van experts
- Het opbouwen van een stabiel klantenbestand
De bovenstaande uitdagingen zijn inmiddels allemaal getackeld. Niet alleen door mij, het team van collega’s levert hier dagelijks een enorm grote bijdrage aan. De laatste klant die zijn traject door ons toedoen, een fout in de communicatie, heeft stopgezet was in november 2019. Iedereen in het team, dus ook ik, leert elke dag weer nieuwe dingen en dat is belangrijk voor persoonlijke groei en de groei van het bedrijf.
Wat is tot nu toe je grootste succes geweest?
Het grootste succes is dat wij onze positie in de markt hebben gevonden, waar wij achter staan en waar wij veel energie uit halen. Dit vertaald zich in het resultaat voor onze klanten en onze groei. Onze klanten komen niet alleen uit Nederland, maar ook uit andere Europese landen, de USA en Canada.
Wat is je tip voor mensen die aan de slag willen met online marketing?
Doe wat je leuk vindt. Wanneer je een bepaalde richting kiest waar je geen energie uithaalt is de lol er snel vanaf. Maak ook fouten, want daar leer je een hoop van. Zonder fouten maken wordt jij geen steengoede marketeer.