Interview met freelance online marketeer Niek van Son
Laatste update: 24 december 2019

“SEO zorgt ervoor dat iets wat je zelf bezit (je website) waardevoller wordt.”

Wie is Niek van Son?

Ik ben (freelance) online marketing consultant en verzorg SEO en Google Ads (en een beetje Bing) voor MKB bedrijven. Ik heb ook 2 side projects: Brandio & Surface Interval. Ik houd van reizen, duiken, koffie en muziek. Qua social media ben ik vooral actief op Twitter.

Online marketeer Niek van Son

 

Waar komt je voorliefde voor SEO vandaan?

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in menselijk gedrag, en met name in het  ‘waarom’ van beslissingen die mensen nemen. Vaak klopt wat ze daar zelf over zeggen namelijk niet. Voor SEO moet je goede inhoudelijke content maken en echt begrijpen wat mensen zoeken. Dat maakt SEO interessant: het is gericht op de lange termijn in plaats van op korte termijn zo veel mogelijk transacties proberen te genereren.

Ik denk dat SEO voor bijna elk bedrijf een onmisbaar onderdeel is van de marketingmix. Als mensen zelf actief op zoek gaan naar een product wat je aanbiedt, waarom zou je dan niet gevonden willen worden?

SEO kan zowel bijdragen aan mentale en fysieke beschikbaarheid zoals beschreven in de wetenschappelijke marketingliteratuur, maar nu vooral bekend door het boek ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp. Buiten dat zorgt SEO ervoor dat iets wat je zelf bezit (je website) waardevoller wordt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld investeringen in social media accounts waarbij het platform de eigenaar blijft van de gegevens van je volgers.

 

Heb je tips voor mensen die met online marketing aan de slag willen?

Luister niet te veel naar goeroes 😉. Welke vaardigheid moet iedere online marketeer/ondernemer hebben? Het is handig als je een beetje kunt schrijven en de volgende eigenschappen hebt:

  1. Nieuwsgierig
  2. Kritisch
  3. Analytisch

 

Hoe zet je zelf online marketing effectief in?

Voor mijn eigen website(s) is het vooral dingen proberen. Ik heb met mijn persoonlijke website best leuke rankings en het levert me genoeg leads op om er regelmatig leuke nieuwe klanten bij te krijgen.

 

Wat zijn je favoriete online (marketing) tools en waarom?

  • Basis SEO: Ahrefs: zeer gebruiksvriendelijke tool voor backlinks, keywordanalyse, content en onsite analyses.
  • Monitoring: Content King: om er voor te zorgen dat er geen gekke wijzigingen worden gedaan zonder dat ik het weet (die wel invloed hebben op de resultaten).
  • Het knipprogramma van Windows: de belangrijkste, om te bewijzen dat een probleem niet alleen wordt geconstateerd door een tool, maar ook echt in de code staat.

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

De grootste uitdaging bij elk SEO-traject is om de developers mee te krijgen zodat zij ook de waarde van de wijzigingen zien. De developers die de site hebben gemaakt zullen altijd meer verstand hebben van de code waar je als SEO iets aan gewijzigd wilt hebben. Ze kunnen de wijzigingen die je voorstelt als een aanval op hun werk zien.

 

Wat is tot nu toe je grootste succes geweest?

Stoer doen over de gigantische successen die ik heb geboekt is niet echt iets voor mij maar ik ben dankbaar dat de meeste klanten zo lang klant blijven.

1 Reactie

  1. Albagora

    Leuk om wat meer achtergrond te weten 🙂 bedankt voor het posten!

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *