Interview met SEO specialist Stefan van Wetering
Laatste update: 30 april 2020

Bravoure kun je Stefan niet ontzeggen. Zoek bijvoorbeeld eens op ‘SEO voor beginners’ en de kans is groot dat je onderstaand zoekresultaat ziet. Iedereen kan dus dankzij Stefan direct aan de slag met SEO. Of natuurlijk een SEO specialist inhuren… Tijd om Stefan eens te vragen wat zijn SEO geheim is.

SEO voor beginners

Wie is Stefan van Wetering?

“Ik ben een doodnormale Hollandse jongen. Ik ben 31 jaar oud, woon sinds enkele jaren in ‘s-Hertogenbosch en run hier mijn eigen bedrijf Steef The Brave. Met mijn bedrijf specialiseer ik me voornamelijk in SEO, maar doe ik ook algemene online marketing taken en content creatie.”

Stefan van Wetering SEO specialist

Hoe ben je ooit op je bedrijfsnaam gekomen?

“Toen ik mijn bedrijf startte, was ik op zoek naar een onderscheidend element ten opzichte van andere online marketing specialisten en bureau’s. Het viel me op dat veel bedrijven zichzelf erg serieus nemen. Statige foto’s, grafieken en serieuze teksten met veel jargon.

Ik neem het allemaal niet zo serieus. Dus besloot ik daar mijn onderscheidend vermogen van te maken. Een vriend noemde me jaren geleden een keer voor de grap Steef The Brave. Dat is altijd blijven hangen en zo geschiedde.”

Steef the Brave Stefan van Wetering

Waar komt je voorliefde voor SEO vandaan?

“Ik vind het leuk om de beste ergens in te zijn. In mijn eerste online marketing baan (als content marketeer bij een bureau in Amsterdam), merkte ik dat SEO daar perfect voor is  omdat het zo meetbaar is. Sta je op #1 in Google voor een bepaald zoekwoord, dan heb je dus de beste pagina gemaakt over een bepaald onderwerp.

Het streven naar de #1 positie is iets waar ik erg veel plezier uithaal.”

 

Wat is volgens jou de kracht van content marketing?

“Met goede content kun je laten zien dat je de kennis en kunde bezit waar jouw doelgroep naar op zoek is. Dat is vooral voor dienstverleners belangrijk. Zo hoef je niet constant te netwerken en stoere verhalen op te hangen over hoe goed je bent, maar gewoon je kennis en werk voor je laten spreken. Dat vind ik erg waardevol.

Ook vind ik het fijn dat je één keer flink je best doet om goede content te maken en je er daarna lang plezier van hebt.”

 

Hoe zet je zelf online marketing effectief in?

“Ik doe vooral een pull marketing. Door blogs te schrijven over onderwerpen waar mensen mee geholpen zijn op het gebied van online marketing, laat ik zien dat ik de kennis in huis heb om mensen goed te helpen. Dat valt op en zo komen mensen vanzelf naar mij toe als ze mijn hulp kunnen gebruiken.

En door mijn eigen SEO op orde te hebben, laat ik zien dat mensen bij mij aan het juiste adres zijn om ook goed gevonden te worden.”

 

Welke vaardigheden moet een online marketeer volgens jou beheersen?

“Het belangrijkste is om je te kunnen verplaatsen in je doelgroep. Niet vertellen wat jij (of het bedrijf dat jij vertegenwoordigt) graag wilt vertellen, maar wat de doelgroep graag wil weten.”

 

Wat zijn je favoriete online (marketing) tools en waarom?

“Als ‘SEO-mannetje’ ben ik vooral fan van Ahrefs. De tool gebruik ik dagelijks voor zoekwoordenonderzoek en linkbuilding.

Gratis tools die ik graag gebruik zijn de SERP Snippet Preview Tool van Nathan Veenstra en WordPress. Als iedere website WordPress had in plaats van één of ander CMS waar je voor elke CSS-wijziging naar de webbouwer toe moet, zou mijn leven een stuk makkelijker zijn.”

 

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

“Wat de grootste uitdaging is gebleken, is verwachtingsmanagement.

Veel mensen hebben geen idee hoe Google werkt en denken soms dat ze ‘door aan een paar knoppen te draaien’  bovenaan de zoekresultaten komen. Duidelijk uitleggen hoe het werkt en hoe lang het duurt om resultaten te verwachten, is erg belangrijk voor een goede samenwerking.”

 

Wat is tot nu toe je grootste succes geweest?

“Een blogartikel dat ik vorig jaar voor een klant schreef, staat sinds enkele weken op #1 in Google voor veel belangrijke zoektermen die samen goed zijn voor duizenden bezoekers per maand. Dat bedoel ik nou met één keer goed je best doen en er daarna lang de vruchten van plukken! Van dit soort grafieken kan ik erg genieten.

SEO praktijkvoorbeeld Stefan van Wetering

Voor een andere klant wist ik met een klein budget in een jaar tijd van 36 naar 2600 organische bezoekers per maand te groeien. Ook niet slecht al zeg ik het zelf!”

 

Heb je tips voor mensen die met online marketing aan de slag willen?

“Veel lezen, maar vooral veel doen. Start een blog of website over een onderwerp dat je leuk vindt en ga zelf aan de slag. Wat werkt en wat werkt niet? Anderen kunnen het nog zo mooi vertellen, maar door het zelf te ervaren weet je echt wat werkt, waar je goed in bent en waar je plezier uit haalt.”

3 Reacties

  1. Inge

    Wauw, mooi zo van 36 naar 2600 organische bezoekers per maand. Mag hij ook even bij mij komen doen 😉

  2. Stefan

    Thanks, Inge! Als je hulp nodig hebt, weet je me te vinden 😉

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *